جشنواره عمار رواج‌دهنده فرهنگ انقلاب در سینماست
کد خبر: 3557620
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
نادر طالب‌زاده:

جشنواره عمار رواج‌دهنده فرهنگ انقلاب در سینماست

گروه هنر: دبیر هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: خدا را شاکریم که به مدد جشنواره مردمی عمار توانسته‌ایم رواج‌دهنده فرهنگ انقلاب در سینمای کشور باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیین افتتاحیه هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور خانواده شهدا و جمع کثیری از هنرمندان، ساعاتی پیش در سینما فلسطین برگزار شد. در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، توسط فرزند شهید آژند و پخش نماهنگ «سلام جشنواره»، نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکریم که این جشنواره توانسته فرهنگ فیلم‌سازی را در بین جوانان متعهد رایج کند، اتفاقی که انجام آن بسیار ضروریست؛ زیرا می‌توان به واسطه هنر و سینما مبلغ ارزش‌های انقلابی بود. درباره اهمیت سینما نیز، همین اندازه بگویم کارکردی که یک فیلم مستند دارد گاهاً می‌تواند به اندازه سخنان 10 وزیر کارکرد داشته باشد.

وی افزود: با گسترده شدن شبکه‌های تلویزیونی و فراگیری فضای مجازی، خوشبختانه آثار بچههای انقلابی دیگر مهجور نمیماند؛ زیرا بسترهایی که بتوانند کارهای آنها در آنجا به نمایش گذاشته شود، فراوان شده است. در این میان جشنواره عمار نیز سعی دارد با تربیت نیروهای متعهد در عرصه سینما خدمتی به انقلاب اسلامی کند. درضمن فیلمسازان انقلابی با تشکیل گروهها و موسسات به الگوهایی در سینمای کشورمان تبدیل شدهاند که نمونه آن را در جایی دیگر نمیتوانیم مشاهده کنیم.

طالبزاده با بیان اینکه جشنواره عمار هر دوره بر کمیت و کیفیتش افزدوه میشود، گفت: موفقیتی که طی دورههای گذشته برای جشنواره مردمی فیلم عمار روی داده، به مدد دعای خیر خانواده شهداء به وجود آمده است. امیدوارم در ادامه راه جوانان متعهد و انقلابی بتوانند با ابتکار و نوآوری در جنگ نرم هم به موفقیتهای لازم دست پیدا کنند. نکته انتهایی سخنانم این امر است که دشمنان ایران اسلامی در زمان حال با یکدیگر درگیر هستند. برای همین اکنون بهترین زمان است تا جوانان متعهد فیلمساز با سوژهیابیهای خود دستاوردهای انقلاب اسلامی را به رخ بیگانگان بکشانند.

پس از سخنان دبیر جشنواره جوایز بخشهای «مقالات و نقد سینمایی»، «لوح نگار» و «تیزر و پوستر» به شرح زیر اهدا شد.


مقالات و نقد و پژوهش های سینمایی

در بخش لوح نگار ضمن تقدیر از اثر «سلسله نشست رویش فرهنگی هدف‌گیری، برنامهریزی و مدیریت فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری» به نویسندگی حمزه جعفری و «تربیت اقتصادی کودک» به نویسندگی پریسا میرزایی، لوح تقدیر این بخش به اثر «فتح خرمشهر» به نویسندگی جواد خدابین اهدا شد.

در بخش مقالات و نقد و پژوهش‌های سینمایی ضمن تجلیل از آثار «حل و فصل کاذب بحث واقعی» به نویسندگی محمد رضوانیپور و «آسیبشناسی اقتباس از خاطرات دفاع مقدس برای نگارش فیلمنامه بررسی موردی سریال سیمرغ» به نویسندگی محدثه پورزنگی آبادی، لوح تقدیر این بخش به «مبنای فطری سینمای دینی (تبیین مبانی نظری شهید آوینی)» به نویسندگی مرتضی راوش اهدا شد.

در بخش تیزر و پوستر ضمن تقدیر از تیزرهای «هنگامه» به کارگردانی مجید رستگار، «نبرد پالمیرا» به کارگردانی ساسان فلاحفر و «بزرگ سرزمین کوچک» به کارگردانی محسن نجفیمهری، فانوس این بخش به تیزر تبلیغی «رویای نیمهشب» به کارگردانی اصغر عباسی اهدا کرد.

در بخش پوستر، لوح افتخار این بخش به پوستر «مرکز دنیا» به طراحی محمد صادق حیدری اهدا کرد.

جایزه بخش «دستکش ننه عصمت»

در ادامه این مراسم جایزه بخش «دستکش ننه عصمت» که در هر دوره به یکی از فیلمسازان جبهه فرهنگی انقلاب اهدا میشود به محسن اردستانی داده شد. اردستانی بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه اظهار کرد: با این نیت وارد عرصه رسانه شدم تا بتوانم ثوابی ببرم. بر همین مبنا مستند «در حصار» را ساختم تا در آن بگویم چه ظلمی به 30 هزار شیعهای که در فوعه و کفریا تحت محاصره هستند، میشود. در ادامه راهم نیز نیازمند دعای شما هستم تا بتوانم فیلم بلند داستانی خود را بسازم تا در عرصهای جدید بتوانم در خدمت آرمانهای انقلاب اسلامی باشم. جایزه این بخش توسط ابوالقاسم صدیقی، فردی که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود از او یاد کرده بودند، به محسن اردستانی اهدا شد.

برگزیدگان بخش فیلم ما

در این بخش ضمن تقدیر از اثر «نهال» به کارگردانی وحید صیرفیافخم به دلیل نشان دادن تصویری بدیع از فعالیتهای قرآنی در فضای شهری ارائه داده بود، لوح تقدیر به «آرزوها گم می‌شود» به کارگردانی غزل شیخزاده و «صفر کیلومتر» به کارگردانی امید حنطوشزاده اهدا شد.

همچنین فانوس بخش فیلم ما به «خداحافظ رفیق» به کارگردانی بنیامین رحیمی به دلیل پرداختن به شهدای مدافع حرم تقدیم شد. در همین بخش هیئت داوران فانوس ویژه جشنواره را به «اسوه» به کارگردانی محدثه باقری و علی سرو اهدا شد.

بخش نماهنگ

در بخش نماهنگ ضمن تقدیر از اثر «آزادی» به کارگردانی مهران علوی و اثر «مرکز دنیا» به کارگردانی محمدصادق حیدری، لوح تقدیر به «تخریب بهشت» به کارگردانی حسن حبیبزاده اهدا شد. همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به نماهنگ «سپر» به کارگردانی «وحید امینی» اهدا کردند و جایزه ویژه این بخش نیز به دو نماهنگ «اربعین تا اربعین» و «ارغوان» به کارگردانی مهدیار عقابی اهدا شد.

اهدای یادگاریهای خانواده شهدا به فیلمسازان منتخب

در بخش جدید این دوره، مادر شهید موسویزاده انگشتری به یادگار مانده از همسرش را به حسین دارابی کارگردان «دایو» اهداء کرد. دارابی پس از دریافت جایزه خود گفت که این انگشتر برای من بسیار عزیز است و از مادر شهید موسوی‎زاده تشکر میکنم که این هدیه ارزشمند را به من اهدا کرد؛ همچنین امیدوارم که جشنواره عمار هر سال با شکوهتر از گذشته برگزار شود؛ زیرا فیلمهایی که در این رویداد به نمایش در میآیند با سختی تمام تولید میشوند.

در همین بخش، مادر شهیدان خالقی‌پور چفیه فرزند شهیدش رسول خالقی پور را به عنوان جایزه به جشنواره عمار امانت داده شد تا در اختتامیه عمار به برنده جایزه بخش منتخب مردمی اهدا شود. مادر شهیدان خالقیپور در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم که پنج سال است که به حشنواره عمار میآیم، اما امسال کمی آزرده هستم، چون در چهار دوره گذشته با همسرم میآمدم، اما امسال همسرم به فرزندان شهیدش پیوست. جشنواره عمار رویدادی فرای دیگر جشنوارهاست، زیرا در آن مادیات نقشی ندارد، برای همین از همین جشنواره به فیلمسازان متعهد کشورمان توصیه میکنم که در مسیر اعتلای اهداف شهدا قدم بردارند؛ زیرا آنها در قبال شهدا مسئول هستند.

وی در انتهای سخنانش از مسئولان تقاضا کرد تا برای هم کسانی که قادر نیستند سرپناهی داشته باشند، سرپناهی فراهم کنند تا شاهد گور خواب در هیچجای کشور نباشیم.

پس از این مجری افتتاحیه جشنواره عمار شماره پیامک ۳۰۰۰۴۵۵۰ را برای کسانی که قصد دارند به این افراد کمک کنند معرفی کرد و از آنان خواست تا کلمه «عماربار» را به این شماره پیامک کنند.

تجلیل از مرحومه دباغ

در ادامه این مراسم کلیپی پخش شد که در آن با خانواده و همرزمان مرضیه حدیدچی (دباغ) مصاحبه شده بود و آنها درباره این مرحومه سخن گفته بودند. پس از آن، فرزانه دباغ، دختر این بانوی مرحومه در سخنانی اظهار کرد: خدا را شکر که ما در خانواده متدینی تربیت یافتیم. در تربیت ما مادر مرحوم‌مان نقش مهمی داشت. مادری که استاد وی آیتالله سعیدی و مجتبی صالحی خوانساری بودند. بزرگانی که هر دو مجاهدین راه خدا بودند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنان خود مرحوم مادرم را خستگیناپذیر توصیف کردند. همچنین باید بگویم که مادرم در دو دنیا آبرومند بود، اما برای همه آرزو دارم که دعای مادران شهدا شافع ما در آخرت باشد.

جایزه بخش برنامه تلویزیونی


در این بخش، هیئت داوران ضمن تقدیر از «گنج» به تهیهکنندگی محمدحسین بزرگیراد و «اینا رو جدی بگیر» به تهیهکنندگی جواد فتحی، لوح افتخار این بخش را به اثر «انقلابی میز» به تهیه کنندگی روح الله رشیدی و «وطن دار» به تهیه کنندگی محسن اسلامزاده اهدا شد. همچنین فانوس این بخش به «ثریا» به تهیهکنندگی محسن مقصودی و «همقصه» به تهیهکنندگی حسین همازاده اهدا شد.

در این قسمت محسن مقصودی جایزه خود را به خانواده شهید احمدی روشن تقدیم کرد و حسین همازاده نیز جایزه خود را به کودکان سوریه اهدا کرد.

captcha