قرآن تجلی‌گاه حقیقی‌ترین و ناب‌ترین علوم است
کد خبر: 3560119
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸
حجت‌الاسلام یزدانی:

قرآن تجلی‌گاه حقیقی‌ترین و ناب‌ترین علوم است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه حقیقی‌ترین و ناب‌ترین علوم در قرآن کریم متجلی شده است، گفت: «تبیان کل شی» به این معنا است که خداوند آنچه برای قرب انسان به خدا لازم است را در قرآن آورده است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر یزدانی مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، گفت: یکی از راه‌های اطمینان بخش برای ایجاد جاذبه قرآنی در نسل جوانان استفاده از زبان علم برای تفسیر قرآن است و این امر برای مسلمانان پایبندی بیشتر و برای آنهایی که به تازگی با مطالب وحیانی آشنا می‌شوند جاذبه فراوان دارد.
وی افزود: قرآن و ائمه معصوم(ع) متصل به علم الهی هستند و قرآن خود تجلی حقیقی علم الهی و حقیقت علم است و با نظریه علمی، ظن علمی، علم ظنی و حدسیات که در تطور زمان دچار تغییر و ابطال می‌شوند، متفاوت است.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه انتظار نداریم همه جزئیات علوم در قرآن ذکر شده باشد، تصریح کرد: قرآن کتاب هدایت بشر است  و در هر سوره که موضوعاتی از علوم مختلف ذکر شده منظور خود آن علم نیست بلکه خداوند خواسته است از تمثیل، یا بیان محسوسات برای انتقال مفهوم  در راستای تربیت انسان بهره ببرد.
قرآن تجلیگاه حقیقی‌ترین و ناب‌ترین علوم است
وی ادامه داد: در قرلن کریم در هر سوره که از علومی همچون؛ انسان شناسی تا کیهان شناسی، کشاورزی و اخلاق یاد کرده  همه جزو علوم ناب و حقیقی بوده و هیچگاه در گذشت و تطور زمان رنگ ابطال به خود نمی‌گیرد.
یزدانی اظهار کرد: قرآن سفره‌ای است که تمام نیازمندی‌های انسان را برای تعالی و قرب الهی دارا است و هنر انسان‌ها این است که با استفاده از ابزار عقلی بتوانند نیازمندی‌های روحی و علمی و عقلی خود را دریابند و از سفره قرآن کریم مرتفع کنند.
وی تفسیر علمی قرآن را با استفاده از نظریه‌های علمی دانشمندان مطرود دانست و افزود: عقل پیش نیاز دریافت علم و قرآن است و بدون عقل، علم و دین در انسان معنا پیدا نمی‌کند و همه علما معتقدند عقل ناب با علم ناب و قرآن تنافی و تباین نداشته اگر چه ممکن است بین علما و متدینین اختلاف باشد و نیز ممکن است قلمرو مشترک و یا جداگانه‌ای هم داشته باشند.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه عقل و علم تصدیق دارند که وحی قلمروی فراتر داشته که بشر به آن دسترسی ندارد، گفت: آنهایی که مخالف تفسیر علمی قرآن هستند ابطال‌پذیری علوم و کوتاه بودن دامنه عقل برای درک همه موضوعات عقلی قرآن و تفسیرناپذیری همه قرآن با علوم روز را استدلال می‌کنند.
وی افزود: یکی از دانشمندان وقتی که دانست در قرآن کریم برای خورشید در آیه 36 سوره میارکه «یس» « وَالشَّمْسَ تَجْرِي لِمُسْتَقَرِّ لَهَا » بکار رفته و برای ستارگان  در آیه 43 سوره مبارکه «انبیا» آیه «وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلُّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ» بکار رفته است، به الهی بودن قرآن ایمان آورد چرا که در این دو آیه خداوند به سیال بودن خورشد و جامد بودن سیارات اشاره کرده که این نکته نمی‌تواند توسط شخص امی بیان شود و شکی نیست که این آیات را خداوند بر پیامبرش نازل کرده است.
یزدانی با بیان اینکه برخی‌ها موجوداتی همچون شیاطین را در تفسیر علمی به میکروب معنا می‌کنند، گفت: شیطان و ابلیس از موجوداتی است که خلقت داشته و وجود دارند و تعبیر میکروب برای شیطان تفسیری غلط است.
وی با بیان اینکه حقیقی‌ترین و ناب‌ترین علوم در قرآن کریم متجلی شده است،افزود: «تبیان کل شی» به این معنا است که آنچه خداوند برای قرب انسان به خدا لازم است در قرآن آورده است و برای انتقال این مفاهیم از علوم و محسوسات بهره برده است.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه زبان قرآن زبان فطرت است، عنوان کرد: قرآن تنها نسخه حقیقی برای تامین نیازهای انسان و شناختن مبدا، معاد و صراط‌المستقیم  است و هنر علم این است این آموزه‌های قرآنی را به زبان ساده و قابل فهم بدون کم و کاست به دیگران انتقال دهد. 
علی پاداشی
قرآن تجلیگاه حقیقی‌ترین و ناب‌ترین علوم است


  قرآن تجلیگاه حقیقی‌ترین و ناب‌ترین علوم است
captcha