از ترویج ترتیل استاد پرهیزکار تا تربیت نیم میلیون حافظ قرآن در 14 سال
کد خبر: 3560584
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

از ترویج ترتیل استاد پرهیزکار تا تربیت نیم میلیون حافظ قرآن در 14 سال

مؤسسه مهد قرآن یکی از مؤسساتی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجی از حرکت به سمت حفظ را آغاز کرد و با 14 سال فعالیت مستمر به تربیت قرآن‌آموزان توانمند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی در زمینه حفظ متحول شد تا جایی که تعداد حافظان قرآن نیز رشد کرد و در برهه‌ای از زمان افراد به حضور در جلسات قرآن و حفظ کلام وحی تشویق شدند.
اواخر دهه 60 پس از پایان جنگ تحمیلی برنامه‌های قرآنی مورد توجه بیشتری قرار گرفت اما در حوزه آموزش دچار کاستی‌های فراوانی بودیم. حجت‌الاسلام مصطفی فومنی حائری سفیر کشورمان در امارات اوایل دهه 70 به ایران بازگشت و با توجه به دغدغه توسعه فعالیت‌های قرآنی در ابتدا جلسه قرآن تشکیل داد که در این جلسه افراد بسیاری حضور می‌یافتند.
در نخستین جلسات قرآن تنها به تلاوت کلام وحی پرداخته می‌شد اما پس از گذشت زمان اندکی علاقه افراد به حفظ بیشتر شد تا جایی که قرآن‌آموزان در یک جلسه چندین آیه از سوره مبارکه «بقره» را حفظ کردند. این توانمندی و اشتیاق افراد موجب شد که حجت‌الاسلام فومنی جلسه قرآن را با محوریت حفظ کلام وحی ادامه دهد. این امر نخستین حرکت در زمینه راه‌اندازی مهد قرآن بود.
پس از آن وجود یک منبع معتبر و استاندارد برای حفظ قرآن احساس می‌شد که حجت‌الاسلام فومنی و برخی از فعالان قرآنی با تلاش فراوان و تحقیق، تلاوت استاد شهریار پرهیزکار را به عنوان منبع آموزشی برگزیدند.
پس از مدتی مؤسسه مهد قرآن 14 خرداد سال 1371 در حوالی میدان خراسان تهران به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و همان مؤسسه مرکز حفظ کلام وحی شناخته شد.
با راه‌اندازی مهد قرآن جلسات حفظ نیز پررنگ‌تر از گذشته برگزار شد و بیش از 40 نوجوان و جوان در این کلاس‌ها حضور یافتند. در ابتدا حجت‌الاسلام فومنی اداره کلاس‌ها را بر عهده گرفت اما پس از مدتی سایر اساتید قرآن نیز به این مجموعه پیوستند.
چند ماه پس از تأسیس مهد قرآن در تهران، با توجه به لزوم توسعه فعالیت‌های قرآنی در زمینه حفظ، شعبه‌های این مؤسسه در اصفهان و تبریز نیز راه‌اندازی شد و در این شهرها نیز حفظ قرآن مورد توجه قرار گرفت. در نخستین جلسات مهد قرآن حفظ سوره مبارکه «بقره» تدریس و نوار کاست تلاوت‌های استاد پرهیزکار تهیه و در سراسر کشور توزیع شد که این امر یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه مهد قرآن و موفقیت این مؤسسه بود.
پس از مدتی بین قرآن‌آموزانی که موفق به حفظ 30 آیه از جزء اول قرآن کریم شده بود مسابقاتی برگزار شد و به برگزیدگان این رقابت‌ها واکمن اهدا کردند. توزیع واکمن در زمانی که وسایل الکترونیکی بین کودکان و نوجوانان چندان در دسترس نبود مشوق خوبی شد تا افراد به ادامه حفظ بپردازند و پس از مدتی  مسئولان مهد قرآن به افرادی که سوره مبارکه «بقره» را در هر کجای ایران اسلامی حفظ می‌کردند واکمن هدیه دادند.
روند حفظ قرآن در آن سال‌ها تا حدی فراگیر شده بود که هر ماه با کامیون و وانت، دستگاه‌های واکمن در بین استان‌ها مختلف کشور توزیع می‌شد و همین امر موجب شد که مهد قرآن در نقاط مختلف کشور شعبه داشته باشد و حافظان قرآن توانمندی تربیت کند.
مهد قرآن با روشی متفاوت که بر اساس استماع، تقلید و تکرار بود و همچنین در اختیار قرار دادن ابزار آموزشی به قرآن‌آموزان توانست در مدتی کوتاه در جامعه شناخته شود.
سادگی روش آموزش مهد قرآن باعث شد که در دورترین نقاط کشور تنها با در اختیار داشتن یک ضبط صوت و نوارهای آموزشی ترتیل استاد شهریار پرهیزکار کلاس‌های آموزش قرآن راه‌اندازی شود و چون تکرار یکی از اصول این روش بود، بسیاری از قرآن آموزان آیات تدریس شده را حفظ می‌کردند و پس از مدت کوتاهی به برکت تأسیس مهد قرآن و تشکیل کلاس‌ها و آموزش با یک روش منسجم و هماهنگ، مقوله حفظ قرآن که تا آن زمان فقط بین تعداد انگشت شماری از قرآنیان در کشور مطرح بود، فراگیر شد.
پس از آن استعدادها و ظرفیت‌های قرآنی کشور شکوفا و به سمت حفظ قرآن حرکت کردند. بعد از مدتی نیز مؤسسات دیگری با محوریت حفظ قرآن در کشور تأسیس شدند.
محمود چاوشی با اشاره به فعالیت‌های مهد قرآن اظهار داشت: مهد قرآن به دلیل برنامه جدید با اسلوب خاص، تشویق قرآن‌آموزان به برنامه‌های قرآنی و ارزیابی و اعطای مدرک به قرآن‌آموزان نقش مهمی در ترویج فرهنگ حفظ داشته است.
وی با بیان اینکه مهد قرآن 150 شعبه فعال در کشور دارد، افزود: پس از تربیت قرآن‌آموزان در زمینه حفظ و لزوم گسترش این فرهنگ شعب بسیاری در نقاط مختلف کشور شکل گرفت که ثمرات قابل توجهی داشت به طوری که هم‌اکنون مهد قرآن با 150 شعبه در 24 استان کشور فعالیت دارد. چاوشی با اشاره به اینکه مهد قرآن نخستین مؤسسه‌ای بود که مدرک معتبر در زمینه حفظ اعطا می‌کرد، گفت: پس از یک دهه فعالیت آزمون‌هایی با عنوان «ترنم وحی» طراحی و سال 1381 برای نخستین‌بار اجرایی شد. برای حافظان کل قرآن که در این آزمون حد نصاب نمره را کسب می‌کردند مدرک معتبری از مهد قرآن صادر می‌شد که به دلیل اینکه تنها مدرک حافظان بود، اهمیت زیادی هم داشت.
مدیر مؤسسه مهد قرآن تهران به تربیت بیش از 500 هزار حافظ یک تا 30 جزء قرآن کریم اشاره کرد و افزود: مهد قرآن در مدت فعالیت خود بیش از 500 هزار حافظ یک جزء تا کل قرآن کریم تربیت کرده است که برخی از آن‌ها هم‌اکنون اساتید شعب مختلف این مؤسسه هستند و برخی دیگر در سنگرهای دیگری به نظام و انقلاب خدمت می‌کنند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 100 هزار نفر در مهد قرآن به حفظ کلام وحی می‌پردازند، گفت: این تعداد به معنای وجود 100 هزار حافظ کل نیست بلکه در حال حاضر 100 هزار نفر در کلاس‌های حفظ شرکت می‌کنند که امیدواریم افراد تا حفظ کل قرآن با ما همراه باشند.
چاوشی با اشاره به اینکه مهد قرآن 3 هزار مربی دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فعالیت مربیان در مهد قرآن تشویق مکرر قرآن‌آموزان است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند قهرمانان قرآنی را باید ارج نهاد تا سایر افراد نیز به فعالیت در این مسیر تشویق شوند.
وی مهد قرآن را یکی از مؤسسات فعال در عرصه حفظ عنوان کرد و گفت: تلاش حجت‌الاسلام فومنی برای ترویج فرهنگ حفظ اوایل دهه 70 با تهیه نوار کاست تلاوت استاد پرهیزکار و اعطای واکمن به افرادی که اقدام به حفظ می‌کنند، موجی از حرکت به سمت حفظ را ایجاد کرد.
مهد قرآنی یکی از مؤسسات پیشگام در عرصه حفظ قرآن کریم است که حجت‌الاسلام فومنی ریاست آن را بر عهده دارد و اساتیدی همچون شهریار پرهیزکار، محمدحسین سعیدیان، مهدی سیف، عبدالرسول عبایی و حشمتی از اعضای هیأت مدیره آن هستند.

captcha