اولین جلسه کمیته حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی قرآنی در وزارت علوم برگزار شد
کد خبر: 3560824
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰

اولین جلسه کمیته حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی قرآنی در وزارت علوم برگزار شد

گروه دانشگاه: اولین جلسه کمیته حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی قرآنی در وزارت علوم برگزار شد. مطابق آیین‌نامه جدید از تمامی پژوهش‌های بین‌رشته‌ای حوزه قرآن و سایر علوم حمایت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،  اولین جلسه کمیته حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی قرآنی وزارت علوم به منظور بررسی نسخه اصلاحی آیین‌نامه اجرایی حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های قرآنی دانشجویان و طلاب برگزار شد.
جلال بختیاری، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم ضمن اعلام این خبر بر اهمیت ویژه پژوهش‌های قرآنی تاکید کرد و گفت: وضعیت موجود درعرصه پژوهش‌های قرآنی به هیچ وجه در شأن منبع ارزشمندی هم‌چون قرآن کریم که مبنای انقلاب اسلامی است نمی‎باشد و ضروری است میزان توجه به فعالیت‎های علمی قرآنی در حوزه پژوهش و آموزش عالی افزایش یابد.
وی با اشاره به تدوین آیین‌نامه حمایت از فعالیت‎های بین‎رشته‎ای قرآنی ابراز امیدواری کرد که این آیین‌نامه، زمینه هدایت بیشتر پژ‌وهش‌های رشته‌های علوم انسانی را به سمت آموزه‌های قرآن کریم فراهم آورد.
مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم ضمن تاکید بر رویکرد اصلی آیین‌نامه برای اجرای اولویت‌های پژوهشی مطالعات قرآنی کشور گفت: اولویت‌های مذکور در راستای اجرای بند ۳ از ماده ۲ منشور توسعه فرهنگ قرآنی، مبنی بر توسعه نظریه‌پردازی در نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مبتنی بر فرهنگ و معارف قرآنی درسال ۹۳ به تصویب کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور رسیده و در دو سال گذشته نیز به اجرا در آمده است، بنابراین آیین‌نامه فعلی در حقیقت با پشتوانه تجربیات دو سال اخیر مجریان، بازبینی و تنظیم شده است.
رئیس کمیته حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی قرآنی ضمن تاکید بر استراتژی حرکت تدریجی و گام‌به‌گام به سمت اولویت‌های پژوهشی مطالعات قرآنی، گفت: اولویت‌های مصوب در آیین‌نامه در حقیقت، قله رفیع مطالعات قرآنی کشور محسوب می‌شود و قرآن در این زمینه به عنوان اساسی‌ترین بنیان فکری علوم انسانی در نظرگرفته شده است.
وی ادامه داد: تقریبا ۹۰ درصد اولویت‎های پژوهشی مطالعات قرآنی ماهیت میان‎رشته‎ای دارد و اولین گام برای تحقق اولویت‌های مورد انتظار این است که در گفتمان استادان و دانشجویان علوم انسانی، قرآن به عنوان اصیل‌ترین و متقن‌ترین منبع زیربنایی فکری و شناختی متفکران علوم مختلف مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این نکته افزود: این مهم، مبنای اصلی و کلیدی در تدوین نسخه جدید آیین‌نامه حمایت از پژوهش‌های قرآنی بوده و مطابق این آیین‌نامه از تمامی پژوهش‌های بین‌رشته‌ای حوزه قرآن و سایر علوم حمایت می‌شود.
بختیاری ادامه داد: با توجه به ماهیت فرادستگاهی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و کارگروه‎های تخصصی، چتر حمایتی این آیین‎نامه کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طلاب سطح ۳ و ۴ حوزه را تحت پوشش قرار خواهد داد.
کمیته حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی قرآنی به عنوان یکی از کمیته‎های تخصصی ذیل کارگروه توسعه پژوهش قرآنی تشکیل شده و ماموریت آن حمایت از تحقیقات، پژوهش‎ها و مراکز پژوهشی قرآنی برای فعالیت در راستای تامین نیازهای دانشی نظام توسعه فرهنگ قرآنی می‌باشد.
دراین جلسه هم‌چنین مقرر شد هر یک از اعضا به صورت جداگانه بخش‌های مختلف ‌آیین‌نامه را مورد بررسی کارشناسی قرار داده و نظرات تکمیلی خود را به دبیرخانه کمیته ارسال کنند.

captcha