آیت الله هاشمی رفسنجانی مفسر نو پرداز قرآن بود
کد خبر: 3563061
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳
ناطق نوری:

آیت الله هاشمی رفسنجانی مفسر نو پرداز قرآن بود

گروه سیاسی: مسئول بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در مراسم هفتمین روز درگذشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: ایشان محقق و مفسر نوپرداز قرآن بود و شیوه زندگی ایشان درسهایی بسیاری برای ما دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، مسئول بازرسی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز یکشنبه 26 دی ماه، در مراسم هفتمین روز در گذشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک روحانی مبارز، محقق و مفسر نوپرداز قرآن، سیاستمداری هوشمند و مدیری مدبر و مقتدر بودند که درگذشت ایشان را به محضر امام عصر(عج)، امام بزرگوار و به محضر مقام معظم رهبری و خانواده محترم آن مرحوم به خصوص همسر محترمه و یار و یاور دوران سخت ستمشاهی و به شما ملت وفادار، هوشیار و بیدار ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند بزرگ برای آن شخصیت کم نظیر علو درجات خواستارم.

وی ادامه داد : وقتی قرار شد در این مجلس باشکوه سخنرانی باشم به این فکر افتادم که چه آیه‌ای از آیات قرآن مناسبتر برای این مجلس و مناسب آن شخصیت است؛ به قرآن مراجعه کردم و انصافا دیدم آیات زیادی است اگر انسان کمترین دقت را روی آن داشته باشد می‌تواند بگوید مرحوم آیت الله هاشمی مصداق نوع این آیات است.

ناطق نوری یادآور شد: همه این آیات را نمی‌توان اشاره کرد اما اجمالا چند مورد را انتخاب کرده‌ام که عرض می‌کنم؛ از جمله آیاتی که به حق آیت الله هاشمی مصداق کامل آنهاست، می توان آیه 54 سوره مائده، آیه 96 سوره مریم، آیه 100 سوره توبه و آیه 30 سوره مبارکه فصلت اشاره کرد.

وی با اشاره به آیه 96 سوره «مریم»؛ «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا/ كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند به زودى [خداى] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار مى‏ دهد» گفت: تشییع جنازه ایشان حکایت از محبت است و این اجتماع امروز در این مکان، اجتماع در قم، اجتماع در حضور رهبر معظم انقلاب و اجتماعات مختلف در سایر استان‌ها همگی حکایت از محبت مردم به ایشان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امام (ره) فرمودند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است و ایشان با منش و با زندگی خود درس‌هایی بسیاری را برای ما به یادگار گذاشتند. درس هایی که باید از زندگی و اندیشه هاشمی گرفت و درسی که باید از این تشییع جنازه بگیریم تا همه بفهمند ایرانی چیست.

وی افزود: از سال 1342 با این مرد بزرگ تاریخ معاصر معاشرت داشته‌ام و حدود 53 سال با ایشان بوده‌ام؛ دوران زندان، دوران حضور در قم، بعد و قبل از انقلاب اسلامی با وی مراوداتی داشته‌‌ام که مشاهدات و یقینیات من است.

ناطق نوری عنوان کرد: یکی از صفات منفی که مرحوم آقای هاشمی به شدت مخالف آن بود ریاکاری و چند چهره بودن بود؛ او کار را برای خدا انجام می‌داد و یکی از موارد مهم در مورد زندگی ایشان این است که در نجف خدمت حضرت امام رسیدند، امام(ره) فرمود به ایران نروید چون شرایط خفقان حاکم است اما آقای هاشمی اظهار کردند، انقلاب و نهضت به وجود من نیاز دارد بنابراین به ایران می‌روم اگر چه دستگیر می‌شوم.

مسئول بازرسی دفتر بازرسی مقام معظم رهبری ادامه داد: ایشان در زمان فرماندهی جنگ و شرایط بحرانی با توجه به نامه فرمانده سپاه مبنی بر وجوب تسلیحات لازم برای ادامه جنگ، خدمت حضرت امام(ره) اظهار می‌کند شما ممکن است آسیب ببینید شرایط کشور و منطقه اقتضاء می‌کند آتش بس را بپذیریم لذا برای اینکه برای شما دردسری درست شود اجازه دهید من به عنوان فرمانده جنگ قطعنامه را بپذیرم و شما به عنوان فرمانده کل قواه دستور دهید که من را دستگیر و اعدام کنند.

ناطق نوری افزود: درس دیگر مرحوم آیت الله هاشمی درس مقاومت و صبوری بود. من گاهی تعجب می‌کردم که چقدر ناملایمات‌ها و تهمت‌ها به ایشان وارد شد اما با صبر و آرام وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شدند و مدیریت می‌کردند و البته کارشان منطبق با نظر مقام معظم رهبری بود.

وی تصریح کرد: نکته سوم درباره ایشان، سعه صدر ایشان بود. وقتی صلاحیت ایشان برای ریاست جمهوری رد شد به منزل ایشان رفتم و گفتم حالا چه می‌کنید وی گفت هنگام ورود به وزارت کشور برای ثبت نام افراد زیادی از من استقبال کردند، موقع خروج با خود گفتم هاشمی این چه کاری بود تو کردی و چگونه کشور را می‌توانی با این شرایط سخت اقتصادی کشور اداره کنی، اما وقتی که رد صلاحیت شدم بار سنگینی از دوشم برداشته شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خصلت دیگر ایشان اشاره کرد و گفت: خصلت دیگر ایشان در نظر گرفتن منافع ملی و دوراندیشی بود؛ ایشان به دنبال ایرانی آباد و مقتدر در دنیا بودند. مردان بزرگ تصمیمات بزرگ می‌گیرند و نمی‌ترسند و هاشمی هم ریسک پذیر بود و کارهای بزرگ را قبول می‌کرد.

ناطق نوری ادامه داد: مرحوم آیت الله هاشمی ضمن رک بودن اما در مورد اصول انقلاب با کسی معامله نمی‌کرد و اسلام، ایران، انقلاب، امام و رهبری اصول اصلی ایشان بود و تا آخر هم به انقلاب و رهبری وفادار ماندند و اگر در کشمکش‌های سالهای اخیر شرایط سخت پیش می‌آمد و عده‌ای نزد ایشان می‌رفتند که باید در مقابل توهین‌ها به خود و خانواده تان کاری انجام دهید اما ایشان می‌گفت خط قرمزهای من دو چیز است که بر سر آن با کسی معامله نمی‌کنم؛ این دو مورد انقلاب و شخص مقام معظم رهبری هستند.

وی در پایان گفت: در گذشت و تشییع جنازه ایشان این درس را برای خارجی‌ها و دشمنان داشت که بدانند این انقلاب، اسلام و ایران چقدر پشتیبان دارد و این حضور شما تمام معادلات ضد انقلاب را به هم زد، بنابراین باید این وحدت را حفظ کنیم.

captcha