اصول سوگندنامه پزشکی مبتنی بر قرآن در دوران تحصیل آموزش داده شود
کد خبر: 3563066
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
واشیان:

اصول سوگندنامه پزشکی مبتنی بر قرآن در دوران تحصیل آموزش داده شود

گروه سلامت: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص)العالمیه با اشاره به نیاز جامعه پزشکی مسلمان به ادای سوگند قرآن، گفت: این سوگند باید به تمامی ابعاد سلامت از منظر قرآن و عترت توجه کند.

حجت‌الاسلام عباسعلی واشیان، عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه به عنوان پیروان آخرین و کاملترین دین الهی اگر قرار باشد برای پزشکی آن سوگندی طراحی شود باید مبتنی بر قرآن و عترت باشد، اظهار کرد: وقتی قرار است سلامت انسانی را حفظ کنیم باید متعهد شویم که به روح و جسم انسان توجه شود، از این حیث تنها قرآن و عترت است که به این روح نیز توجه می‌کند.

وی افزود: از منظر قرآن و عترت جسم مرکب روح است، همانگونه که قرآن در نگاه جامع سلامت به تمام ابعاد سلامت توجه می‌کند قطعا سوگندنامه‌ای که بر اساس قرآن باشد به این موارد توجه می‌کند.

این استاد قرآن و طب بیان کرد: نکته دومی نیز وجود دارد و آن این است اگر قرار باشد گروهی این سوگندنامه را آماده کنند، باید علاوه بر تحصیلات علوم پزشکی به حوزه قرآن و عترت نیز اشراف داشته باشند، لذا بهترین افراد کسانی هستند که همزمان تحصیلات حوزوی و پزشکی را با هم داشته یا دارای تحصیلات میان رشته‌ای قرآن و سلامت باشند.

وی با بیان اینکه نگاه جامع قرآن به حوزه سلامت مستلزم رعایت قاعده‌ها و اصولی است که باید در خدمت به مردم انجام داد، گفت: این قاعده‌ها و اصول از قرآن و عترت به دست می‌آیند. از سوی دیگر ویژگی‌هایی در دین اسلام است که در رابطه با این ویژگی‌ها قاعدتا باید انسان‌های مسلمان سلامتشان بیشتر از دیگران باشد.

واشیان در ادامه با بیان اینکه سوگندنامه قرآنی یک کار نمادین است، عنوان کرد: مهم این است که آن چیزهایی که قرار است در سوگندنامه لحاظ شود را از روز اول به دانشجو یاد دهیم. خداوند قبل از هر دستوری آن را به صورت پیام به ما نشان داده و ما در فرایند زندگی به آن عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه علوم پزشکی اگر قرار است در پایان پای سوگندنامه‌ای را امضا کنند و ذهنا به آن عامل شوند باید قبل از اینکه این سوگندنامه تکلم لفظی شده باشد در عمل و در نظام سلامت پیاده سازی شود.

این پژوهشگر قرآن و طب یادآور شد: اگر فرد پس از پایان تحصیل نگاهش به سوگندنامه قرآن بیافتد اما در طول دوران تحصیل خود هیچگاه با نگاه قرآن به سلامت آشنا نشده و اصول اخلاقی به او آموزش داده نشده باشد، عملا سوگندنامه بی‌فایده خواهد بود. لذا پیش از ادای سوگند و در دوران تحصیل باید آموزه‌های قرآنی و اصول اخلاقی مورد نظر قرآن به دانشجویان علوم پزشکی آموزش داده شود.

captcha