تفکر و مخاطب‌شناسی، مؤلفه‌های موفقیت نویسنده کتب دینی است
کد خبر: 3563135
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

تفکر و مخاطب‌شناسی، مؤلفه‌های موفقیت نویسنده کتب دینی است

گروه فرهنگی: امام جمعه موقت بیرجند و مؤلف کتب دینی گفت: تفکر و مخاطب‌شناسی، مؤلفه‌های موفقیت نویسنده کتب دینی است و با توجه به این نکات است که یک مؤلف می‌تواند مخاطب را جلب و جذب کند.

حجت‌الاسلام محمدعلی تابعی، امام جمعه موقت بیرجند و مؤلف کتب معارفی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: وضعیت کتب مذهبی و معارفی را از دو جنبه کمی و کیفی می‌توان بررسی کرد.

وی اظهار کرد: در زمینه کیفیت کتب دینی باید گفت، بیشتر مؤلفان اغلب کتبشان مجموعه‌ای از چند کتاب دیگر است به این صورت که بخشی را از یک منبع، بخشی را از یک منبع دیگر گرفته‌اند و در نهایت یک جمع‌بندی داشته‌اند.

کتاب باید نتیجه تفکر، تأمل و اندیشه نویسنده باشد

نویسنده کتاب احیاء تفکر دینی بیان داشت: نمی‌توان گفت این شیوه کتاب نویسی نادرست است، اما نقطه ایده‌آل در بحث تألیف کتب دینی نیست، بلکه کتاب باید نتیجه تفکر، تأمل و اندیشه نویسنده باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند.

تابعی ادامه داد: اگر کتب شهید مطهری توانسته مخاطب را جذب کند، به این سبب بود که نتیجه فکر و تأملات این مرد بزرگ است، نقل شده که ایشان سجاده پهن می‌کردند و بر روی آن می‌نشستند، و وقتی به ایشان گفته می‌شد که الان وقت نماز نیست، پاسخ می‌دادند وقت نماز نیست ولی زمان تفکر است.

وی افزود: مؤلف کتب دینی باید به مرحله‌ای برسد که در زمینه موضوعی که درباره آن قلم می‌زند، تبحر و اشراف کافی داشته باشد تا بتواند مسئله‌ای که در جامعه وجود دارد را حل کند و این‌گونه است که کارش ثمربخش خواهد بود.

مؤلف باید چند گام جلوتر از مردم سرزمینش حرکت کند

نویسنده کتاب حجاب از دیدگاه عقل و دین گفت: البته روحانی و مؤلف باید چند گام جلوتر از مردم سرزمینش حرکت کند، و از این جهت باید مسائلی که که در آینده ممکن است پیش آید را پیش بینی کرده و در باره آن روشنگری کند.

تابعی اظهار کرد: همه این موارد مطرح شده با تأمل و تفکر به دست می‌آید، چنانچه وقتی از شهید صدر درباره چرایی موفقیتشان پرسیدند، پاسخ داد که کار من نتیجه 20 درصد مطالعه و 80 درصد فکر و اندیشه بوده است.

وی بیان کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که نوع مراجعات مردم به منابع درباره افزایش اطلاعاتشان فرق کرده و فضای مجازی و اینترنت بسیاری از نیازهای مردم و به ویژه نسل جوان را در زمینه مسائل علمی پاسخ می‌دهد که نباید از آن موفق شد.

نویسنده کتاب سیری در اخلاق پزشکی یادآور شد: البته فضای مجازی هیچگاه نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد که دلایل عدیده‌ای دارد ، اما کمک کار بسیار خوبی برای محققین و پژوهشگران است.

captcha