آبروی نوزاد رها شده در خمین قربانی هیجان مجازی
کد خبر: 3563252
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

آبروی نوزاد رها شده در خمین قربانی هیجان مجازی

گروه اجتماعی: فضای مجازی در استان مرکزی پر شده از تصاویر کودکی که در سطل زباله بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان خمین رها شده است، رئیس بهزیستی خمین این اتفاق را ناشی از فقر اجتماعی و رفتار شبکه‌های مجازی که اقدام به پخش تصاویر چنین نوزادانی می‌کنند را بی‌مسئولیتی خواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از استان مرکزی، صبح امروز دوشنبه 27 دی‌ماه، عکس نوزادی تیتر اول تمام گروه‌ها و کانال‌های شبکه مجازی شد، نوزادی که به سرعت عنوان کودک رهاشده در سطل زباله بیمارستان خمین را گرفت. به همان سرعت نیز اظهار نظرها درباره این کودک آغاز شد در حالی که هیچکس از هویت و چرایی این اقدام اطلاع نداشتند و عکس اوفقط چند ثانیه سبب تأثر مخاطبان شد.
اسماعیل خانجانی، رئیس بهزیستی خمین،  در رابطه با این اتفاق در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: با تماس تلفنی کارکنان بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان خمین، در شامگاه شنبه 25 دی‌ماه مبنی بر کودک تازه متولد شده بی‌سرپرست، رییس بهزیستی و مددکار مشاوره این اداره سریعاً خود را به بیمارستان رساندند.
وی افزود: این کودک که سه روز از تولدش می‌گذرد عریان در سطل زباله رها شده بود و بهزیستی بعد از استحمام و لباس پوشاندن و غذا دادن، او را با هماهنگی دادستان به شیرخوارگاه اراک سپرد، به دلیل مشخص نبودن هویت این کودک نمی‌توان علت دقیقی برای رها کردن وی از طرف والدین بیان کرد اما با توجه به شواهد موجود، فقر علت این اتفاق نیست.
خانجانی اظهار کرد: این کودک هم اکنون در سلامت کامل در شیرخوارگاه اراک نگهداری می‌شود، کودکانی که بعلت فقر رها می‌شوند لباس پوشانده و در جایی قرار داده می‌شوند که مردم به راحتی آنها را ببینند اما شیوه رها کردن این کودک نشان می‌داد والدین تمایلی نداشتند که کودک دیده شود که به خواست خداوند این حادثه رخ نداد.
وی گفت: برخی والدین از ترس قانون یا به علت عدم آگاهی از وظایف بهزیستی، کودکان خود را در خیابان رها می‌کنند در حالیکه اگر این والدین احساس مسئولیت نسبت به فرزند خود داشته باشند امن‌ترین مکان را بهزیستی می‌دانند که خدمات زیادی به افراد نیازمند ارائه می‌دهد.
رئیس بهزیستی خمین این اتفاقات را هشداری دانست برای آگاهی بخشی بیشتر جامعه و گفت: فقر اجتماعی و عدم آگاهی علت مهم بروز این گونه حوادث تأسف بار است، با اعتماد سازی به مراکز حمایتی می‌توان مانع چنین صحنه‌های دلخراشی در سطح جامعه شد.
خانجانی با انتقاد از اقدام یکی از کانال‌های تلگرامی خمین در خصوص پخش عکس کودک در فضای مجازی و قضاوت‌های عجولانه ادامه داد: این رفتار به علت بی مسئولیتی افراد جامعه رخ می‌دهد زیرا ممکن است آینده کودک را به مخاطره اندازد.
وی با بیان اینکه مرکز نگهداری از کودکان سه تا شش سال در بهزیستی خمین دایر است گفت: چنین حوادثی به ندرت و بسیار انگشت شمار در خمین رخ می‌دهد و این اداره با آغوش باز از کودکان بی‌سرپرست یا کودکان رها شده حمایت می‌کند.
خمین همواره بعنوان شهر مذهبی و پایبند به ارزش‌ها معرفی می‌شود اما آنچه از آغاز این ماجرای خبرساز یعنی رها کردن نوزادی عریان توسط مادر تا پخش عکس در گروه‌های تلگرامی دیده می‌شود گویای بی‌مسئولیتی وعدم تقید عده‌ای به باورها و ارزش‌ها است.
بدون تردید روشنگری درباره این اتفاق از سوی مسئولان، اعتماد سازی نسبت به بهزیستی، نیروی انتظامی، مراکز قانونی و حمایتی و خیریه‌ها ، رفتار منطقی وعقلانی  شبکه‌های مجازی به جای ایجاد فضای تأثر، بدبینی و هیجانی در جامعه برای پربازدید کردن کانال‌ها این حوادث تأسف بار را کاهش می‌دهد.
captcha