برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم در زمینه فضای مجازی
کد خبر: 3564174
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
نادی تشریح کرد:

برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم در زمینه فضای مجازی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر آموزش سازمان دارالقرآن‌الکریم برنامه‌های مختلف این سازمان در زمینه فضای مجازی را تشریح کرد.

مهدی نادی، مدیر آموزش سازمان دارالقرآن‌ الکریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با برنامه‌های مختلف سازمان دارالقرآن در فضای مجازی بیان کرد: کار زیرساخت آموزش‌های فضای مجازی از سال‌های قبل در سازمان دارالقرآن الکریم مطرح شده بود و مسئولان سازمان همواره در فکر بودند تا این امر عملیاتی شود که بخش‌هایی از آن نیز تا ابتدای سال جاری آماده شده بود. همچنین، در ابتدای سال نرم‌افزاری آماده و ارائه شد که ریاست سازمان نیز همواره از همان ابتدا تأکید فراوان داشتند تا این نرم‌افزار زودتر راه‌اندازی شود.

پنجشنبه//برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم در زمینه فضای مجازی

مدیر آموزش سازمان دارالقرآن‌ ادامه داد: از اردیبهشت‌ماه امسال کار فضای مجازی و آموزش مجازی را در سه بخش آموزش مجازی تحت وب، موبایل و شبکه‌های داخلی در دستور کار خود قرار داده و پیگیری کردیم که در این زمینه هم‌اکنون تقریبا همه کارها آماده شده است البته سعی کردیم که اولین قدم را با برنامه‌های کوتاه شروع کنیم که زمان زیادی ندشته باشد.
نادی با بیان اینکه اولین برنامه را با موضوع «سبک زندگی» تحت وب آغاز کردیم، اظهار کرد: خوشبختانه مراحل ثبت نام این برنامه به خوبی انجام و بنر و تبلیغات آن نیز در سایت تلاوت درج شد که خوشبختانه استقبال خیلی خوبی از طرح صورت گرفت. بنده شخصا حس کردم که در فضای مجازی جامعه خیلی علاقه‌مند است به اینکه بدون اینکه ایاب و ذهابی داشته باشد بتواند به آموش‌های قرآنی دسترسی داشته باشد به ویژه در شهر شلوغ تهران که شاید رفت و آمد برای همگان امکان نداشته باشد. همچنین، در بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌هایی که فاصله‌ زیادی با مراکز استان وجود دارد، امکان دسترسی به اساتید خوب قرآنی وجود ندارد.
مدیر آموزش سازمان دارالقرآن‌ تصریح کرد: اگر آموزش‌ها به این شکل درآید که بتوانیم استاد را به صورت مجازی و آنلاین به خدمت بگیریم، تمامی افراد در گوشه و کنار کشور می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و به بحث آموزش قرآن بپردازند. برای مثال بسیاری از قرآنیان ما علاقه‌مند هستند تا تدریس تجوید استاد «سیدمحسن موسوی بلده» را در اقصی‌نقاط کشور استفاده کنند منتها فاصله ایشان با مرکز خیلی زیاد است و رفت و آمد برایشان مشکل خواهد بود به همین دلیل فضای مجازی می‌تواند به بهترین وجه به این عزیزان کمک کند.
وی افزود: بنابر این به لطف خداوند متعال زمینه‌های این کار که کاری جدید است در حال فراهم شدن است. البته ممکن است در این زمینه مشکلات فراوانی نیز در پیشرو باشد ولی کم کم رفع شده و کارهای نیز به‌روز خواهد شد و اشکالات نیز به حداقل خواهد رسید.
مدیر آموزش سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: اولین برنامه‌ای که در این زمینه مطرح است، بحث فضای تحت وب و زنده و در وهله بعدی نیز به صورت آفلاین است که آموزش‌ها ضبط شود و به صورت آفلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شود. البته در این بحث سازمان‌ها و نهادهای دیگری مانند دانشگاه پیام نور و دانشگاه علوم و حدیث نیز مسبوق به سابقه هستند و زیرساخت‌های بسیار خوبی را نیز آماده کرده‌اند که البته برنامه‌های این نهادها در حد خود و در یک فضای کوچکتری انجام شده است. تلاش ما در مجموعه سازمان دارالقرآن الکریم این است تا دامنه گسترده و وسیعی را برای آحاد مردم که علاقه‌مند به این آموزش‌ها هستند، فراهم کنیم و بهترین اساتید را در دورترین نقاط در دسترس مردم قرار دهیم تا بتوانند با ساده‌ترین روش‌ها از آموزش‌هایی که سازمان در اختیار ایشان قرار می‌دهد، استفاده کنند.
نادی با اشاره به اینکه موبایل و سیستم‌های هوشمندی نیز که در اختیار مردم است کار را بسیار آسان کرده و می تواند برای آموزش قرآن در تمام سطوح کارگشا و راهگشا باشد، افزود: هم‌اکنون پیگیری این برنامه‌های مجازی در سازمان دارالقرآن انجام شده است و امیدواریم بتوانیم قدم‌های بعدی را نیز در این زمینه برداریم. در این راستا اولین کارگاه سبک زندگی موضوع‌محور را با موضوع «خانواده موفق» اجرا کردیم که ثبت نام و بنر آن که در سایت تلاوت قرار گرفت و در عرض چهار یا پنج روز تمامی سهمیه‌های ثبت نام که شامل 40 نفر می‌شد، تکمیل شد و 85 تا 90 درصد ثبت‌نام‌کنندگان نیز توانستند به سیستم وصل شده و از آموزش‌های قرار گرفته استفاده کنند. همچنین، بازخوردی که ما از این برنامه گرفتیم نیز بسیار مطلوب و قابل قبول بود.
مدیر آموزش سازمان دارالقرآن‌ تصریح کرد: همچنین، دومین کارگاه را نیز با موضوع خانواده و بحث ویژه طلاق برگزار می‌کنیم که در این زمینه طی روزهای 6 و 13 بهمن‌ماه سال جاری کارگاه‌های مربوطه را اجرایی خواهیم کرد و کارگاه بعدی را با همین موضوع یعنی با عنوان »شقاق» که نام قرآنی طلاق است برگزار خواهیم کرد. همچنین، بحث دیگری نیز که در این زمینه مطرح است، این مربوط به خارج از کشور است که با پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تلاش کردیم زمینه استفاده از برنامه‌های مجازی را نیز برای ایرانیان خارج از کشور فراهم کنیم. همچنین، در این رابطه از طریق تمام سایت‌هایی که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات در دسترس قرار داشت، اطلاع‌رسانی انجام شده و هم‌اکنون نیز در کشورهایی که رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، تبلیغات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است تا علاقه‌مندان بتوانند ثبت نام کنند و برای آن‌ها نیز کارگاه مجازی داشته باشیم.
نادی تصریح کرد: به همین منظور در حال حاضر یک کارگاه ویژه ایرانیان خارج از کشور برگزار می‌کنیم که بنر و تبلیغات آن نیز انجام شده است. البته در حال حاضر تعداد زیادی در این کارگاه ثبت نام نکرده‌اند و عدد خیلی خوبی ثبت نام نداشته‌ایم، اما قرار بر این شد تا با همین تعداد که نزدیک به 20 نفر از چند کشور جهان هستند، کار را آغاز کنیم و کارگاهی با موضوع «خانواده معنوی» برای این عزیزان برگزار کنیم. امیدوار هستیم که در این حوزه یعنی فضای مجازی بتوانیم به لطف خداوند متعال نور قرآن را به همه جای جهان برسانیم. بحث سبک زندگی برای ما به عنوان طلیعه کار خیلی اهمیت داشت و توانستیم بدان ورود پیدا کنیم.
مدیر آموزش سازمان دارالقرآن‌ الکریم ادامه داد: موضوع بعدی در این زمینه نیز بحث آموزش‌هایی است که به صورت آفلاین یا آنلاین پیش‌بینی کرده‌ایم. در این زمینه موضوعی که خیلی اهمیت دارد، بحث آموزش‌های عمومی است. بسیاری از مردم که از سن دانش‌آموزی خارج شدند، شاید وقت و حوصله کافی نداشته باشند تا درکلاس‌های مختلف عمومی حضور پیدا کنند که در این زمینه نیز ما در تلاش هستیم تا این آموز‌هاش را به صورت برنامه‌ای در سایت تلاوت قرار دهیم که همگان بتواند از فضای مجازی استفاده کنند. البته آموزش‌ها در این مورد از یک یا دو سال قبل آماده شده است و در تلاش هستیم تا این آموزش‌ها در آینده نزدیک به صورت درس به درس در سایت قرار گیرد.
وی بیان کرد: همچنین، تفاهم‌نامه‌ای نیز با دانشگاه پیام نور داشتیم که چند روز پیش نهایی شد تا این آموزش‌ها را در اختیار ایشان نیز قرار دهیم و تا در سایت خود قرار دهند و تمامی دانشجویان بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین، امتحانی نیز در این زمینه در دانشگاه پیش بینی شده است که توسط اداره امور قرآنی ما در دانشگاه انجام خواهد شد و در پایان نیز گواهینامه برای شرکت کنندگان صادر می‌شود البته برای کارگاه‌های مجازی نیز گواهینامه صادر و ارسال خواهد شد. در بحث آموزش‌های عمومی تقریبا باکس‌های آموزشی که توسط اساتید خوب تدریس شده است، آماده پخش است.
نادی افزود: بحث دیگر، بحث آموزش تجوید است که در این مورد با استاد موسوی بلده صحبت شده است تا درس‌های آماه ایشان را از دانشگاه علوم و حدیث تهیه کرده و به صرت آفلاین در سایت قرار دهیم. همچنین، ایشان توافق کردند تا هر زمان که زیرساخت‌های سازمان آماده شد، تجوید را نیز به صورت زنده تدریس کنند.
مدیر آموزش سازمان دارالقرآن‌الکریم اظهار کرد: بحث دیگری که در زمینه آموزش مجازی در حال آماده‌سازی داریم، بحث آموزش صوت و لحن است که چیزی است که تقریبا می‌توان گفت در آموزش‌های قرآنی ما جزء ضروریات است به ویژه این امر برای کسانی که به اساتید خوب کشور دسترسی ندارند، بسیار مطلوب و خوب است.
وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی کردیم تا در این بحث نیز ثبت نام انجام شود و برنامه خوبی نیز برای آن نوشته‌ایم که در سایت تلاوت قرار داده خواهد شد تا علاقه‌مندان مطالعه کنند. علاقه‌مندان و ثبت‌نام کنندگان در این مورد ابتدا فایلی را از تلاوت‌شان در سایت بارگذاری می‌کنند تا ارزیابی شود و پس از آن نیز به ایشان اعلام خواهد شد که می‌توانند وارد دوره شوند یا اینکه باید ابتدا آموزش دیده و به حد مطلوب دست پیدا کنند.
نادی ادامه داد: اگر سطح تلاوت ثبت‌نام کنندگان سطح مطلوبی باشد، آماده می‌شوند و ما نیز یک زمان را طبق برنامه کلاسی در اختیار ایشان قرار خواهیم داد که طی هر 15 روز یک جلسه برای آن‌ها تشکیل می‌شود و به هر کدام زمانی اختصاص داده خواهد شد که 15 دقیقه به صورت آنلاین با استاد در ارتباط هستند و در این وقت در محضر استاد تلاوت کرده و استاد به صورت خصوصی در این مدت نسبت به ارائه نکات به شخص مورد نظر اقدام خواهد کرد.
مدیر آموزش سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: شدت علاقه‌ای که مردم به قرآن کریم دارند، به‌ویژه در مورد صوت و لحن بسیار زیاد است. علاقه‌مندان به دنبال اساتید خوب هستند و ما نیز تلاش می‌کنیم که از اساتید خوب و مطرح استفاده کنیم تا موجبات رشد و شکوفایی استعدادها در گوشه و کنار کشور فراهم شود و این بستر را آماده کنیم تا مردم در سراسر کشور بتوانند از اساتید خوب بهره ببرند.
نادی تصریح کرد: در بحث فضای مجازی برنامه‌های دیگری را نیز در مباحث مفاهیم و تفسیر داریم که اگر این برنامه‌ها و زیرساخت‌های مورد نظر آماده شود، به آن‌ها نیز ورود پیدا خواهیم کرد. همچنین، در این زمینه ریاست و معاونان سازمان نیز تأکید فراوانی دارند تا برنامه‌ریزی‌ها به‌زودی انجام شود. اعتقاد ما نیز این است که اگر آموزش‌های مجازی به طور کامل و موفق انجام شود، فضای بسیار خوبی را برای تمامی مردم جهت آموزش قرآن کریم ایجاد خواهد کرد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۳۰ - ۲۱:۰۷
0
0
اقدام سازمان دارالقران در رابطه با فضای مجازی بسیار خوبه
امیدوارم بتوانم از این طریق محضر استاد موسوی بلده رو درک کنم
captcha