کینه‌توزی عاملی برای نرسیدن به سعادت
کد خبر: 3564828
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

کینه‌توزی عاملی برای نرسیدن به سعادت

کارشناس امور دینی، کینه‌توزی را عاملی برای نرسیدن انسان به سعادت دانست و گفت: در قرآن کینه‌توزی یکی از رذایل اخلاقی معرفی شده است که انسان را از رسیدن به راه حقیقت گمراه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام حبیب ولی‌خانی اظهار کرد: کینه‌توزی یکی از اخلاق رذیله در اسلام محسوب می‌شود که در منابع دینی درباره کینه‌توزی سخنان مهمی گفته شده است.
وی افزد: کینه عبارت است از داشتن عداوت و دشمنیِ دیگری در دل و منتظر فرصت مناسب برای ابراز آن بودن که در قرآن و احادیث موارد متعددی به عنوان عامل کینه ذکر شده است که می‌توان به مواردی از جمله وسوسه شیطان، توقعات زیاد، نداشتن فضیلت، سخن‌چینی، جدال و خرده‌گیری و غیره اشاره کرد.
ولی‌خانی تصریح کرد: پاسخ دادن بدی‌ها با نیکی یکی از مهم‌ترین عامل در درمان کینه‌توزی است خداوند در قرآن طریقه درمان کینه را بیان کرده که فرموده: با نیكى، بدى را دفع كن، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان، گرم و صمیمى شوند.
وی خاطرنشان کرد: همه انسان‌ها تشنه محبت هستند حتی کسانی که دل‌های‌شان سرشار از کینه و عداوت است با محبت و نیکی می‌توان کینه‌ها را برطرف کرد.
ولی‌خانی افزود: قرآن ایمان را به‌عنوان مهم‌ترین عامل زدوده كینه از دل‌ها برمی‌شمارد؛ زیرا ایمان، بازگشت به فطرت است و شخصیت شخص را بازسازی می‌كند و فرد را از بیماری‌های روحی و روانی ایمن می‌كند.
وی یادآور شد: قرآن، پرهیزکاران و متقین را وعده بهشت و دوری از کینه داده است این سخن نشان از جایگاه این رذیله اخلاقی دارد که در صورت رهایی از آن انسان به جایگاه و سعادت می‌رسد.

captcha