حکمت ثقل اکبر بودن قرآن از منظر آیت‎الله حائری شیرازی
کد خبر: 3564901
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲

حکمت ثقل اکبر بودن قرآن از منظر آیت‎الله حائری شیرازی

گروه حوزه‎های علمیه: اگر ثقل اکبر را قرآن می‎دانند به این جهت است که قرآن را بزرگ بشماریم و از راه قرآن تمام قوه‎ها به فعلیت می‎رسد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا)، آیت‎الله حائری شیرازی امروز در درس تفسیر سوره یوسف در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت:در داستان حضرت سلیمان زمانی که هدهد در بین خدمتکاران ایشان غایب بود ایشان به شدت از این مساله ناراحت شدند، ولی وقتی هدهد بازگشت و ماجرا را تعریف کرد، حضرت سلیمان که حکومتی جهانی داشت از یک حکومت کافر بسیار خشمگین شدند و به دنبال اصلاح این آسیب پرداختند.
استاد حوزه تصریح کرد: درجه سلیمان در جایی واقع می‎شود که ایشان همه این عمارت را از فضل خدا می‎داند؛ آنچه خداوند به انسان می‎دهد، داده نهایی نیست بلکه داده‎های امتحانی است؛ داده‎های قبل از امتحان، رحمانی و داده‎های بعد از امتحان، داده‎های رحیمی است.
وی گفت: آیات دیگر قرآن در عداد بسم‎الله‎الرحیم نیست زیرا بسم الله‌الرحمن‌الرحیم بسته آن سوره است؛ آیات سوره حمد در عداد بسم‎الله است و با دیگر سور متفاوت است.
حائری شیرازی اظهارکرد: تنها سوره‎ای که در ابتدای آن بسم‌الله نیامده است سوره برائت است و آن هم به دلیل اینکه خداوند در این سوره موضع جنگی علیه دشمنان دارد؛ موضع خداوند در این سوره موضع الرحمن والرحیم نیست بلکه موضع اخطار است.
استاد حوزه تصریح کرد: وقتی از قرآن به عنوان ثقل اکبر یاد می‎کنند به این دلیل است که از راه قرآن تمام قوه‎ها به فعلیت می‎رسند.
وی گفت: خداوند در طول تاریخ به برخی از اشخاص عنایاتی داشته است که بتوانند عناصری را از کائنات متوجه شوند که دیگران از فهم آن عاجز هستند؛ برخی مفسران در تاریخ مسایلی را متوجه شدند که دیگران نتوانستند به آن عمق برسند.
حائری شیرازی اظهارکرد: سالها پیش برای کسی که بتواند از کتاب اخلاق نیکوماخوس ایراد بگیرد جایزه ای تعیین کردم ولی کسی رجوع نکرد؛ این مسایل عنایاتی است که خداوند گاهی به برخی از انسان‎ها عنایت می‎کند.
استاد حوزه تصریح کرد: در مقابل آن، تاریکی و ضلالت است که خداوند گاهی به برخی داد تا ما را با آن بیازماید تا مشخص شود که آیا به سمت نور می‎رویم یا تاریکی.
وی گفت: اگر ثقل اکبر را قرآن می‎دانند نه از این جهت که اهل بیت(ع) کوچک شوند بلکه این ثقل اکبر به این جهت است که قرآن را بزرگ بشماریم.
حائری شیرازی اظهارکرد: کسانی که حضرت ابوطالب را مشرک می‎دانند به این مساله توجه نمی‌کنند که اگر ایشان یک شهادتین گفته بود و خود را در ظاهر از ظل کفار خارج کرده بود هیچگاه نمی‌توانست از پیامبر دفاع کند؛ برخی افراد در تاریخ همیشه همینگونه هستند و دچار مظلومیت مضاعف می‎شوند چون همیشه آماج حملات و تهمت‎ها بوده‎اند ولی بزرگترین خدمت را به پیامبر کردند. 
استاد حوزه تصریح کرد: علوم انسانی غربی، وهمی است؛ قرآن برای انسان تکلیف تعیین می کند؛ علوم انسانی امروزه جای انبیا نشسته است ولی هیچگاه درکی از این مسایل اصیل ندارد.
وی گفت: امروزه همین علوم انسانی غربی برای حقوق بشر چه کرده است؟ انسانی که در غرب برای منافع آنها تعریف شده است در عربستان پاسخگو نیست؛ اگر خداوند انسان را خلق کرده است پس انسان شناسی او علمی است چون به او علم دارد ولی علوم انسانی غربی وهمی است و به همین خاطر وقتی خداوند حکم قصاص و قطع ید به دزد می دهد علمی است ولی حکم زندانی که غربیان می دهند وهمی است.
حائری شیرازی اظهارکرد: اگر اسلام از راه دانشگاه‎های علوم اسلامی خارج به زندگی انسان‎ها وارد شد می‎توانیم به این روند امیدوار باشیم؛ علوم انسانی دانشگاه‎ها قله‎ای است که باید از آن طریق همه قله‎ها را به زیر نظر داشت و از این طریق همه این عناصر وارد زندگی انسان می‏‎شود.
استاد حوزه تصریح کرد: مصرف علوم انسانی غربی شرک است و به طور کلی شرک دنیای امروز همین علوم انسانی غربی است؛ شهید مطهری ثمره علوم انسانی اسلامی و افرادی چون گودرزی که در 20 سالگی چند کتاب قطور تفسیری بر مبنای تفکرات انحرافی نوشته بود ثمره علوم انسانی شرک آلوده بود؛ ولی شهید مطهری تمام کتب این جوان را مطالعه کرد و به شکل علمی به آنها پاسخ می داد.
captcha