از دیدار خصوصی قرآنیان با رهبر انقلاب تا تشریح برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر
کد خبر: 3565059
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
قره‌شیخلو تشریح کرد:

از دیدار خصوصی قرآنیان با رهبر انقلاب تا تشریح برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور در برنامه رادیویی «افق» به تشریح برنامه‌های کمیته قرآن ستاد مرکزی گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور در برنامه رادیویی «افق» که امروز، دوم بهمن‌ماه به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت، درباره تازه‌های اخبار سازمان دارالقرآن و نیز مهم‌ترین اخبار این سازمان گفت: با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم، ایام سی و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را در پیش داریم که ما در سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان مسئول کمیته قرآن ستاد مرکزی گرامیداشت دهه فجر، درگیر برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های قرآنی ایام‌الله دهه فجر هستیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با برنامه‌های سالانه این سازمان نیز تصریح کرد: در بخش برنامه خود سازمان نیز در حال جمع و جور کردن برنامه‌هایی که برای امسال تدارک دیده بودیم هستیم و کم‌کم گزارشات این برنامه‌ها نیز آماده خواهد شد. همچنین، آماده می‌شویم تا برای برنامه‌های سال آینده نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را از جهت برنامه و بودجه انجام دهیم.

وی در رابطه با دوره‌های آموزشی سازمان دارالقرآن نیز ادامه داد: در این زمینه دو مبحث وجود دارد؛ یکی دوره تربیت مربی سبک زندگی قرآنی است که در دو دوره برگزار شد؛ یعنی یک دوره تا پایان سال قطعی شده و اگر در توان سازمان باشد نیز دو دوره سبک زندگی قرآنی را در کشور به صورت کلاسیک‌ برگزار می‌کنیم و در این راستا نیز تا پایان سال کارگاه یک روزه را در 10 استان کشور برگزار خواهیم کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: همچنین، دوره‌ای نیز آموزش کارشناسان قرآنی خودمان داریم که همان‌طور که می‌دانید ما تعداد 560 پست کارشناس امر قرآن در کشور داریم، در حدود سی‌صد پست تاکنون جذب شده است. کسانی که در دوره حضور دارند، در واقع عوامل ما هستند و نیاز دارند تا ارتقای شغلی پیدا کنند. به همین منظور از حدود دو الی سه هفته پیش ایشان را در قالب گروه‌های 40 نفره ساماندهی کردیم که این گروه‌ها طی 48 ساعت در محل سازمان حضور پیدا می‌کنند و دوره خود را در رابطه با هماهنگی برنامه‌های قرآنی سپری خواهند کرد که در همین راستا نیز از امروز صبح کارشناسانی از استان‌های تهران و اصفهان در سازمان حضور یافته‌اند. همچنین، این دوره‌ها تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

قره‌شیخلو در ادامه در رابطه با اوضاع دفتر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن نیز بیان کرد: امسال تقریبا 50 عنوان مأموریت و برنامه داشتیم که به هر حال معاونت چاپ و نشر نیز در راستای این برنامه‌ها به کار خود ادامه می‌دهد. کارهای جدیدی نیز در این زمینه شروع کردیم. هفته گذشته نشستی را با ناشران و خطاطان برگزار کردیم که در این نشست در رابطه با چند محور استانداردسازی چاپ قرآن، قیمت‌گذاری قرآن، کتابت قرآن و ... بحث شد و قرار شد تا دو کمیته تخصصی تشکیل و مصوبات آن نیز تا پایان سال جمع‌بندی شود و از سال 96 جمع‌بندی بهتری در برنامه‌های این کمیته داشته باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با آزمون اعطای مدرک حفاظ نیز گفت: توفیق داشتیم که تاکنون یازده دوره آزمن اعطای مدرک تخصصی به حفاظ را طی یازده سال برگزار کردیم و از امروز که دوم بهمن‌ماه است نیز تا روز 27 اسفند‌ماه ثبت نام دوازدهمین دوره را انجام می‌دهیم. در این یازده دوره چیزی در حدود 60 هزار نفر شرکت کننده داشتیم که تقریبا 80 درصد ایشان خانم‌ها و بقیه از آقایان بودند که در رشته‌های 10، 20 و 30 جزء به رقابت می‌پرداختند. همچنین، چند سالی است که رشته 5 جزء را نیز اضافه کرده‌ایم که البته این رشته در طرح نیست ولی برای آمادگی شرکت‌کنندگان اضافه شده است. از تعداد شرکت‌کنندگان تقریبا 10 درصد توانستند مدرک تخصصی درجه 1 تا 5 بگیرند.

قره شیخلو در رابطه با برنامه های کمیته قرآن ستاد مرکزی بزرگداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر نیز افزود: برنامه‌های متنوعی را در این ایام با کمک همه دستگاه‌های قرآنی در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد که در این راستا برای اولین بار جلسات تخصصی با همه حوزه‌ها و نهادهای عضو کمیته داشتیم و برنامه‌های خوبی نیز برای این ایام تدارک دیده‌ایم که اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه درواقع برنامه‌های دهه مبارک فجر کمیته قرآن از فردا، سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود به نحوی که در طول بهمن‌ماه نیز ادامه خواهد داشت، گفت: افتتاح یک مؤسسه قرآنی در زرندیه استان مرکزی با هزینه 500 میلیونی خیّران در روز سوم بهمن‌ماه، حضور جامعه قرآنی در حرم مطهر امام راحل(ره) در روز 9 بهمن‌ماه از ساعت 11 و تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره)، از جمله مهمترین این برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه برای مراسم حضور جامعه قرآنی در حرم مطهر امام(ره) از ساعت 10 روز 9 بهمن‌ماه وسیله ایاب و ذهاب از سوی سازمان دارالقرآن الکریم آماده است، افزود: همچنین، برنامه‌ای را نیز با سازمان صدا و سیما انجام خواهیم داد که مسابقات پیامکی قرآن و انقلاب است که هر روز در دهه فجر سؤالات پخش می‌شود علاقه‌مندان به صورت پیامکی پاسخ می‌دهند و در پایان نیز به 114 نفر جایزه تعلق خواهد گرفت.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: توزیع 60 هزار قرآن در کشور،‌ برگزاری یازدهمین مراسم تکریم و تجلیل از خادمان قرآن کریم در روز 15 بهمن، نام‌گذاری روز 15 بهمن به عنوان روز قرآن از سوی ستاد مرکزی گرامیداشت دهه فجر، سخنرانی قبل از نماز جمعه روز 15 بهمن توسط عزیزانی که در امور قرآنی کشور مسئولیت دارند ارائه گزارشی از روند سی و هشت سال برنامه‌های قرآنی کشور، محافل، مسابقات، جشنواره‌ها و برنامه‌های دیگر از جمله برنامه‌هایی است که در این ایام اجرایی خواهد شد. سال قبل در حدود 2000 برنامه اجرا شد که امسال امیدواریم این برنامه‌ها بیشتر شود و ان‌شاءالله یک فضای قرآنی در دهه فجر داشته باشیم.

وی در ادامه در رابطه با آسیب‌ها و چالش‌هایی که سازمان دارالقرآن با آن رو برو می‌شوید نیز اظهار کرد: در کارهای تشکیلاتی چهار رکن مهم ساختار، نیروی انسانی، امکانات و بودجه، طرح و برنامه وجود دارد که فکر می‌کنم که چیزی که برای دستگاه‌های قرآنی مهم است، یکی ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها است که هنوز در این زمینه به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم علی‌رغم اینکه تعدد دستگاه‌های قرآنی وجود دارد، هماهنگی و تقسیم مسئولیت‌های شفافی که باید باشد، تقریبا وجود ندارد و باید دراین مورد فکر جدی شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: بخشی نیز بخش طرح و برنامه قرآنی است که شاید برنامه‌هایی که داریم متناسب با شرایط روز نباشد و از زمان عقب است؛ یعنی نیازهای واقعی مردم شاید چیزهایی باشد که برخی برنامه‌ها پاسخ‌گوی ایشان نیست که در این مورد نیز باید کار کنیم. نکته بعدی نیز بحث بودجه است که اگرچه مشکل اول فعالیت‌های قرآنی نیست ولی یکی از مشکلاتی است که وجود دارد. معمولا اعتبارات قرآنی نوسانات شدیدی دارد؛ یعنی سال‌هایی بودجه خوب است و موجب افزایش حجم برنامه‌ها و نیز بالابردن سطح توقعات مردم می‌شود و در سال‌هایی نیز بودجه کم می‌شود و حجم کارها پایین آید که موجب ایجاد آسیب در ذهن مردم می‌شود. امسال سال دومی است که از اعتبارات قرآنی خبر نیست که این‌ها باعث چالش می‌شود. به نظر می‌رسد بعد از چهل سال تجربه در امر قرآن سامان‌دهی بیشتری باید در کشور وجود داشته باشد. هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های قرآنی می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه در رابطه با دیدار خصوصی رهبر معظم انقلاب اسلامی با برخی قرآنیان کشور که چندی پیش برگزار شد نیز اظهار کرد: شام‌گاه 9 دی‌ماه توفیق داشتیم که از نماز مغرب و عشا خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و نماز را به امامت ایشان اقامه کردیم.

وی با بیان اینکه با همراهی حدود ۱۵ نفر از اساتید و پیشکسوتان که شامل جمعی از هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن و برخی از دوستان قرآنی بودند، توفیق داشتیم که در حدود دو ساعت خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده و جلسه‌ای بسیار صمیمی شکل گرفت، تصریح کرد: رهبر انقلاب در این جلسه در حق حضار بسیار لطف داشتند و خیلی از دوستان را حتی از نزدیک با نام می‌شناختند. هم دوستان نکاتی را محضر ایشان اعلام کردند و هم ایشان فرمایشات بسیار کلیدی و راهگشا فرمودند که به برخی از محورهای این جلسه به صورت کلی اشاره می‌کنم.

قره‌شیخلو ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این جلسه به نیاز کشور به برنامه‌های قرآنی و اینکه باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده شود، بسیار تأکید داشتند و فرمودند که کار قرآنی باید در کشور روز به روز توسعه پیدا کند و مجرای این کار نیز دستگاه‌هایی مانند سازمان‌های تبلیغات اسلامی و اوقاف هستند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: نکته بعدی که رهبر انقلاب خیلی بر آن تأکید فرمودند، مسئله کارشناسی برنامه‌های قرآنی در کشور بود. ایشان خیلی تأکید کردند که بر روی برنامه‌ها کارشناسی صورت گیرد و سلایق مختلف در کنار هم قرار گیرند و تعامل داشته باشند تا برنامه‌ها باکیفیتی که پشتوانه کارشناسی دارد، اجرا شود.

وی تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب همچنین، در ادامه به نکته‌ای در رابطه با آموزش و پرورش اشاره کرده و فرمودند که هنوز به آن جایگاهی که از آموزش و پرورش انتظار می‌رود، دست پیدا نکرده‌ایم و باید تلاش بیشتری در آن بخش انجام دهیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: بخش دیگری از این جلسه صمیمی نیز به دلیل حضور جمعی از قرآنیان حاضر که برخی از ایشان شاید قبل از پیروزی انقلاب با رهبری معظم ارتباط داشتند، به ذکر خاطرات جلسات قبل و بعد از انقلاب گذشت و در مجموع باید اشاره کنم که جلسه بسیار گرم و صمیمی با رهبر انقلاب اسلامی داشتیم که به زودی ان‌شاء‌الله ثمرات آن در جامعه مشهود خواهد شد.

captcha