آغاز تلاش‌ها برای راه‌اندازی کمیته قرآن ویژه مناطق کم‌برخوردار
کد خبر: 3565444
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹

آغاز تلاش‌ها برای راه‌اندازی کمیته قرآن ویژه مناطق کم‌برخوردار

گروه فعالیت‌های قرآنی: اولین جلسه کارگروه ویژه پیگیری فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم صبح امروز، سوم بهمن‌ماه با حضور جمعی از مسئولان قرآنی دستگاه‌های فعال در این عرصه برگزار شد تا به این ترتیب، اولین حرکت‌ها برای تشکیل کمیته ویژه فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم در شورای توسعه فرهنگ قرآنی آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین جلسه کارگروه ویژه فعالیت‌های قرآنی مناطق کمتر برخوردار صبح امروز سوم بهمن‌ماه با حضور محمدعلی خواجه‌پیری، دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد خاتم‌الاوصیاء(عج)، رحیم قربانی، مسئول دارالقرآن بسیج کشور، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، ‌حسین بهبودی، مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن‌ الکریم، علی اصغر شعاعی،‌ مسئول گروه جهادگران قرآنی ندای رحمت، حسین سیف‌اللهی،‌ مسئول واحد دارالقرآن سازمان بهزیستی، رضا حسینعلی‌پور، مسئول قرآن و عترت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، مهدی سلیمی، قائم مقام معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) و محمد انجم‌شعاع، معاون نظارت و ارزیابی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حسین بهبودی، مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن‌ الکریم به بیان برخی فعالیت‌های صورت گرفته توسط این سازمان در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: در حوزه استقرار روحانیون در مناطق محروم فعالیت‌هایی صورت گرفته است، همچنین براساس تفاهمی که با یکی از دستگاه‌ها صورت گرفته است، بالغ بر 2500 روحانی در مناطق مختلف مستقر شده‌اند.
کارگروه ویژه قرآن و عترت مناطق محروم
وی در ادامه به خانه‌های علم در روستاها اشاره کرد و افزود: حدود 4000 خانه عالم ویژه روحانیون در کشور وجود دارد که براساس تفاهمی که صورت گرفته است برخی از آنها که غیرفعال هستند در اختیار سازمان قرار گرفته و برای انجام فعالیت‌های قرآنی فعال شده‌اند.
بهبودی در پایان به اجرای فعالیت‌های قرآنی برای جمعیت عشایری کشور که جزء مناطق محروم حساب می‌شود نیز اشاره و اظهار کرد: برای مناطق محروم عشایری، طرحی با عنوان خیمه‌های قرآنی را اجرا کردیم که البته در دو استان کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل اجرا شده است. در این دو استان مجموعاً 100 خیمه قرآنی راه‌اندازی شده و معلمینی که لازم از دوره‌های خاصی را ببینند تا کار آموزش در این خیمه‌ها را انجام دهند نیز از جمعیت عشایری انتخاب شده است.
در ادامه این مراسم نیز علی‌اصغر شعاعی، مسئول گروه جهادگران قرآنی ندای رحمت که تاکنون دو سفر به مناطق محروم استان هرمزگان و شهرستان بشاگرد داشته است به ارائه گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در این دو سفر پرداخت و گفت: در این سفرها کارگروه‌های ویژه‌ای از جمله اشتغال و فرهنگی با حضور نخبگان این شهرستان برگزار شد تا محرومیت‌های این منطقه بهتر احصاء شود.
وی در ادامه مستندی که در این سفرها تهیه شده بود برای حاضران در جلسه نشان داد تا به صورتی عینی‌تر با عمق محرومیت این منطقه آشنا شوند.
در ادامه این جلسه حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت به اجرای برنامه‌های صورت گرفته توسط این اتحادیه در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: سال‌ها پیش از این از لزوم تعیین کمیته‌ای برای رسیدگی ویژه به فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم خبر داده بودم که متأسفانه تاکنون صورت نگرفته است.
وی افزود: با حمایت‌هایی که صورت گرفته است در یکی از مناطق محروم بشاگرد مجموعه‌ فاخری راه‌اندازی شده است که با توجه به روحیه حاکم در منطقه می‌تواند به یک قطب قرآنی در منطقه جنوب و جنوب شرقی کشور در سال‌های آینده تبدیل شود. در همین منطقه موسسه خیریه‌ای با عنوان «همنشین آفتاب» شکل گرفته است که مجموعه قرآنی شکل گرفته مجری آن شده است.
محمدی در ادامه با اشاره به اینکه مناطق محروم دیگری نیز هستند که نیاز به حمایت و کمک‌ در زمینه فعالیت‌های قرآنی دارند، ‌اظهار کرد: در منطقه زابل نیز 80 موسسه قرآنی شناسایی شده‌اند که کاری مشابه با آنچه در بشاگرد صورت گرفته است نیز در آنجا صورت خواهد گرفت. در ایلام و جنوب استان خوزستان نیز برنامه‌هایی در دست اجرا است.
فعالیت‌های اجرا شده دستگاه‌‌های برای مناطق محروم / آغاز تلاش‌های برای راه‌اندازی کمیته ویژه
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در پایان با تأکید بر اینکه مناطقی که محروم‌تر از بشاگرد باشند نیز در کشور حضور دارد که هنوز شناسایی نشده‌اند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم هنوز یک ریال برای اجرای فعالیت‌های قرآنی ویژه مناطق محروم به صورت جداگانه اختصاص نیافته است که جاد دارد این کار صورت بگیرد.
در ادامه نیز مهدی سلیمی، قائم مقام معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) در صحبت‌‌های  خود با اشاره به اینکه همیشه گلایه‌ها از برخی موازی‌های وجود دارد، گفت: اینکه گفته می‌شود دستگاه‌های دولتی هیچ کاری برای مناطق محروم انجام نداده‌اند، چندان صحیح نیست؛ چرا که هر کاری که در مناطق محروم صورت گرفته است، توسط دستگاه‌ها و نهادها بوده است. باید تلاش کنیم تا به هم‌افزایی در این زمینه دست یابیم و از کارهای موازی نیز جلوگیری شود.
سلیمی با اشاره به اینکه دولت باید از بخش مردمی حمایت‌های بیشتری در این زمینه داشته باشد، افزود: برای انجام دادن فعالیت‌های فرهنگی در مناطق محروم باید ابتدا در زمینه بحث‌های مادی فعالیت‌هایی را انجام دهیم. محرومیت را نباید در مناطق جغرافیایی ببینیم، بلکه برخی مناطق هستند که شاید محروم نباشند، اما محرومیت‌های فرهنگی زیادی در آن مناطق هست.
رضا حسینعلی‌پور، مسئول قرآن و عترت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز که در این نشست حضور یافته بود در مورد فعالیت‌هایی که در این سال‌ها برای مناطق محروم صورت گرفته است، گفت: ما هرساله بحث تلاوت نور را در مساجد داریم که عمده این مساجد در مناطق روستایی که غالباً جزء مناطق محروم به حساب می‌آیند، است.
وی افزود: راه‌اندازی کانون و خانه نور نیز به همین صورت بوده است و اولویت راه‌اندازی این کانون‌ها مناطق محروم بوده است. همچنین سال قبل نیز اولین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی برگزار شده است و امسال نیز شاهد برگزاری دومین دوره این جشنواره خواهیم بود. طرح تفسیر کوتاه نیز با تأکید بر اجرا در مناطق محروم بوده است؛ چرا که این طرح کمترین امکانات را می‌طلبد و به راحتی می‌توان آن را اجرا کرد.
در بخش پایانی این جلسه نیز محمدعلی خواجه‌پیری، مسئول کارگروه قرآن و عترت قرارگاه خاتم‌الاوصیاء(عج) به بیان فعالیت‌های صورت گرفته توسط این قرارگاه پرداخت و گفت: فعالیتی که توسط این کارگروه صورت می‌گیرد این است که ابتدا تربیت نیروی انسانی در زمینه‌های مورد نیاز را دنبال می‌کند و در ادامه نیز شبکه کردن این نیروی انسانی را پیگیری خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه حدود چهار سال است که این کار شکل گرفته است، افزود: یک بسته فرهنگی تهیه شده است که افق آن پنج‌ساله است و اگر اجرا شود و یک حرکت ملی پشت آن باشد، بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد.
خواجه‌پیری با تأکید بر اینکه در طی این سال‌ها 11000 نیرو برای این کار تربیت شده است، بیان کرد: حدنصابی که در نظر گرفته‌ایم، این بوده است که به ازای هر 100 هزار نفر از جمعیت کشور یک مدرس قرآن خانم و یک مدرس قرآن آقا تربیت شود، همچنین این حدنصاب برای مربی قرآن نیز به ازای هر 10 هزار نفر جمعت یک مربی خانم و آقا مدنظر قرار گرفته شده است. پیش بینی ما این است که تا پایان سال آینده به رقم 12 هزار قرآنی تربیت شده برسیم.
مسئول کارگروه قرآن و عترت قرارگاه خاتم‌الاوصیاء(عج) اظهار کرد: در حال حاضر در 61 شهر کشور شبکه‌ها ایجاد شده و اینکه این نیروها و این شبکه‌ها باید چه فعالیت‌هایی را انجام دهند نیز مشخص شده است. در حال حاضر مشغول استقرار نیروها در مناطق مختلف هستیم، ‌این یک شبکه بزرگی است که امیدواریم به خوبی ادامه یابد.
در پایان این جلسه نیز محمد انجم‌شعاع، معاون نظارت و ارزیابی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در این جلسه مقرر بود تا فعالیت‌های صورت گرفته در مناطق محروم احصاء شود،‌ از دو نفر از حاضران در جلسه خواست تا برای جلسه بعد که حدود سه هفته بعد خواهد بود، یک تعریف از مناطق کمتر برخوردار ارائه دهند. همچنین ضریب محرومیت‌ها شناسایی شود.
در پایان نیز مقرر شد تا جلسه آینده این کارگروه به میزبانی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و طی هفته‌های آینده برگزار شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۰۹:۱۷
0
0
باید به راه اندازی این کمیته کمک‌های لازم صورت گیرد
captcha