تشریح جزئیات پنجمین مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت دانش‌آموزان جهان اسلام
کد خبر: 3573376
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
در برنامه رادیویی «افق»انجام گرفت؛

تشریح جزئیات پنجمین مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت دانش‌آموزان جهان اسلام

گروه فعالیت‌های قرآنی: در برنامه رادیویی «افق» امروز، 23 بهمن‌ماه به تشریح جزئیات پنجمین مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت دانش‌آموزان جهان اسلام پرداخته شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه رادیویی افق، امروز، 23 بهمن‌ماه با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و باقری، معاون قرآن و عترت این اداره‌کل با موضوع پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت دانش‌آموزان جهان اسلام پخش شد.
در ابتدای این مراسم مسیب‌زاده با اشاره به وقفه 20 ساله این مسابقات گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی با هماهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در طلیعه ایام مبعث رسول اکرم(ص) در بهار 96، اواخر فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه چهارمین دوره این مسابقات حدود سال‌های 77 و 78 برپا شد، عنوان کرد: از آنجا که برای توسعه در فعالیت‌های آموزش و پرورش، مشارکت برای‌مان دارای اهمیت است لذا پنجمین دوره مسابقات با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می‌گیرد که توسط ستاد عالی مسابقات کشور هدایت می‌شود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از همکاری‌های رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان، اظهار کرد: شمارش معکوس برای برپایی این مسابقات به نحو احسن انجام شده است تا بتوانیم طی برپایی مسابقات، برنامه‌های خوبی را برای دانش‌آموزان داشته باشیم.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه برپایی این مسابقات اهمیت مدرسه را نشان می‌دهد، عنوان کرد: چون راه‌یافتگان به مرحله بین‌المللی از دل مدارس رشد پیدا کرده‌اند که به عنوان افتخاری از سوی آموزش و پرورش و به عنوان نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.
وی با اشاره به تهیه خوراک علمی و تجربی برای معلمان، مربیان و مدیران مدارس، بیان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری آموزش و پرورش دارای حدود 40 میلیون مخاطب به صورت مستقیم است که یک میلیون آنها را فرهنگیان شامل می‌شوند که کاملا آشنا با مسائل دینی و اسلامی هستند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بهترین فضای فکری در مدارس حاکم است، عنوان کرد: برای تمام تولیدات و برنامه‌ها که پیش‌بینی می‌کنیم چند نگاه ویژه داریم. برای انجام مرحله نهایی برنامه‌ها، گذراندن مرحله ارزیابی و آزمایشی برای ما دارای اهمیت است. همچنین اتاق فکری با حضور علمای حوزه و دانشگاه و اساتیدی از داخل آموزش و پرورش داریم که اقدام به برپایی ایستگاه‌های اندیشه با بهره‌گیری از خرد جمعی می‌کنیم.
وی با تأکید بر اینکه استان‌ها توان اجرایی به لحاظ فکری و عملی دارند و معتقدیم که فعالیتی که در مدرسه تعریف نشود، ابتر است، افزود: در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز سه موضوع را به طور خاص علاوه بر کمیسیون آموزش عمومی که در شورای توسعه است دنبال می‌کنیم.
مسیب‌زاده اظهار کرد: در حوزه قرآن و عترت در معاونت پرورشی آموزش و پرورش جدای از بحث اعتبارات و کمبود آن، از هیچ کاری عقب ننشسته‌ایم و حتی آن هنگام که در تنگنا بودیم، بیشتر تلاش کرده‌ایم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در زمینه انجام بهتر فعالیت‌هایمان ارشاد، سازمان دارالقرآن، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، صداوسیما، شبکه رادیویی قرآن، شبکه قرآن سیما، اوقاف مشارکت‌هایی با ما داشته‌اند.
وی عنوان کرد: امسال با تمام این مسائل نزدیک 63 عنوان کتاب تولید کردیم. 17 عنوان در حوزه امام‌شناسی، عترت و مصباح‌الهدی، هفت عنوان با موضوع راه روشن و کلام امیرالمؤمنین(ع)، هفت عنوان با موضوع صحیفه سجادیه، هفت عنوان تفسیر قرآن و همچنین تألیف هفت عنوان کتاب با موضوع حفظ آیات الهی که از سفارشات مؤکد رهبر معظم انقلاب است.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه نزدیک به دو میلیون اثر در میان مدارس کشور توزیع شده است، بیان کرد: همچنین مجموعه‌ای از طرح‌های قرآنی فرهنگیان کشور جمع‌آوری و آماده بهره‌برداری شده است که فکر می‌کنم خداوند لطف ویژه دارد و فعالیت‌های ارزشی را خودش هدایت‌ می‌کند: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ». همگی در مناطق و در سطح کشور همراه هستیم تا بتوانیم اقدامات ارزشمندی را باهم در این زمینه داشته باشیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مسابقات دانش‌آموزی قرآن، عترت و نماز دو سالی‌ است که با بخش شکوفه‌های مسابقات اوقاف تجمیع شده است، اظهار کرد: امسال هم توسط حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف به استان‌های کشور از جایگاه رئیس ستاد عالی مسابقات کشور ابلاغ شد.
وی با اشاره به سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، اظهار کرد: این مسابقات در بخش پژوهشی در رشته‌های تفسیر قرآن و مفاهیم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، انشای نماز و در بخش آوایی قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ عمومی و ویژه، اذان و مداحی انجام می‌گیرد.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه حدود هفت میلیون نفر طی سال گذشته در این مسابقات شرکت کردند، عنوان کرد: امسال نیز مرحله استانی این مسابقات در برخی از استان هنوز در حال برگزاری است که مرحله اول و دوم آن انجام شده است و مرحله سوم که استانی است تا پایان بهمن‌ماه و اواسط اسفندماه اجرایی می‌شود. همچنین مرحله کشوری این مسابقات نیز طی تابستان 96 و مرحله بین‌المللی نیز دوسالانه برگزار خواهد شد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: طی سال تحصیلی امسال نیز برای نخستین بار مسابقات قرآن فرهنگیان در مشهد برگزار شد. با وجود اینکه سی و هشت سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و حدود یک میلیون و 400 هزار فرهنگی در کشور داریم اما تا کنون این مسابقات را نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: مسابقات فرهنگیان در رشته‌های قرائت، حفظ و روش تدریس، احکام برپا شد. هرچند امسال نیز در مسابقات کارکنان دولت که توسط وزارت اقتصاد و دارایی برگزار می‌شود، هفت نماینده داشتیم که شش نفر از آنها حائز رتبه شدند که این حکایت از استعداد خوب فرهنگیان کشور را دارد.
مسیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا در معاونت پرورشی و فرهنگی رویکردهای بین‌المللی دیگری هم هست؟ اضافه کرد: در این عرصه برپایی مسابقات قرآن پیشگام هستیم هرچند فعالیت‌های برون مرزی دیگری نیز داریم چنانکه در بحث سازمان دانش آموزی اعزام به عتبات عالیات و طی سال‌های گذشته اعزام به حج عمره داشته‌ایم و در حوزه فیلم نیز جشنواره فیلم رشد را داریم.
در ادامه این گفت‌وگوی زنده رادیویی، باقری، معاون قرآن و عترت این اداره‌کل در خصوص زمان و مکان برپایی پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی جهان اسلام، گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با فعالیت‌های فرهنگی و تأکیدات ایشان بر جلوگیری از موازی‌کاری به‌ویژه در کارهای فرهنگی و قرآنی، از ماه‌ها قبل طی جلساتی که با ستاد مسابقات قرآن داشته‌ایم بحث تجمیع و همزمانی مسابقات دانش‌آموزی با مسابقات بین‌المللی اوقاف که برای بزرگسالان است و سابقه دیرینه‌ای دارد، مطرح شد.
وی عنوان کرد: این همزمانی و همراهی مسابقات در دستور کار قرار گرفت که در پی جلسات مکرری که با حضور کارشناسان مختلف داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این مسابقات در راستای شعار سال که اقتصاد مقاومتی است در بخش‌هایی که امکان پذیرست به صورت هماهنگ و همراه برگزار شود.
باقری با اشاره به اینکه اقتضائات مسابقات قرآن در بخش دانش‌آموزی، ویژه است، عنوان کرد: راهیافتگان به این بخش به عنوان نماینده دانش‌آموزان جمهوری اسلامی حضور دارند که نفر اول آموزشگاه‌ها، بعد نفر اول منطقه و بعد نفر اول استان‌ها و بعد رتبه نخست کشوری هستند که پس از گذراندن چهار مرحله سپس در مرحله ارزیابی و فینال که برای پسران حدود دو ماه گذشته برپا شد و برای دختران نیز تا پایان این هفته برگزار می‌شود، در این مرحله حضور پیدا کرده‌اند.
معاون قرآن و عترت این اداره‌کل با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان و رشته‌های این مسابقات، بیان کرد: این مسابقات در دو رشته قرائت و حفظ کل برگزار می‌شود از حدود 70 کشور اسلامی و کشورهای حاوی مسلمان دعوت کرده‌ایم که پیش‌بینی حضور حدود 40 کشور را داریم البته 20 کشور به دعوت نامه جواب مثبت داده‌اند.
باقری اضافه کرد: 30 فروردین‌ماه 96 مرحله  پذیرش انجام می‌گیرد و در ایام بعث به مدت هفت روز مسابقات برگزار می‌شود که اختتامیه این مسابقات طی ششم و یا هفتم اردیبهشت‌ماه نزد مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.
وی عنوان کرد: در این راستا تولیدات فرهنگی و محصولات فرهنگی کشورمان به مسابقات که از سراسر جهان اسلام هستند به عنوان یادبود اهدا می‌شود و در کنار برپایی مسابقات فوق برنامه‌هایی چون برنامه بازدید از نقاط دینی کشور داریم تا بتواند توفیقات قرآنی کشور را بیشتر به این دانش‌آموزان و سایر کشورها نشان دهند.
باقری در خصوص اهداف برپایی این مسابقات، بیان کرد: در نظر داریم تا از این مسابقات در جهت تربیت قرآنی دانش‌آموزان استفاده کنیم و از دیگر سو نگاه‌مان حداکثر دانش‌آموزان و دانش‌آموزان تازه نفس در مسابقات دانش‌آموزی است.
وی در خصوص هیئت داوران این دوره از مسابقات گفت: در نظر داریم تا از حضور داوران به روز، متعهد و همراه با اهداف دانش‌آموزی و آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند تا به عنوان الگویی برای دانش‌آموزان باشند.
باقری گفت: لذا در تیم داوری این مسابقات از حضور داورانی از سطح کشورمان و بین‌المللی دعوت می‌شود که در تخصص آنها شکی نباشد چهره‌های متعهد و مقبول باشند و در نهایت هم به تأیید کمیته فنی ستاد برگزاری مسابقات کشور می‌رسد و بعد انتخاب می‌شوند.
وی در خصوص جوایز این دوره از مسابقات نیز تصریح کرد: به منتخبان پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام جوایزی در طراز جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود.
یادآور می‌شود، برنامه رادیویی افق، شنبه‌ها به صورت زنده با کارشناس مجری محمدرضا پورمعین، خادم قرآن از ساعت 14:30 با حضور میهمانان و مسئولان قرآنی کشورمان با بررسی یکی از موضوعات و دغدغه‌های جامعه قرآنی کشورمان به سمع شنوندگان رادیو قرآن می‌رسد.
captcha