لغزش خانواده‌ها در پی تقدیر نشدن مادران و یکسان‌نگری زن و مرد
کد خبر: 3574340
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
واعظ‌ موسوی تبیین کرد:

لغزش خانواده‌ها در پی تقدیر نشدن مادران و یکسان‌نگری زن و مرد

گروه جامعه: یک کارشناس اخلاق معتقد است اگر زن از سوی همسر مورد حمایت و کرامت قرار نگیرد تلاش می‌کند این جایگاه را در خارج از خانه و در قالب اشتغال‌های غیرضروری و غیرمرتبط جبران کند تا دیده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در بررسی عوامل و ساختارهای آسیب‌زای اجتماعی به حوزه و زنان و خانواده اظهار کرد: مهم‌ترین عامل در این میان منکر شدن جنسیت و یکسان دانستن شرایط این دو جنس مختلف است که در آفرینش با تفاوت‌های عمده‌ای خلق شده‌اند.
وی در نظر گرفتن نسخه یکسان برای زنان و مردان در ساختارهای اجتماعی را عاملی آسیب‌زا برای خانواده و جامعه دانست و گفت: یکسان‌سازی زنان و مردان بعد از انقلاب صنعتی به وقوع پیوست و گسترش پیدا کرد و برای دو جنس مختلف نقش‌ها و وظایف یکسانی در نظر گرفته شد.
حجت‌الاسلام واعظ موسوی مطرح شدن مباحثی همچون دورکاری، کاهش ساعت کاری بانوان و ... را تا زمانی که نگرش یکسان‌نگری زن و مرد موجود باشد، بی‌فایده خواند و گفت: شرایط فیزیکی و روحی زنان و مردان از تفاوت‌های فاحشی با یکدیگر برخوردار است که نقش‌ها و وظایف خاص خود را نیز می‌طلبد، زمانی که ساختارهای اجتماعی براساس درک این موضوع شکل نگرفته باشد، زنان و حتی مردان، متضرر شده و کانون خانواده در معرض خطر قرار می‌گیرد.
شگل‌گیری نگرش غلط دیده شدن در اجتماع
این کارشناس خانواده خروجی چنین نگاهی را شکل‌گیری ذهنیتی غلط در میان برخی بانوان مبنی بر منوط شدن مشارکت به حضور در مشاغل مختلف دانست و اظهار کرد: در این راستا دیده شدن در جامعه و حضور فیزیکی، ملاک مشارکت اجتماعی محسوب شد و مردواره شدن زن به آسیبی برای زیر‌ساخت‌های زندگی خانوادگی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی زنان در رقابت با مردان قرار گرفتند و از نقش‌ها و کارکردهایی که می‌تواند به انسجام خانواده کمک کند غافل شدند. شهید مطهری معتقد بود که بعد از ظهور اسلام زنان به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم به ایفای نقش اجتماعی می‌پردازند و نقش غیر مستقیمی که برای آنان در باورهای اسلامی در نظر گرفته شده بود کمتر از نقش مستقیم که به مشارکت اجتماعی منجر می‌شود نبود. این شهید بزرگوار معتقد بود اگر زنان در نقش غیر مسقیم خود به درستی بروز و ظهور پیدا کنند، زنان، مردان را می‌سازند و مردان تاریخ را.
حجت‌الاسلام واعظ موسوی به سیره حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگ با تربیت پسرانی برومند و قهرمان که تاریخ را تحت تأثیر خود قرار دادند و حمایت از همسر به صورت غیرمستقیم در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشتند، اما در جایی که ضرورت ایجاب کرد نیز به صحنه اجتماع آمدند و از حق ولایت دفاع کردند.
نقش باور به توحید و معاد
این کارشناس دینی، باور به توحید و معاد را عاملی برای درگیر نشدن زنان در فعالیت‌های اجتماعی غیرمرتبط ارزیابی کرد و گفت: اگر زنان معتقد باشند که فعالیت‌های آنان نزد خداوند مورد توجه قرار دارد احساس ضرورتی برای دیده شدن به هر قیمت در اجتماع نمی‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف مردان در قبال زنان به منظور حمایت از آنان اشاره و عنوان کرد: اگر زن از سوی همسر مورد حمایت و کرامت قرار نگیرد و نقشی که به عنوان مادر و همسر در خانه برعهده دارد مورد ستایش قرار نگیرد و از منزلت کافی برخوردار نباشد، تلاش می‌کند این جایگاه را در خارج از خانه و در قالب اشتغال‌های غیرضروری و غیرمرتبط جبران کند تا دیده شود.
واعظ موسوی با بیان اینکه مردان در کشور ما تقدیرکنندگان خوبی از همسران خود نیستند اظهار کرد: وقتی در خانواده، شوهر و فرزند به موفقیتی دست می‌یابند باید از مقام مادر و زن نیز تجلیل به عمل آید؛ چرا که ایجاد آرامش و ترسیم نقشه راه برعهده وی بوده است. مادر موفق بودن باید یک امتیاز محسوب و به وی شخصیت اجتماعی بخشیده شود.
وی با تأکید بر اینکه زنان باید در خانواده از انگیزه کافی برای مادر بودن بهره‌مند باشند تصریح کرد: لازمه این امر تدوین قانون‌های مرتبط و رفتار محترمانه مردان با همسر خود است در غیر این صورت به توفیقی که مد نظر داریم، دست پیدا نمی‌کنیم.
captcha