باور به مد و لباس ایرانی اسلامی در حال فراگیر شدن/ مخاطب شناس باشیم
کد خبر: 3578608
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
قبادی عنوان کرد:

باور به مد و لباس ایرانی اسلامی در حال فراگیر شدن/ مخاطب شناس باشیم

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایجاد باور و تغییر نگرش را مهم‌ترین رکن پذیرش لباس ایرانی اسلامی دانست و خواستار توجه بیشتر برندها و طراحان به سلیقه و خواست مردم ایران شد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در خصوص ششمین جشنواره مد و لباس فجر، گفت: برداشت ما این است که در این دوره رو به تخصصی شدن گام برداشته و تفکیک بخش‌ها و مخاطبان در این امر بسیار مؤثر بوده است. همچنین نشست‌های علمی و تخصصی این دوره با استقبال تعداد زیادی از علاقه‌مندان، دانشجویان و کارآموزان در موضوعات مختلف در حال برگزاری است و به نظر می‌رسد که کم نظیر بوده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برجسته این دوره تعداد شرکت‌کنندگان و تعداد آثار است. روزهای اول آغاز دریافت آثار، ما انتظار چنین استقبالی را نداشتیم اما در گفت‌وگوهایی که طراحان و افراد مرتبط با حوزه مد و لباس داشتند متوجه شدیم که بسیاری از علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد برنامه‌ریزی سالانه دارند و این نشان می‌دهد که جشنواره به عنوان رویداد ثابت و دائمی در تقویم فعالیت‌های هنرمندان قرار گرفته است حتی بسیاری از صاحبان مقاله‌ها و کسانی که پایان‌نامه‌های خود را ارائه کرده‌اند با نگاه هدفمند حضور در نمایشگاه دست به قلم شده‌اند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه در این دوره استقبال از بخش زیورآلات نیز بسیار بالا بوده است، گفت: زیورآلات به عنوان یکی از نشانه‌های سبک زندگی در دنیا مورد توجه است ما آموزش‌های پراکنده در خصوص زیورآلات را داریم اما به صورت متمرکز به آن توجه نشده بود که از سال گذشته به این مورد هم توجه شد که امسال تعداد آثار و کیفیت آثار بسیار بالا بود. در حوزه زیورآلات توجه به نشانه‌ها و علائم ایرانی اسلامی و تلفیق آن در هنر تزئینات بسیار حائز اهمیت است که نشست‌های خوبی نیز در این حوزه برگزار شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی به نکته اوج و یا حداقل قابل قبول در حوزه مد ایرانی اسلامی خواهیم رسید؟ گفت: گام های بلندی برداشته شده است ایجاد باور و تغییر نگرش مهم ترین رکن پذیرش لباس ایرانی اسلامی و فراگیر شدن آن است. شاید تا پیش از این در عموم دست اندرکاران، مخاطبان و عوامل مرتبط با حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی این باور به طور قاطع وجود نداشت که ما این ظرفیت را داریم و می توانیم.

قبادی با ابراز خرسندی از اینکه باور به مد و لباس ایرانی اسلامی در حال فراگیر شدن و توسعه است، گفت: دانشگاه‌های ما به اهمیت این مسئله بیش از گذشته پی برده و تأکید می کنند، طراحان ما کم کم به نیاز اجتماع بیش از گذشته پی برده اند، تولید کننده ما احساس می کند که باید در گردونه طراحی و تولید لباس اسلامی قرار بگیرد و عرضه کننده ما کم کم به این جمع بندی می رسد که جامعه نیازمند ارزش ها و شاخص هاست که توأم با شایستگی ها باید باشد. به نظر من با گسترش و تعمیق این باور ما برای رسیدن به نقطه های بالاتر زمان کوتاهی را لازم خواهیم داشت.

ترویج و ترسیم مسئله مد و لباس ایرانی اسلامی

قبادی یکی از مأموریت های جشنواره مد و لباس فجر را ترویج و ترسیم مسئله مد و لباس ایرانی اسلامی با استفاده از تکنیک های روز دنیا دانست و گفت: نمی توان طراحی خوب داشت اما صرفاً نگاه نمایشگاهی به آن داشت. هنرمند ما باید پی ببرد که نیاز به لباس اجتماع با لباس مجلسی متفاوت است لباسی که یک بانو و مرد ایرانی بر تن می کند و وارد جامعه می شود از نکاتی است که یک طراح باید به آن توجه کند مادامی که این تعامل صورت نگیرد ما نقص داریم که کم کم این تعامل، عمیق بخشی و همکاری صورت می گیرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه در جشنواره ششم تمرکز بر روی لباس اجتماع بود اما تعداد آثار دریافتی در این حوزه کم بود، اظهار کرد: یکی از نواقص جدی ما در این دوره و در بخش طراحی ارائه نشدن گسترده لباس اجتماع با شاخص های پیش بینی شده بود.

وی این مسئله را نیز عنوان کرد که در جشنواره امسال طیف داوری‌ها تغییر کرده و ما خواستار این بودیم که از نگاه صرف هنری به خصوص در لباس اجتماع خارج شده و شاخص های هنری را کمتر در نظر گرفته و خلاقیت را به عنوان عنصر اصلی و کاربردی بودن و قابل استفاده بودن در جامعه را از شاخص های مورد توجه امسال قرار دهیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از برگزاری نشست‌های نقد داوری آثار نیز خبر داد و گفت: نقد داوری‌ها از نکات برجسته این دوره از جشنواره است.

وی در پاسخ به این سؤال که ملاک‌های انتخاب لباس‌ها و طرح های برتر آیا بر اساس خواست مخاطب است و آیا اصولاً کسی از بانوان مسلمان ایرانی سؤال می کند دوست دارند چه لباسی بپوشند یا به چه نوع لباسی نیاز دارند؟ گفت: یکی از مأموریت‌های برندها و اینکه ما تأکید بر استاندارد شدن کارها در حوزه مد و لباس داریم این است که نیاز مخاطب را مورد توجه قرار دهند و این یک علم است. اما هیچ کس از بانوان کشورمان نمی‌پرسد که به چه نوع لباسی نیاز دارند و یا چه نوع لباسی را دوست دارند.

قبادی افزود: طراح و تولید کننده ما باید بیش از گذشته باید به مخاطبان توجه داشته باشد. البته در این جشنواره با مسئولان برندهای تولید‌کننده لباس گفت‌وگو داشته و تأکید کردیم که اگر ما به نیاز مخاطب توجه نکنیم، در سرزمین خودمان طراحی و تولید می‌کنیم، مخاطب هم لاجرم از آن استفاده می کند اما هر کسی کار خود را انجام می‌دهد و همین مسئله موجب می‌شود چالش‌های زیادی در حوزه لباس داشته باشیم. اما شرایط کم کم رو به اصلاح است.

captcha