عزاداری حوزویان باید متفاوت از دیگران باشد/ تدریس خطبه فدکیه در حوزه
کد خبر: 3578816
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

عزاداری حوزویان باید متفاوت از دیگران باشد/ تدریس خطبه فدکیه در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن و صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه عزاداری حوزویان باید مبتنی بر مطالب علمی و معرفتی عمیق حضرت زهرا(س) باشد تاکید کرد: مردم عادی با روضه در و دیوار می‌گریند که نور است ولی حوزویان باید خطبه فدکیه را بخوانند و گریه کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز نهم اسفندماه در ادامه جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به ایام فاطمیه(س) گفت: حرف‌هایی که وحدت اسلامی و مشترکات را در بردارد در جمع‌های عمومی بیان و سخنان و حرف‌های خاص در حوزه و جمع‌های خصوصی بیان شود و مطمئنا باید این سخنان و حقانیت حضرت تا قیامت در حوزه‌ها بحث شود.

وی در ادامه افزود: مرحوم کلینی در مورد سخنان امام علی(ع) آورده است که اگر همه جن و انس جمع شوند و در میان آنان پیامبری نباشد نمی‌توانند مانند امام سخن بگویند و بعد اضافه کرده است که در میان انبیاء نیز انبیاء بزرگ اگر نباشند جن و انس نمی‌توانند سخنی مانند امام علی بگویند.

این مرجع تقلید با اشاره به سخنان امام علی(ع) در مورد توحید در پاسخ کسانی که در مورد خدا تردید داشتند و یا منکر خدا هستند گفت: امام علی(ع) فرموده است که خداوند بدیع آسمان و زمین است، خدا نوآور است نه اینکه چیزی بوده و خدا آن را جمع کرده باشد؛ خداوند همه عالم را بدون آن که ماده‌ای برای آن باشد خلق کرده است. 

این مفسر قرآن بیان کرد: همین تعابیر اعجازآمیز را در خطبه فدکیه حضرت صدیقه داریم که فرمود خدا را شکر می‌کنم که لا من شیء عالم را آفرید؛ اینجا معلوم می‌شود حضرت زهرا کیست که این سخنان را سال‌ها قبل از فرمایشات امام علی(ع) فرموده است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه پیامبر(ص) به احترام حضرت فاطمه چند قدم به استقبال دخترش می‌رفت تصریح کرد: در روایت داریم که امام فرمود جبرئیل بر هر پیامبری نازل نمی‌شد ولی در مورد حضرت زهرا دارد که چبرئیل نزد ایشان می‌آمد؛ البته وحی دو نوع است که در مورد حضرت زهرا وحی تشریعی نداریم بلکه آموزه‌ها و  معارف حقیقیه الهی به ایشان القاء می‌شد و حضرت علی نیز در اینجا کاتب وحی بود.

این مرجع تقلید ادامه داد: لذا جا دارد خطبه فدکیه را حفظ کنیم و تدریس شود زیرا تنها مصیبت و گریه نیست بلکه علم و تفسیر و شرح و تبیین معارف الهی و در عین حال مصیبت است.

آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: عزاداری حوزویان باید با عزاداری دیگران تفاوت داشته باشد؛ برای عموم قصه تازیانه را می‌گویند و گریه می‌کنند ولی حوزویان باید فدکیه بخوانند و از توحیدشناسی فاطمه بگویند و گریه کنند که البته هر دو نور است و سبب نورانیت انسان می‌شود.

captcha