قانون عملیاتی بانکی بدون ربا؛ منشا ناکارآمدی مدل کسب و کار بانکی
کد خبر: 3578973
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
علی دیواندری عنوان کرد:

قانون عملیاتی بانکی بدون ربا؛ منشا ناکارآمدی مدل کسب و کار بانکی

گروه اقتصاد: رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار کرد: دو مطلب زیر بنایی که باید به آن اشاره کرد، یکی ناکارآمدی مدل کسب و کار بانکی است که از قانون عملیات بانکی بدون ربا نشئت گرفته است و تقریبا روشن شده که کارآمدی ندارد چون سپرده مردم گرفته شده و در ارائه تسهیلات، مسائل فنی رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی عصر امروز دوشنبه 9 اسفند ماه در همایش دور نمای اقتصاد ایران در سال 96 اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که باید درباره اقتصاد ایران مورد توجه قرار گیرد نظام بانکی است که درباره وضعیت بانک‌ها صحبت‌های فراوانی صورت می‌گیرد. علیرغم افزایش نقدینگی اما بانک‌ها همچنان با تنگنای اعتباری مواجه هستند که ریشه آن انجماد دارایی بانک‌ها است.

وی افزود: دو مطلب زیر بنایی که باید به آن اشاره کرد، یکی ناکارآمدی مدل کسب و کار بانکی است که از قانون عملیات بانکی بدون ربا نشئت گرفته است و تقریبا روشن شده که کارآمدی ندارد چون سپرده مردم گرفته شده و در ارائه تسهیلات، مسائل فنی رعایت نمی‌شود. در بخش دیگر، مداخلات دولتی در سنوات گذشته و حمایت برخی از برنامه‌های دولت توسط نظام بانکی که با عنوان بدهی‌های دولت به نظام بانکی مطرح است مشکلی دیگری است که باید در اقتصاد ایران مورد توجه قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین راهکارهای حل مشکلات نظام بانکی که باید در سال 96 مورد توجه قرار گیرد، کاهش نرخ سود است. به علت بالا بودن نرخ سود، مطالبات غیر جاری، ضعف نظارت و روش تامین مالی دولتی که در سال جاری افزایش بازار بدهی، عدم تعادل در نرخ‌های سود ایجاد کرده است، مشکلاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

دیواندری ادامه داد: اکنون اسناد خزانه اسلامی با نرخ بالایی به فروش می‌رسد و انتظار می‌رود با سود 15 درصد به فروش رسد ساماندهی بدهی‌های دولت و تعمیق بازارهای بدهی و سرمایه، از راهکارهایی است تا تامین مالی به سمت بازار سرمایه حرکت کند و نظام بانکی، تامین مالی خرد و خانواده را انجام دهد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی یادآور شد: کاهش میزان مطالبات غیر جاری که شاه بیت مشکلات اقتصاد و نظام بانکی ایران است باید مورد توجه قرار گیرد. صرف نظر از اینکه بانکداری اسلامی داشته باشیم یا نه، باید شیوه‌های بانکداری ما مدرنتر شود چون سیستم بانکی کنونی ما حدود 20 سال است که منسوخ شده است.

دیواندری یاد آور شد: ارتقاء و نوگرایی عملکرد بانک مرکزی در نظام نظارتی مسئله بسیار مهمی است که دستاوردهای خوبی در این زمینه حاصل شده است و امیدواریم سال آینده هم پیگیری شود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پایان گفت: لوایح دو قلوی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار دارد و همچنین استقلال بانک مرکزی و کاهش مداخله، موضوعات کلیدی دیگری هستند که باید به سمت آنها حرکت کنیم.

captcha