جامعةالقرآن خردسالان همدان و مشکلات بی‌پایان آن
کد خبر: 3579119
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

جامعةالقرآن خردسالان همدان و مشکلات بی‌پایان آن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان گفت: مسئولان همدان هیچ اقدامی جهت رفع مشکلات جامعةالقرآن انجام نداده‌اند.

طاهره روشنیان، مدیر جامعةالقرآن واحد خرسالان همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: جامعةالقرآن کریم و اهل بیت(ع) خردسالان واحد استان همدان در سال 1381 تأسیس شد و در حال حاضر 22 شعبه با حدود 3هزا قرآن آموز کودک و خردسال در حال فعالیت است.
وی با اشاره به اینکه در تمامی شهرهای همدان جز رزن و قهاوند شعبه جامعةالقرآن وجود دارد، افزود: امور اداری،‌ آموزشی و مالی این شعب زیر نظر قم است و ما فقط مجری هستیم و به تفکیک رشته، کارشناس و ناظر مربوطه وجود دارد.
روشنیان نخستین تأثیر قرآن را احساس آرامش روحی و روانی برای مادر و به تبع فرزند و بقیه اعضای خانواده عنوان و خاطرنشان کرد: این آرامش در زندگی امروز ما انسان‌ها بسیار حیاتی است، تا راه تعالی را طی کنیم.
وی به دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: یک دوره حفظ موضوعی به روش اشاره برای سن چهار سال تا هفت سال، آموزش حروف و روان‌خوانی، ‌روخوانی برای زیر هفت سال و برای بالای هفت سال از جمله این دوره‌ها است.
وی گفت: آموزش قران در جامعةالقرآن از سن 5 سالگی آغاز می شود که آموزش به همراه بازی و سرگرمی ارائه می شود و به دلیل ظرفیت کودکان در یادگیری و روحیه کودکانه آنها در هر جلسه فقط چند کلمه قرآنی به آنها آموزش داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: آموزش به شیوه اشاره بسیار جذاب است چراکه بازی و تفریح در کلاس ها به همراه آموزش وجود دارد و حضور مادران در کلاس ها از قوانین آموزش به شیوه اشاره است.
وجود افرادی که در خردسالی موفق به فراگیری و حفظ قرآن کریم شده اند نشان دهنده این است که روش آموزش حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی بهترین روش در آموزش قرآن به کودکان است.
درآمد قرآنی پربرکت است
وی با بیان اینکه شرط جذب نیرو داشتن گواهی روخوانی،‌ تجوید و حفظ سه جزء قرآن است، ادامه داد: 133 نفر در واحد خردسالان مشغول به کار هستند که خوداشتغال قرآنی در استان است، هر چند درآمد پایینی دارد، اما بسیار پربرکت است.
روشنیان به برگزاری دوره‌های آموزشی،‌ ضمن خدمت و کلاس‌های سبک زندگی برای مربیان از طرف جامعةالقرآن قم اشاره کرد و گفت: آزمون حفظ سالی دو بار از مربیان گرفته می‌شود که مربیان هر سال باید خود را ارتقاء دهند.
وی به دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: یک دوره حفظ موضوعی به روش اشاره برای سن چهار سال تا هفت سال، آموزش حروف و روان‌خوانی، ‌روخوانی برای زیر هفت سال و برای بالای هفت سال از جمله این دوره‌ها است.
وی با بیان اینکه دوره حفظ ترتیبی برای بچه‌ها از جزء 30 شروع می‌شود، گفت: بعد از اخذ گواهی جزء 30 وارد حفظ جزء 29 می‌شوند و سپس از جزء یک شروع شده تا جزء 28 و همچنین یک دوره تجوید،‌ دوره مفاهیم برای خردسالان،‌ دوره قرائت و مهدویت برای شش سال به بالا برگزار می‌شود.
وی به استقبال خوب مادران در کنار فرزندان خود در بعضی از شعب اشاره و ابرازکرد: در این شعب مادران بسیار فعال هستند و خود به همراه فرزندانشان به حفظ قرآن می‌پردازند و در کنار واحد خردسالان واحد خواهران دایر شده است.
مربی جامعة‌القرآن از کسب رتبه‌های مختلف فرزندان در مقاطع و رده‌های سنی مختلف سخن گفت و افزود: در طول یک سال بچه‌ها 100 رتبه عالی در رشته‌های و مسابقات مختلف کسب می‌کنند.
وی به برگزاری آزمون ارشاد که هر سال در سراسر کشور از سوی وزارت ارشاد در استان‌ها برگزار می‌شود، اشاره و اضافه کرد: این آزمون شش ماه یک بار زیر نظر مرکز توسعه و ترویج قرآنی برای دو رده سنی بالای 12 سال به صورت کتبی و زیر 12 سال به صورت شفاهی برگزار می‌شود.
واحد خردسالان جامعةالقرآن همدان  واحد برتر بین مؤسسات قرآنی کشور شد

روشنیان افزود: در سال 91 واحد خردسالان جامعةالقرآن همدان رتبه اول را کسب کرد و در سال 93 هم به عنوان مؤسسه برتر قرآنی  در بین استان همدان شناخته شد.
وی به مشکلات موجود جامعةالقرآن در همدان اشاره کرد و افزود: عموم مکان‌های ما استیجاری است و بعضی از مکان‌ها مشترک در حسینیه‌ها و مساجد است که البته مشکلات خاص خود را دارد.
وی با اشاره به عدم حمایت دولت و دستگاه‌های دولتی از جامعةالقرآن گفت: متأسفانه به خاطر نداشتن بودجه کافی و عدم حمایت دستگاه‌ها و مسئولان نمی توانیم مکان مناسب با فضایی شاد برای کودکان داشته باشیم.
روشنیان افزود: در بعضی از استان‌ها، به خاطر حمایت دستگاه‌های مربوطه و صرف هزینه از قاری‌های مطرح و بین‌المللی برای شاگردان جامعه‌القرآن خود دعوت می‌کنند و آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهند، در نتیجه همیشه رتبه‌آور هستند اما در همدان چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی با بیان اینکه تمامی هزینه‌های جامعةالقرآن از شهریه‌ها و کمک چند خیر تأمین می‌شود، گفت: با وجود این مشکلات مالی بسیار، تخفیفات خوبی برای ثبت‌نام به ویژه برای کمیته امداد و بهزیستی تا 50 درصد تخفیف داریم، زیرا به اعتقاد ما نداشتن پول و فقر مالی نباید باعث جدایی کودک و خانواده از قرآن شود.
روشنیان با گلایه از مسئولان استانی که هیچ قدمی برای شعب قرآنی جامعةالقرآن در طول این سال‌ها با وجود پیگیری‌های مکرر مدیران و سیدمحمد طباطبایی بر نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: بنده سال‌هاست که از طریق استانداری،‌ شورای شهر،‌ شهرداری و سازمان تبلیغات پیگیر گرفتن مکانی برای جامعةالقرآن هستیم اما با وجود همه دوندگی‌ها، به جوابی نرسیدیم.
وی با بیان اینکه پیشنهادهایی هم قبال دادن زمین و محل به ما شده که با بررسی‌های انجام شده امکان انتقال نبود، افزود: این مکان‌ها یا مشترک با یک دستگاه دیگر بود یا دور از مرکز شهر و رفت و آمد برای خانواده‌ها بسیار سخت و باعث ریزش بچه‌ها از کلاس‌ها می‌شد.
مدیر جامعةالقرآن با بیان اینکه اکثر بچه‌هایی که در مسابقات قرآنی در ادارات مختلف،‌ اوقاف،‌ سارمان تبلیغات و آموزش و پرروش رتبه می‌آورند، از تعلیم‌دیدگان و حافظان جامعه هستند، گفت: این رتبه‌ها متأسفانه بازخوردی برای استان و مسئولان ندارد که فکری برای احداث جا و یا یک مدرسه قرآنی مانند دیگر استان‌ها بکنند و همچنان در گیر و دار پاس کاری‌های اداری هستیم و مهم ترین مشکل جامعه القرآن مکان است.
وی با اشاره به عدم حمایت دولت و دستگاه‌های دولتی از جامعةالقرآن ابراز داشت: متأسفانه به خاطر نداشتن بودجه کافی و عدم حمایت دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه از بعضی از کارهای فرهنگی عقب می‌افتیم مثلاً بچه‌های ما همیشه جزء 10 نفر اول در قرائت هستند اما جزء پنج نفر اول نمی‌شوند.
روشنیان با بیان اینکه عموم مکان‌های ما استیجاری است و بعضی از مکان‌ها مشترک در حسینیه‌ها و مساجد است که البته مشکلات خاص خود را دارد، افزود: در بعضی از استان‌ها، به خاطر حمایت دستگاه‌های مربوطه و صرف هزینه از قاری‌های مطرح و بین‌المللی برای شاگردان جامعةالقرآن خود دعوت می‌کنند و آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهند، در نتیجه همیشه رتبه‌آور هستند اما در همدان چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی با بیان اینکه تمامی هزینه‌های جامعةالقرآن از شهریه‌ها و کمک چند خیر تأمین می‌شود، گفت: با وجود این مشکلات مالی بسیار، تخفیفات خوبی برای ثبت‌نام خصوصاً برای کمیته امداد و بهزیستی تا 50 درصد تخفیف داریم، زیرا به اعتقاد ما نداشتن پول و فقر مالی نباید باعث جدایی کودک و خانواده از قرآن شود.
روشنیان با گلایه از مسئولان استانی که هیچ قدمی برای شعب قرآنی جامعةالقرآن در طول این سال‌ها با وجود پیگیری‌های مکرر مدیران و سیدمحمد طباطبایی بر نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: بنده سال‌هاست که از طریق استانداری،‌ شورای شهر،‌ شهرداری و سازمان تبلیغات پیگیر گرفتن مکانی برای جامعةالقرآن هستیم اما با وجود همه دوندگی‌ها، به جوابی نرسیدیم.
وی با بیان اینکه پیشنهادهایی هم قبال دادن زمین و محل به ما شده که با بررسی‌های انجام شده امکان انتقال نبود، افزود: این مکان‌ها یا مشترک با یک دستگاه دیگر بود یا دور از مرکز شهر، و رفت و آمد برای خانواده‌ها بسیار سخت و باعث ریزش بچه‌ها از کلاس‌ها می‌شد.
مدیر جامعةالقرآن با بیان اینکه اکثر بچه‌هایی که در مسابقات قرآنی در ادارات مختلف،‌ اوقاف،‌ سارمان تبلیغات و آموزش و پرروش رتبه می‌آورند، از تعلیم‌دیدگان و حافظان جامعه هستند، گفت: این رتبه‌ها متأسفانه بازخوردی برای استان و مسئولان ندارد که فکری برای احداث جا و یا یک مدرسه قرآنی مانند دیگر استان‌ها بکنند و همچنان در گیر و دار پاس کاری‌های اداری هستیم و صدایمان به جایی نمی‌رسد.
وی مشکل مکان را برای شعبه باباطاهر و خواجه رشید مهم خواند و ادامه داد: شاهد وضعیت مناسب ثبت‌نام از سوی خانواده‌ها هستیم اما متأسفانه به خاطر محدودیت مکان و کلاس‌ها در این شعب خانواده‌ها باید تا هشت ماه در نوبت باشند و وقتی پس آن پیگیری می‌کنیم اکثر خانواده‌ها از شرکت در کلاس‌ها صرف نظر کرده و یا در جای دیگر و کلاس دیگری اسم کودک خود را نوشته‌اند.
مدیر جامعةالقرآن واحد خردسالان با بیان اینکه گفتن این حرف‌های تلخ و مشکلات در طول این سال‌ها هرگز باعث ایجاد خستگی و ناراحتی من در کلاس درس نشده است، گفت: تنها چیزی که در این سال‌ها به من انرژی داده حضور همین بچه‌هاست و از کار با آنها به خاطر معصوم بودنشان و تأثیرپذیری بسیار بالایی که دارند، بسیار لذت می‌برم و با مشاهده رضایت مادران، در کارم قوت می‌گیرم.
وی اضافه کرد: سال گذشته حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی، مؤسس جامعةالقرآن دوبار به همدان سفر کرد که استاندار همدان به بهانه نبود وقت با وی ملاقات نکرد و به اصرار ما معاون سیاسی امنیتی استاندار با مؤسس جامعةالقرآن ملاقات کرد که در این جلسه وعده هیچگونه مساعدتی به جامعةالقرآن همدان داده نشد.  
وی با بیان اینکه در مراکز جامعةالقرآن، آموزش قرآن در همه رشته ها اصولی آموزش داده می شود، افزود: اگر بخشی از بودجه های قرآنی به جامعةالقرآن تخصیص یابد، این مرکز می تواند در تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی کمک شایانی داشته باشد در حالیکه شاهد هستیم دستگاه های متولی با برگزاری دوره های مقطعی نمی توانند آموزش با کیفیت داشته باشند.
وی با تأکید بر توجه به هنر معلم برای جذب بچه‌ها در آموزش معارف دینی و قرآنی جامعه امروز، اذعان کرد: امروز با سطح هوش بالای کودکان، باید معلم هم خود را با آنها انطباق بدهد تا با استفاده از شیوه‌های مختلف برای جذب، نور قرآن و معارف در قلب آنها نفوذ کند.
روشنیان نقش معلم و مربی قرآنی را در تغییر شیوه زندگی بچه‌ها مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر خاطرات بعضی از شهدا را مطالعه کنید، می‌بینید که چگونه یک معلم قرآن در یک مسجد و یا مدرسه در تغییر سرنوشت آنها نقش داشته و آنها را از خاک به عرش رساند.
وی سپس به نقش مادران اشاره و اذعان داشت: مادران بسیاری هستند که از راه دور در گرما و سرما به خاطر فرزندانشان به این مرکز می‌آیند.
روشنیان نخستین تأثیر قرآن را احساس آرامش روحی و روانی برای مادر و به تبع فرزند و بقیه اعضای خانواده عنوان و خاطرنشان کرد: این آرامش در زندگی امروز ما انسان‌ها بسیار حیاتی است، تا راه تعالی را طی کنیم.
منابع مالی تشکل‌های قرآنی محدود است
مهرداد نادری‌فر، مدیرکل‌ امور اجتماعی استانداری همدان نیز بابیان اینکه برنامه‌ریزی‌های منسجمی طی چند سال گذشته در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته است، گفت: سیاست‌گذاری‌ها انجام و افق‌ها مشخص شده است.
وی درخصوص مشکلات جامعةالقرآن واحد خردسالان گفت:اعتبار تشکل‌های قرآنی مانند جامعةالقرآن بر مبنای اعتباراتی که جهت تشکل‌های قرآنی تخصیص  می‌یابد، در نظر گرفته می‌شود و همه بر این امر اذعان دارند که منابع مالی محدود است و متأسفانه همه دستگاه‌ها با این مشکل مواجه هستند.
وی ادامه داد: نظام ما جمهوری اسلامی است و نماد اسلام قران است لذا در این حوزه نباید کوتاهی صورت گیرد و در خصوص مشکل مکان جامعةالقرآن واحد خردسالان، توصیه می‌شود این مجتمع درخواست خود را مبنی بر رفع این مشکل به شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن ارائه دهند تا در جلسه مورد بررسی قرار گیرد.
وی به برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی طی سال جاری اشاره کرد و گفت: اوقاف همدان نیز در زمینه ترویج آموزش‌های قرآنی برنامه هایی انجام داده است.
مدیرکل‌ امور اجتماعی استانداری همدان با اشاره به حضور قاریان بین‌المللی و کشوری در استان همدان، تأکید کرد: با وجود تنگناهای مالی از حجم فعالیت‌های قرآنی در استان همدان کاسته نشده است.
وی با تأکید بر تلاش برای افزایش فعالیت‌های قرآنی، عنوان کرد: سند جامع توسعه قرآنی در استان همدان تدوین و اهداف آن نیز مشخص شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، استان‌ها را به برش در اجرای سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی ملزم کرد.
نادری فر با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، استان‌ها را به برش در اجرای سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی ملزم کرد، افزود: همدان نیز ملزم به برش در سه حوزه تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی و پژوهش و آموزش عالی شد.
مدیرکل‌ امور اجتماعی استانداری همدان تعداد خانه‌های قرآنی استان همدان در سال ۹۳ را ۱۱۵ خانه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵۰ خانه‌ قرآنی در استان همدان فعال است.
نادری‌فر با اشاره به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت تبلیغ و ترویج، آموزش و پرورش مسئولیت آموزش عمومی و دانشگاه‌ها نیز مسئولیت پژوهش و آموزش عالی را برعهده دارند، گفت: ۱۵ هدف کشوری مشخص و در سند استانی لحاظ شده است.
وی در پایان درخصوص اختصاص یافتن رتبه نیمه فعال به فعالیت‌های قرانی استان همدن از سوی شورای قرآن کشور، اذعان کرد: این رتبه به دلیل عدم گزارش عملکرد مناسب از سوی بنیاد قران به همدان اختصاص یافته است و با توجه به فعالیت‌های مطلوبی که در حوزه قران و عترت در استان همدان انجام شده است، ما این رتبه را نمی‌پذیریم.
captcha