آستان امامزادگان باقریه(ع) بیرجند
کد خبر: 3580755
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
گردشگری مذهبی در خراسان جنوبی(1)

آستان امامزادگان باقریه(ع) بیرجند

گروه اجتماعی: آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) یا مزار دره شیخان مدفن ۷۲ امام‌زاده است که در ورودی شهر بیرجند و نزدیک پایانه مسافربری واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، بقاع متبرکه همواره ملجأ و پناهگاه مردم بوده و هر گاه مردم احساس می‌کردند نیاز به خلوتی با پروردگار خویش دارند و می‌خواهند راز و نیازی داشته باشند به این بقاع مراجعه می‌کنند.

از طرف دیگر بسیاری از این امامزادگان تبدیل به یک قطب فرهنگی شده‌اند و فعالیت‌های دینی و فرهنگی بسیاری در این امامزادگان از دوره های قرائت قرآن گرفته تا سوگواری برای اهل بیت(ع) در این مکان‌ها صورت می‌گیرد.

یکی از این امامزادگان واجب التعظیم در خراسان جنوبی، امام زادگان باقریه است. امامزادگان باقریه(ع) یا مزار دره شیخان مدفن ۷۲ امام زاده می‌باشد که در ورودی شهر بیرجند و نزدیک پایانه مسافربری واقع شده است

آستان امامزادگان باقریه(ع) بیرجند.

نام دره‌شیخان برگرفته از دو کلمه، دره و شیخان است. دره فرو رفتگی میانه دو دامنه کوه می‌باشد که در آن آبراهه یا رودی جریان دارد. شیخ به معنی مرد بزرگ و دانشمند و مرشد و احتمالاً شیخان جمع شیخ و جمعی از بزرگان باشد.

احتمالی دیگر که گفته می‌شود به این دلیل است که در این دره به گروهی شبیخوان زده شده به دره شبیخوان معروف شده که بعداً به دره شیخان استعمال شده است.

در این دره تعدادی از شهدا که به روایت ابوالمحامد رویخی و علی بن محمد یاسری مشهور به حسامی از فرزندان امام محمد باقر (ع) در آنجا مدفون هستند. این زیارتگاه سال‌هاست، همه روزه به‌ویژه عصر چهارشنبه‌ها پذیرای خیل زائران است.

گفتنی است طرح جامع این زیارتگاه به مساحت ۶ هزار متر مربع در حال اجرا است. کتابخانه آن به بهره برداری رسیده و فضاهای انباری، دفتر هیأت امنا و منزل خادم و سرویس های بهداشتی احداث شده است.

آستان امامزادگان باقریه(ع) بیرجند

همچنین لازم به ذکر است که ساختمان‌های دارالشفا، زائرسرا، حسینیه و مسجد این آستانه مبارک در حال اجرا است و توسعه فضای صحن و پارکینگ و فضای سبز از برنامه‌های طرح جامع این زیارتگاه می‌باشد.

برای کمک به طرح توسعه این بقعه متبرکه شماره حساب امامزادگان باقریه 128 و شناسه واریز 93003359114 می‌باشد و قابل واریز در کلیه شعب بانک ملی و صندوق قرض الحسنه راسخون در سراسر کشور است.

captcha