اتمام کار ساخت بلندترین مناره مسجد آفریقا
کد خبر: 3583780
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲

اتمام کار ساخت بلندترین مناره مسجد آفریقا

کار ساخت بلندترین مناره مسجد آفریقا ـ مناره مسجد الجزایر الاعظم ـ واقع در خلیج الجزیره، پایتخت الجزایر شنبه، 21 اسفند به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از شبستان، روز شنبه، 21 اسفندماه کار ساخت مناره مسجد الجزایر الاعظم واقع در خلیج الجزیره؛ پایتخت این کشور به پایان رسید.
عبدالمجید تبون؛ وزیر مسکن الجزایر در آخرین مرحله بتن‌ریزی اتمام ساخت مناره این مسجد، که بلندترین مناره جهان خواهد بود، حضور داشت.
به همین مناسبت، عبدالقادر زوخ؛ والی پایتخت و «یانگ گوانگ یو» سفیر چین در الجزایر در زمان اتمام ساخت این مناره حاضر شدند.
یک موسسه چینی، کار ساخت مسجد الجزایر الاعظم را بر عهده گرفته است.
بر اساس گزارش خبرگزاری الجزایر، مناره این مسجد 250 متر است.
این در حالی است که رسانه‌های محلی الجزایر پیش از این، ارتفاع این مناره را 265 متر اعلام کرده بودند.
تبون گفت: تکمیل ساخت مناره الجزایر الاعظم، افتخار بزرگی برای الجزایر و چین که شریک ما است، محسوب می‌شود.
وی برخی شک و تردیدها درباره عدم توانایی ساخت این بنا دینی از سوی الجزایر را تکذیب کرد و گفت: شایعات مغرضانه‌ای مبنی بر اینکه این سازه با معیارهای جدید همخوانی ندارد نیز وجود دارد که این شایعات پایه و اساسی ندارند و باید گفت که عملیات ساخت این مسجد به صورت مستمر و به خوبی ادامه دارد.
وزیر مسکن الجزایر در ادامه، اظهار کرد: بنای مسجد الجزایر الاعظم، در سال 2018 میلادی به طور کامل تکمیل خواهد شد و در ماه دسامبر آتی منتظر افتتاح سالن نماز آن هستیم.
وی افزود: مراحل ساخت مصلی این مسجد یک تا دو ماه تاخیر داشت اما به طور کلی در وضعیت ساخت این مسجد تاثیری ایجاد نکرده است.
بر اساس طرح ساخت مسجد الجزایر الاعظم، مصلی آن برای 120 هزار نمازگزار ظرفیت دارد و دارای صحن خارجی نیز هست و یک کتابخانه و مرکز فرهنگی و یک مدرسه دینی نیز خواهد داشت.
همچنین فضایی در کنار این مسجد برای مکان تجاری، رستوران و بوستان تدارک دیده شده است، الجزایر قصد دارد در کنار آن یک مرکز فرهنگی بزرگ با سالن اجتماعاتی به ظرفیت یک هزار و 500 نمازگزار نیز بنا کند.
مسجد الجزایر الاعظم همچنین دارای یک سالن سینما و کتابخانه نیز خواهد بود.
طرح ساخت این مسجد با موانع بسیاری رو به رو شد، از جمله آن عقب نشینی دفتر تحقیقات آلمان بود که عهده دار این طرح شده بود و پس از آن دولت الجزایر با یک موسسه چینی در این رابطه قرارداد بست.
تبون در ادامه خاطر نشان کرد: قرار بود ساخت مسجد الجزایر الاعظم در پایان سال 2016 میلادی یا آغاز سال 2017 میلادی پایان یابد که این امر محقق نشد.
وی اظهار کرد: این طرح با انتقادات بسیاری در کشور نیز همراه بود، زیرا هزینه ساخت این مسجد یک میلیارد دلار هزینه در بر داشت و کشور نیز در شرایط اقتصادی بدی بود.
captcha