معرفي 856 طرح توليدي براي دريافت تسهيلات توسط بسیج
کد خبر: 3584067
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
گزارشی از تلاش بسيج براي تحقق اقتصاد مقاومتي:

معرفي 856 طرح توليدي براي دريافت تسهيلات توسط بسیج

گروه اقتصاد: امروز بسيج به عنوان يک سازمان اثرگذار در جامعه وظيفه بزرگي بر عهده دارد که همان کمک به انجام اقتصاد مقاومتي است.

به گزارش از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، نام‌گذاري هوشمندانه سال‌هاي اخير با عناوين اقتصادي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي بيانگر اهميت موضوع اقتصاد در جامعه و کشور است و همين امر مسؤوليت سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف را دوچندان کرده است. از جمله الزامات اقتصاد مقاومتي مي‌توان به مردمي کردن اقتصاد، کاهش وابستگي به نفت، مديريت مصرف و استفاده حداکثري از زمان، منابع و امکانات کشور اشاره کرد.

تفاوت اقتصاد مقاومتي و اقتصاد رياضتي در اين است که اقتصاد رياضتي با کاهش ميزان بيمه‌ها و افزايش سن بازنشستگي و ماليات اجرا مي‌شود، در صورتي که اقتصاد مقاومتي به منظور مديريت منابع، شناسايي حوزه‌هاي فشار، بي‌اثر کردن اين حوزه‌ها و تبديل فشار‌ها به فرصت است. در اقتصاد مقاومتي منظور اين نيست که دور خودمان حصار بکشيم بلکه بايد فشارها را تبديل به فرصت کنيم که اين رشد اقتصادي به دست آمده، اقتصاد مقاومتي نام خواهد داشت.

اقتصاد مقاومتي بايد براساس سرمايه معنوي افراد و جامعه استوار باشد؛ چراكه بدون معنويت و ايمان راسخ به هدف و آينده، اقتصاد مقاومتي شكننده است. اقتصاد مقاومتي ماهيتاً اقتصاد مردمي است. مردم بايد وارد اين عرصه شوند.

از 12 مؤلفه اقتصاد مقاومتي بيانات مقام معظم رهبري، شش مؤلفه مربوط به دولت و شش مؤلفه ديگر مربوط به مردم است که وظيفه بسيج تبيين شش مؤلفه مردمي و مطالبه اجراي شش مؤلفه ديگر از دولت است. شش مؤلفه مربوط به مردم در اقتصاد مقاومتي عبارتند از فرهنگ کار و تلاش، مردمي کردن اقتصاد، تقويت روح خودباوري و خوداتکايي، اصلاح الگوي مصرف و پرهيز از اسراف و تبذير، استفاده از تمام ظرفيت‌ها و امکانات و حمايت از توليد ملي و عدم مصرف کالاي خارجي. واگذاري امر سازندگي به بسيج و تشكيل بسيج سازندگي رسالتي بزرگ براي احياي فرهنگ جهادي است و رسالت سازندگي جز با كار و ابتكار امكان‌‌پذير نيست.

امروز بسيج به عنوان يک سازمان اثرگذار در جامعه وظيفه بزرگي بر عهده دارد که همان کمک به انجام اقتصاد مقاومتي است. افرادي که فارغ از زن و مرد بودنشان کمر همت بسته و توانسته‌اند با مشاوره و کمک‌هاي فکري و مالي بسيج سازندگي فضاي کاري مستقلي براي خود و ديگر هموطنانشان ايجاد کنند. آدم‌هايي که امروز ثابت کرده‌اند به درستي متوجه معناي اقتصادي مقاومتي، تأثير و اهداف آن در جامعه شده‌اند و با جان و دل به ياري کشور و مردم مي‌پردازند.

اقتصاد مقاومتي محور تحول در اقتصاد است

غلامعلي ابوحمزه، فرمانده سپاه انصارالحسين(ع) استان همدان در گفت وگو با ایکنا، اقتصاد مقاومتي را محور تحول در اقتصاد و فرمولي بنياني براي برون‌رفت از مشكلات فعلي جامعه برشمرد و می‌گوید: يکي از موضوعات مهم در راستاي پيشرفت اقتصاد کشور اجراي اقتصاد مقاومتي است.

وي با بيان اينکه ايران در عرصه اقتصاد تک محصولي بوده و وابستگي به نفت داشته است، عنوان می‌کند: راهي جز عمل به اقتصاد مقاومتي براي خروج از اقتصاد تک محصولي در پيش نداريم و اقتصاد مقاومتي نظام را به نقطه خودکفايي مي‌رساند و محور تحول در اقتصاد است.

وي با بيان اينکه ما پيشرفت‌هاي بسياري در زمينه سلول‌هاي بنيادي، هسته‌اي و صنايع دفاعي داشته‌ايم، ابراز می‌کند: اين پيشرفت‌ها نشانه اين است که به توانايي‌هاي خود تکيه کرده و با ابتکار و عمل از فناوري روز استفاده کرده‌ايم.

فرمانده سپاه انصارالحسين(ع) استان همدان يادآور  می‌شود: تا زماني که کشور به خودکفايي اقتصادي نرسد پيشرفت نخواهد کرد؛ بنابراين ما براي حفظ نظام بايد بصيرت داشته باشيم.

معرفي 856 طرح توليدي براي دريافت تسهيلات

شهرام صادقی،مسئول بسيج سازندگي استان همدان نیز درباره روند بررسي طرح‌هاي اقتصادي مي‌گويد: هنگامي که افراد متقاضي براي استفاده از خدمات ارائه شده توسط بسيج سازندگي، طرح خود را به اين سازمان ارائه مي‌دهند، کارشناسان اقتصادي سازمان، با بررسي ابعاد طرح ارائه شده، نظر خود را مبني بر امکان اجرايي شدن و يا نشدن طرح اعلام مي‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: در اين مرحله سطح و توان فرد ارائه کننده طرح، سابقه اقتصادي و تجربيات وي در اين حوزه و ميزان اطلاعات او درباره طرح پيشنهادي مورد ارزيابي کارشناسان قرار مي‌گيرد.

وي عنوان می‌کند: افراد متقاضي علاوه بر نکات ذکر شده بايد مطابق ضوابط بسيج سازندگي، در سطح علمي دوره‌اي را گذرانده و از نهادهاي مرتبط با حوزه فعاليتي خود، مانند جهاد کشاورزي، تعاون، فني و حرفه‌اي و يا آموزشگاه‌هاي آزاد مرتبط و معتبر گواهينامه دريافت کنند.

مسؤول بسيج سازندگي استان همدان تصريح کرد: پس از تأييد طرح توسط کارشناسان، براساس طرح توجيهي متقاضي، امکانات مورد نياز، مکان اجراي طرح و اعتبار لازم توسط بازرسان سازمان بسيج سازندگي مورد بررسي قرار مي‌گيرد که در صورت تأييد، افراد متقاضي، براي دريافت تسهيلات به بانک مهراقتصاد معرفي مي‌شوند.

وي اظهار اذعان می‌کند: 856 طرح توليدي امسال براي دريافت 140 ميليارد ريال تسهيلات به بانک عامل معرفي شده است که تاکنون 490 طرح موفق به دريافت تسهيلات شدند.

پيش‌بيني تسهيلات 150ميليارد ريالي براي حمايت از طرح‌هاي توليدي

اين مقام مسئول با بیان اینکه تسهيلات پيش‌بيني شده براي حمايت از طرح‌هاي توليدي و مشاغل خانگي همدان در سال جاري 150 ميليارد ريال است، تصریح می‌کند: با توجه به اينکه احتمال ريزش و موفق نشدن افراد در دريافت تسهيلات نيز وجود دارد طرح‌هاي معرفي شده از سوي بسيج سازندگي به بانک عامل به 200 ميليارد ريال مي‌رسد.

وي با بیان اینکه سال گذشته با پرداخت 158 ميليارد ريال تسهيلات 990 طرح اقتصادي در استان همدان راه‌اندازي شد و براي يک هزار و 500 جوياي کار نيز اشتغال ايجاد شد،  تشریح می‌کند: به افراد متقاضي ايجاد واحدهاي توليدي کوچک بين 30 تا 300 ميليون ريال تسهيلات پرداخت مي‌شود ولي اگر طرح نيازمند اعتبار بيشتري باشد با تأييد کارشناسان تا يک ميليارد ريال تسهيلات نيز به آن اختصاص مي‌يابد.

اشتغال‌زايي کارآفرين نهاوندي براي 35 نفر

اشرف سيف به عنوان يکي از اين کارآفرينان موفق شهرستان نهاوند توانسته است در زمينه طراحي روي سفال و مشاغل خانگي ايجاد اشتغال کند و موفقيت‌هاي خوبي در اين زمينه کسب کند که در گفت‌و‌گو با ایکنا اذعان می‌کند: سه سال پيش تصميم گرفتم براي ايجاد مشاغل خانگي استعداد افراد پايگاه را شناسايي کنم و در همين زمينه کارگاه‌هاي آموزشي را تشکيل دادم.

وی ادامه می‌دهد:  اعضاي پايگاه پس از آموزش به گروه‌هاي پنج نفره تقسيم شدند و هر گروه به توليد محصولات سنتي خانگي از قبيل انواع ترشي، انواع مرباي خانگي، شيريني خانگي، شيره انگور، رب، کاشت انواع گياهان دارويي، خدمات آشپزي و خياطي مشغول به کار شدند.

اين مربي حلقه صالحين عطيه نهاوند خاطرنشان می‌کند: در ادامه توانستم کارگاه توليد صنايع دستي کار روي سفال که شامل نقاشي، نقطه‌کوبي و ميناکاري است را ايجاد کنم و در همين راستا موفق شدم به طور مستقيم براي 15 نفر و غيرمستقيم براي 25 نفر ايجاد اشتغال داشته باشم.

وي بیان می‌کند: فعاليتم را با سرمايه اوليه دو ميليون و500 هزار تومان آغاز کردم و از بسيج سازندگي ناحيه سپاه نهاوند 15 ميليون تومان تسهيلات دريافت کردم و کارگاه را در منزل شخصي‌ام ايجاد کردم.

اين بانوي کارآفرين نهاوندي تصريح کرد: در صورتي که مسؤولان ادارات شهرستان براي تهيه هداياي مورد نياز خود از اين صنايع دستي که قيمت مناسبي دارند و هم توليد داخلي شهرستان است، استفاده کنند استقبال از اين صنايع دستي بيشتر خواهد شد و در رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتي بسيار تأثيرگذار خواهد بود.

عرصه‌هاي ديگر فعاليت طرح سازندگي شامل بهسازي و زيباسازي و مرمت مدارس، منابع طبيعي و آبخيزداري، خدمات بهداشتي و درماني، خدمات عمراني و آباداني روستايي و خدمات علمي آموزشي و حمايتي است. همچنين مي‌توان به اهداف و طرح‌هايي چون غني‌سازي اوقات فراغت جوانان در عرصه‌هاي سازندگي، رسيدگي به مناطق محروم و سازندگي كشور و خدمات‌رساني به مناطق محروم و روستاها، كمك به دولت در امر سازندگي كشور نيز اشاره كرد.

برداشت سالانه سه تن عسل

محمد کلوندي، کارآفرين اسدآبادي نيز با بيان اينکه از 16 سالگي وارد کار شدم و 10 سال است که زنبورعسل پرورش مي‌دهم، بيان ک می‌کند: قبل از دريافت تسهيلات حدود 35 کندو داشتم که با 15 ميليون تومان وامي که بابت پرورش زنبورعسل گرفتم 45 کندو ديگر خريداري کردم و هم اکنون در مجموع 80 کندو دارم.

وي اضافه می‌کند: قبل از فرارسيدن فصل زمستان کندوها را در مناطق مختلف اسدآباد نگهداري مي‌کردم و به دليل سرد شدن هوا به همراه تعدادي از همکارانم کندوها را به سمت جنوب مي‌بريم و تا اوايل ارديبهشت‌ماه در آنجا به کار پرورش زنبورعسل مي‌پردازيم.

اين کارآفرين اسدآبادي با اشاره به علاقه‌اش به پرورش زنبورعسل  خاطرنشان می‌کند: در مدتي که به‌صورت مستقل از خانواده‌ام به اين کار مشغولم تجارب خوبي به دست آورده‌ام که با بهره‌گيري از اين تجارب چند سال گذشته در همايش زنبورداران سنندج به عنوان زنبوردار نمونه معرفي شدم.

وي می‌گوید: تاکنون در نمايشگاه‌هاي مختلفي شرکت و تقديرنامه‌هاي زيادي نيز بابت کارم دريافت کرده‌ام که اين موارد باعث شده با جديت بيشتري به کارم ادامه دهم و علاوه بر اصلاح نژاد ملکه اقدام به ساخت کرم رژرويال و شامپوي عسل کردم اما از آنجا که هزينه‌هاي لازم براي ثبت اين محصول زياد است فعلاً اقدام خاصي در اين زمينه انجام نداده‌ام.

کلوندي با اشاره به برداشت سالانه 3 تن عسل از کندوهايش، اذعان می‌کند: با توجه به اينکه براي من کيفيت محصولي که توليد مي‌کنم بسيار مهمتر از کميت است، همواره دنبال آن بوده‌ام که بهترين محصول را به دست مشتريان برسانم تا علاوه بر اينکه رضايت آنها را به دنبال دارد ميزان فروشم را بالا ببرم.

وي با بيان اينکه براي 2 نفر به صورت مستقيم اشتغالزايي کرده است، بیان می‌کند: يک نفر در محل نگهداري کندوها به آنها رسيدگي مي‌کند و نيروي ديگر هم در مغاز به فروش عسل و ملزومات توليد آن براي علاقه‌مندان به اين کار مشغول است.
captcha