حضور بیش از 110 قرآن‌آموز اهوازی در دوره‌های آموزش قرآن
کد خبر: 3584287
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
فعالیت موسسه امام رضا(ع) در سال 95؛

حضور بیش از 110 قرآن‌آموز اهوازی در دوره‌های آموزش قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز در سال 95 با برگزاری دوره‌های متنوع قرآنی بیش از 110 قرآن‌آموز را تحت پوشش خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز با برگزاری دوره‌های مختلف آکادمیک و تخصصی قرآنی شامل روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن و حفظ در هر دوره تعداد 110 قرآن‌آموز را تحت پوشش قرار داد.
این مرکز توانسته با بهره‌مندی از اساتید و کارشناسان مجرب که خود این اساتید نیز در سطح استان و کشور دارای عناوین و رتبه های برتر هستند، کلاس‌هایی منظم و مدون همراه با تجهیزات و وسایل کمک آموزشی به‌روز را برگزار کند.
یکی از اهداف این مؤسسه، نظارت دقیق بر کلاس‌های دوره و شناسایی افراد با استعداد بوده که توانسته قرآن‌آموزان نخبه‌ای را به کشور معرفی کند.
مؤسسه امام رضا(ع) اهواز گزارشی از فعالیت های موقوفه حاج اسماعیل مدنیان در سال 1395 ارائه کرده است که در 10 بخش اساسی می‌توان این فعالیت‌ها را بررسی کرد.
یکی از  بزرگترین طرح های اجرایی در این مرکز طرح «فَاستَمِعوا لَه» که شامل ترتیل‌خوانی یک جزء از قرآن‌ کریم به صورت ماهیانه توسط اساتید برجسته بین‌المللی، کشوری و استانی در 3 منطقه از شهر اهواز(کیانپارس، شیبان و ملاثانی) است. در این طرح در هر جلسه سوالات تفسیری همان جزء به صورت مکتوب در بین حاضران توزیع و به پاسخ‌های صحیح جوایزی اهدا شد.
برگزاری سلسله مسابقات معارف اهل بیت(ع) از دیگر  برنامه‌های این مؤسسه بود. این طرح نیز هر 3 ماه یک بار در چند منطقه از شهرستان اهواز برگزار شد و هر بار یک کتاب از معارف اهل بیت(ع) برای این مسابقه انتخاب و کتاب در میان شرکت کنندگان رایگان توزیع شد. سوالات از میان همین کتاب طراحی و جوایز نفیسی نیز به افرادی که به قید قرعه از میان کسانی که بیشترین جواب صحیح را داده‌اند، اهدا شد.
کلاس‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، تجوید و تجوید کاربردی از جمله برنامه‌های آموزشی مؤسسه امام رضا(ع) در سال گذشته بود.
این دوره‌های آموزشی که برای پنجمین سال متوالی در قسمت کلاس‌های آموزشی برپا شد، در روزهای شنبه و دوشنبه با برگزاری کلاس‌های آموزش تجوید و روخوانی و روان‌خوانی توسط معزالدین جلالی، روزهای شنبه و سه‌شنبه با برگزاری کلاس‌های آموزشی تجوید و حفظ توسط حسن حمادی و ابراهیم عابدی‌پور تشکیل شد و دوره تجوید کاربردی روزهای سه‌شنبه توسط نیل‌درار، در مقطع سنی نوجوانان و بزرگسالان صورت گرفت.
همچنین دیگر کلاس‌های آموزشی این مرکز در سال گذشته شامل جلسه آموزش قرآن در شب‌های شنبه و دوشنبه با محوریت تجوید توسط سیدحسن موسوی‌شوکی و روز دوشنبه با محوریت صوت و لحن توسط درخشان از اساتید برتر برپا شد که علاقه‌مندان به قرائت قرآن به ارائه آموزه‌های خود در طول هفته پرداخته و اشکالات قرائت آنها از لحاظ تجوید، صوت و لحن و وقف و ابتدا رفع شد.
در این جلسات علاقه‌مندان به قرائت قرآن به ارائه آموزه‌های خود در طول هفته می‌پردازند و اشکالات قرائت آنها از لحاظ تجوید، صوت و لحن و وقف و ابتدا گرفته می‌شود.
جلسه تخصصی قرائت قرآن برای نهمین سال متوالی جمعه شب ها با حضور اساتید میهمان از جمله مهدی دغاغله، قاسم مقدمی، ناجی حیدری، جلیل بیت مشعل، سیدکریم موسوی و احمدرضا درخشان برگزار شد که در این جلسات اساتید و پیشکسوتان عرصه تلاوت و حفظ به قرائت پرداخته و رهنمودهای آموزشی خود را برای قرآن‌آموزان ارائه دادند و در پایان جلسه لوح فشرده صوتی هر قاری به شرکت کنندگان اهدا شد.
از دیگر برنامه‌های اجرایی مؤسسه امام رضا(ع) می‌توان به  اجرای طرح رضوان برای دهمین سال متوالی اشاره کرد که شامل کلاس‌های متعددی در مقاطع مختلف سنی و تحصیلی برای بانوان و کلاس‌هایی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان برای آقایان است.
جلسات ترتیل‌خوانی قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان در حسینیه امام رضا(ع) از دیگر فعالیت‌هایی بود که برای دهمین سال انجام شد. در این برنامه هر شب یک جزء قرآن توسط دو تن از قاریان و اساتید برجسته استان و کشور قرائت شده و یک مسابقه مکتوب نیز هر شب از جزء قرائت شده برگزار شد و شب بعد به برندگان مسابقه جوایزی اهدا می‌شد.
این مرکز قرآنی، برنامه‌های مذهبی را در مناسبت‌ها برگزار کرد که شامل زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای کمیل و دعای ندبه و همچنین سخنرانی‌ها پیرامون مسائل دینی و مذهبی، مرثیه خوانی، مداحی و مراسم سینه زنی سنتی بوشهری است.
مؤسسه امام رضا(ع) که به نام موقوفه مدنیان نیز معروف است، در مراسم‌های فرهنگی با ارگان‌ها و سازمان‌های استان مشارکت کرد. از دیگر برنامه‌های این مجموعه حضور فعال در نمایشگاه‌های قرآن در شهر اهواز بود که این موقوفه به معرفی فعالیت‌های قرآنی و مذهبی خود پرداخت و نسبت به جذب علاقه‌مندان به علوم قرآنی اقدام کرد که با استقبال خوب همشهریان اهوازی مواجه شد.

captcha