زنده شدن قرآن‌پژوهشی و سلامت/ جای خالی سلامت معنوی
کد خبر: 3584905
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
قرآن و عترت وزارت بهداشت در سالی که گذشت/

زنده شدن قرآن‌پژوهشی و سلامت/ جای خالی سلامت معنوی

گروه سلامت: مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در سالی که گذشت هدفمندتر از سال 94 برنامه‌های خود را اجرا کرد و می‌توان آن را نسبت به سال 94 که مدتی را در بلاتکلیفی به سر برد موفق‌تر دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت سعی کرد برنامه‌های خود را در سال 95 بر مبنای برنامه 5 ساله این وزارت‌خانه که در روزهای پایانی سال 94 تصویب شد اجرا کند. برخی از این برنامه‌ها از سوی مرکز قرآن و عترت عملی و برخی دیگر به سال 96 موکول شد.  

به طور کلی برنامه‌های مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در چهار بخش تبلیغ، ترویج، آموزش و پژوهش شکل گرفت که در هریک از بخش‌ها برنامه‌هایی مانند جشنواره قرآن و عترت در بخش تبلیغ یا کنگره قرآن، عترت و سلامت در بخش پژوهش برگزار شد.

مهدی بحرالعلوم درباره بخش تبلیغ و مهمترین برنامه آن یعنی جشنواره قرآن و عترت به ایکنا می‌گوید: بیست و یکمین دوره جشنواره از همان روزهای پایانی سال 94 مرحله ثبت نام آن انجام و به تدریج از روزهای نخست سال 95 مراحل دانشگاهی آن در بخش‌های مختلف آغاز و مرحله پایانی آن 21 مهرماه در مشهد مقدس برگزار شد. 21 هزار نفر از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی در این رویداد بی‌نظیر شرکت کردند و با یک رشد 67 درصدی در این مرحله مواجه بودیم.

وی افزود: از همان فردای پایان مرحله نهایی جشنواره بیست و یکم، برنامه ریزی برای برگزاری دوره بیست و دوم را آغاز کرده و تا کنون بیش از 50 هزار نفر در این جشنواره کرده‌اند و می توان گفت با یک رشد 100 درصدی در این جشنواره مواجه شده‌ایم.

اجرای برنامه‌های قرآنی، دینی و مذهبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد وزارت خانه از جمله دیگر برنامه‌های مرکز قرآن و عترت در وزارت بهداشت بود که در این راستا می‌توان به اجرای برنامه‌های جزء خوانی در ماه مبارک رمضان و برپایی مراسم‌های اعتکاف و محافل انس با قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد.

شاید پررنگ‌ترین برنامه‌ای که از سوی این مرکز بعد از جشنواره قرآن و عترت  اجرا شد برپایی غرفه وزارت بهداشت در نمایشگاه و ارائه خدماتی چون مشاوره‌های سلامت، مشاوره پژوهش‌های قرآنی، مشاوره سلامت روان و مشاوره‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی به بازدیدکنندگان بود ضمن این که حضور شخص وزیر بهداشت در این غرفه رونق خاصی به حضور وزارت بهداشت در یکی از مهمترین رویدادهای قرآن کشور داد.

برنامه‌های آموزشی وزارت بهداشت در حوزه قران و عترت

مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در سال جاری برنامه‌های آموزشی خود را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد این برنامه‌ آموزشی شامل برنامه‌های حفظ، قرائت، تفسیر و ترجمه بود، همچنین سه دوره از طرح تربیت دانشجو معلم قرآنی را با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی و اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت در استان‌های تهران، گلستان و قم در سه زمینه حفظ، مفاهیم و صحیح خوانی برگزار و 200 دانشجو نیز در این دوره‌ها شرکت کردند.  

زنده شدن قرآن‌پژوهی و سلامت در وزارت بهداشت

ماه‌های آخر سال 95 جوانه کنگره‌های قرآن پژوهی و سلامت با برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق قرآنی در نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران و همایش قرآن، عترت و سلامت با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی، پس از سه سال سکوت دوباره سر از خاک بیرون زد.

همچنین فعالیت کمیسیون پژوهش شورای آموزش و پژوهش عالی قرآن در نظام سلامت فعال و پیش‌نویس سند فعالیت‌های پژوهش قرآنی در نظام سلامت را آماده شد اما این سند به دلیل اختلاف آرای اعضا به تصویب نرسید تا تکلیف آن در سال 96 مشخص شود.

ورود وزارت بهداشت به پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن

بهمن‌ماه سال جاری با ورود دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت به فعالیت‌های بین رشته‌ای قرآن و سلامت مرکز قرآن و عترت این وزارت‌خانه نیز وارد دور جدیدی از فعالیت‌های خود در عرصه پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت شد، این مرکز علاوه بر کارگاه‌های روش تحقیقی خود که خود برگزار کرده بود یک دوره را نیز با همکاری دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت برگزار کرد و به گفته بحرالعلوم رئیس این مرکز قرار است این دوره‌ها در سال 96 گسترش پیدا کنند.

همچنین در روزهای پایانی اسفندماه 95 که سازمان فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی نخستین همایش بین‌المللی میان رشته‌ای قرآن را برگزار کرد مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت نیز از جمله مراکزی بود که در برپایی این همایش به ویژه پنل قرآن و سلامت آن جهاد دانشگاهی را یاری کرد.

جای خالی سلامت معنوی در طرح‌های قرآن و عترت

علی رغم اضافه شدن بعد معنویت به ابعاد سلامت از سوی سازمان بهداشت جهانی در بیش از 2 دهه هنوز وزارت بهداشت آنچنان که باید به این مقوله توجهی ندارد؛ با توجه به نوع کار مرکز قرآن و عترت و آمیختگی فعالیت‌های این مرکز با بنیان‌های این بعد از سلامت اما این مرکز هم از ابتدای تأسیس آن نیز فعالیت‌ قابل ذکری را در این حوزه انجام نداد و علی رغم انجام برنامه‌های مختلف در حوزه‌های تبلیغی، ترویجی و آموزشی هیچ گونه برنامه‌ای را در راستای سلامت معنوی در دستور کار خود قرار نداد.

در مجموع می‌توان مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت را در سال 95 موفق‌تر از سال 94 و اقدامات آن را هدفمند‌تر دانست آینده نگرانه‌ تر از قبل دانست.

captcha