حجامت؛ توصیه شده برای بهار و ابزاری برای پیشگیری
کد خبر: 3584918
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹

حجامت؛ توصیه شده برای بهار و ابزاری برای پیشگیری

گروه سلامت: روایات اسلامی، حجامت را سنتی الهی و سیره پیامبران و ائمه اطهار مطرح می‌کنند، در منابع طب اسلامی این روش به عنوان روشی برای پیشگیری از بیماری مطرح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجامت عملی پزشکی است و اصطلاحا به روشی از خون‌گیری اطلاق می‌شود كه جهت درمان بعضی از بیماری‌ها به كار می‌رود این روش دارای سابقه است.

حجامت همچنین در روایات به عنوان یك سنت الهی و سیره پیامبران و ائمه اطهار(ع) مطرح گردیده و جزء احكام اسلام است همچنین در طب سنتی ایران اسلامی به عنوان ركن درمان به حساب می‌آید.

حجامت در منابع طب اسلامی به شكل پیش‌گیرانه درمان همه بیماری‌ها شمرده شده و در مورد بیماری‌های خاص به درمان تمامی بیماریهای ناشی از غلبه خون گفته شده است .

شیخ الرئیس ابوعلی سینا حکیم مسلمان ایرانی اعتقاد دارد صفرا و سودا از طریق حجامت قابل دفع است. همچنین بسیاری از پزشکان امروزی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، چین و برخی پزشکان کشورهای اسلامی معتقد هستند حجامت در مورد بیمارهای هایپرلیپیدمی(چربی خون بالا)، دیابت غیر وابسته به انسولین، دردهای عضلانی، سردردهای عصبی و میگرنی، بیماری‌های پوستی شامل آكنه، پسوریازیس، آلرژی‌های دارویی، غذایی و فصلی، اعتیاد به مواد مخدر، بیماری‌های انسدادی عروق كرونر؛ عوارض بعد از یائسگی(منوپوز) دردهای قاعدگی در زنان(دیسمونوره) و برخی بیماری‌های عفونی، هورمونی و غدد كاربرد دارد.

حجت الاسلام عباسعلی واشیان پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم به ایکنا می‌گوید: توصیه‌های زیادی در رابطه با حجامت در اسلام برای فصل بهار شده است.

واشیان بر این اعتقاد است حجامت و فواید آن وابسته به طبایع  و مزاج‌‌ها فرد است بنابر این برای اینکه اثربخش باشد باید با یک پزشک متخصص مشورت کرده و فواصل زمانی آن نیز رعایت شده باشد برای مثال افرادی بلغمی مزاج یا سودایی هستند که این فاصله را مراعات کنند.

از سوی دیگر بسیاری از متخصصان طب اسلامی و سنتی حجامت را برای سم زدایی بدن از آلودگی‌های هوا مؤثر می‌دانند. رضا منتظر متخصص طب اسلامی به ایکنا می‌گوید: هوای آلوده وقتی وارد ریه و سپس خون می‌شود و با مواد غذایی نمی‌توان به نحو مطلوب به سم‌زدایی پرداخت؛ چرا که تأثیری که آنان بر جذب خون دارند کمتر بوده و اثر محدودتری دارند، به همین دلیل در حجامت خون‌های آلوده از بد خارج و مستقیما به پاک‌سازی بدن منجر می‌شود.

captcha