بایسته‌های تغذیه‌ای از منظر طب سنتی و اسلامی
کد خبر: 3584922
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

بایسته‌های تغذیه‌ای از منظر طب سنتی و اسلامی

گروه سلامت: رئیس انجمن تحقیقات طب سنتی ایران گفت: از منظر طب سنتی و اسلامی باید رژیم غذایی خود را متناسب با فصل بهار تغییر داد.

محمد انصاری‌پور، رئیس انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به ارائه بایدهای تغذیه‌ای از منظر طب سنتی و اسلامی پرداخت در آغاز فصل بهار پرداخت.

وی اظهار کرد: در فصل بهار ضمن اینکه باید از پرخوری که همیشه مضر است باید پرهیز کرد، رژیم غذایی خود را تغییر داده و با توجه به اینکه فصل بهار معتدل و تر است، بهتر است از غذاهای سبک و با طبع سرد استفاده کرد تا رقت اخلاط را تعدیل کرده و حرکت آنها را کُند کنند.

انصاری‌پور افزود: در اين فصل اگرچه همچنان هضم خوب است، اما کم کم باید بيشتر از غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، سالادهای ساده استفاده کرد كه اصطلاحا سبک‌تر هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد بیان کرد: یکی از دستورات طبی اسلامی در تدابیر تغذیه‌ای استفاده از آش‌ها و سوپ‌ها دانست و گفت: بسیاری از آش‌های طبی که در مناطق مختلف کشور به شکل‌های مختلف تهیه می‌شد معمولا باعث ایجاد تعدیل مزاج نیز می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از این آش‌ها معمولا ساده، بدون گوشت و حاوی چاشنی‌های مناسب برای فرونشاندن گرمای بدن هستند. در این آش‌ها از سبزی‌های خودروی بهاری به تناسب مناطق مختلف استفاده می‌شود؛ چرا که اهل نظر اعتقاد دارند که سبزی‌های خودروی بهاری، نقش مهمی در کنترل مشکلات این فصل دارند.

انصاری‌پور عنوان کرد: غذاهایی مانند بورانی‌اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، آش شبدر همچنین نوشیدنی‌ها و شربت‌های خنک و فرونشاننده گرما مانند شربت ریواس، شربت زرشك، شربت آبغوره، شربت آب لیمو، شربت رب انار، سکنجبین، کاهو سکنجبین، سوپ جو، ماءالشعیر طبی، آب گیاهان و سبزی‌های صحرایی بهاری به ویژه اگر مخلوطی از آنها باشد. بسیار مفید است.

رئیس انجمن تحقیقات طب سنتی ایران بیان کرد: همچنین حبوبات با طبع خنک مانند ماش، نخود فرنگی و جو نیز می‌تواند بسیار مفید باشد ضمن اینکه آب ماست و آب دوغ برای افراد بسیار گرم مزاج توصیه شده و عرق‌های گیاهی مانند عرق بید، عرق ختمی، مخلوط مساوی عرق‌های شاه‌تره و کاسنی را نیز می‌توان در این فصل به جای آب آشامیدنی استفاده کرد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۵ - ۱۲:۳۸
0
0
با رعایت نکات و دستورات کمتر دچار مشکل خواهیم شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۱۶:۴۰
0
0
با داشتن تغذیه و برنامه منظم غذایی کمتر به بیماری مبتلا خواهیم شد
captcha