قناعت و پرهیز از اسراف توسط نخبگان به گفتمان جامعه تبدیل شود
کد خبر: 3585842
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷

قناعت و پرهیز از اسراف توسط نخبگان به گفتمان جامعه تبدیل شود

گروه سیاست و اقتصاد: امام جمعه دزفول با بیان اینکه مقدمه نهادینه کردن یک اندیشه و فکر این است که در جامعه تبدیل به گفتمان شود، با اشاره به نامگذاری سال، به عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» اظهار کرد: اگر بتوانیم فرهنگ قناعت و صرفه‌جویی را نهادینه کنیم و اسراف‌ها را از جامعه حذف کنیم، بدون تردید بخش زیادی از وابستگی ما به خارج کم می‌شود و به تبع اقتصاد، تولید و اشتغال کشور رو به پیشرفت و توسعه می‌رود و تمام نخبگان و خواص جامعه و کسانی که در فرهنگ‌سازی جامعه مؤثرند باید در این راستا تلاش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی قاضی، امام جمعه دزفول در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، پیرامون نامگذاری امسال به عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» توسط رهبر معظم انقلاب گفت: با توجه به اینکه سال گذشته هم مقام معظم رهبری عنوان سال را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» قرار داده بودند، به نظر می‌رسد معظم له نسبت به بحث اقتصاد، تولید، اشتغال و اقدام عملی عنایت دارند و در حقیقت می‌توانیم از این نامگذاری به این موضوع برسیم که کشورمان امروز در زمینه اقتصادی نیاز به گام‌های بلندی برای استقلال و دوری جستن از وابستگی به بیگانگان دارد.

مسلمانان نباید وابسته به بیگانگان باشند

وی با تأکید بر اینکه بر اساس آموزه‌های دینی، مسلمانان نباید وابسته به بیگانگان باشند، اظهار کرد:  در وضعیت کنونی فضای بین‌المللی نیز هر کشوری که از نظر تولید و اشتغال در مرتبه برتری باشد، از جهت استقلال نسبت به دیگر کشورها برتری دارد و دیگر دولت نمی توانند قدرت خود را بر آنه تحمیل کنند. 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی ادامه داد: بر همین اساس مقام معظم رهبری فرمودند سال، سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» باشد، تا از این طریق تولید و اشتغال مشکلات اقتصادی و مشکل بیکاری جوانان که امروز حاد شده است، برطرف شود. از طرف دیگر این موضوع، یک بحث طرفینی است یعنی هم مردم باید کمک کنند و هم دولت و مجریان یاری کنند تا اقتصاد مقاومتی حل شود. چون اگر ما از جهت کالاهای خارجی وابسته باشیم در حالیکه توان تولیدی در داخل داریم، ضعفی برای ملت ما محسوب می‌شود. یعنی می‌توانند خود را مستغنی کنند اما همت نکنند این باعث می‌شود بیگانگان بر ما تسلط داشته باشند.

وی ادامه داد: این وابستگی با روح آیه «وَلَن يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا ؛ و ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﺗﺴﻠﻄﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ(سوره نساﺀ،141) منافات دارد. یعنی خداوند هیچ راهی را برای اینکه کفار بر مؤمنان مسلط شوند قرار نداده و به مؤمنان اجازه نداده است.

امسال همه باید تلاش کنند

امام جمعه دزفول تصریح کرد:  اگر قدرت تولید کالایی را در کشور داشته باشیم اما تولید نکنیم، این موضوع راهی برای تسلط غیرمسلمانان بر ما می‌شود. امسال همه باید تلاش کنند. مردم باید قناعت پیشه کنند که در روایات بزرگترین سرمایه یک انسان معرفی شده است. اگر ملتی قانع بودند، ابن قناعت بزرگترین سرمایه آن ملت می‌شود. اگر بتوانیم فرهنگ قناعت و صرفه‌جویی را نهادینه کنیم و اسراف‌ها را مدیریت و از جامعه حذف کنیم و مردم به استفاده صحیح از موهبت‌های الهی و امکاناتی مثل آب، برق، انرژی و ... در مراسم و مهمانی‌ها عادت کنند، بدون تردید بخش زیادی از وابستگی ما به خارج کم می‌شود و به تبع اقتصاد، تولید و اشتغال کشور رو به پیشرفت و توسعه می‌رود.

مقدمه نهادینه کردن یک اندیشه و فکر این است که در جامعه تبدیل به گفتمان شود

حجت الاسلام و المسلمین قاضی تاکید کرد: تمام نخبگان و خواص جامعه و کسانی که در فرهنگ‌سازی جامعه مؤثرند باید تلاش کنند، برنامه‌ریزی داشته باشند، فرهنگ غلط اسراف گری باید کم‌کم جمع و فرهنگ قناعت نهادینه شود. رسانه‌های ملی، افراد مؤثر، مبلغان و ائمه جمعه در تبیین بحث صرفه‌جویی تلاش کنند و آن را به خوبی برای مردم توضیح دهند. اگر مطلبی تبدیل به گفتمان در یک جامعه شد، به فرهنگ تبدیل می‌شود. مقدمه نهادینه کردن یک اندیشه و فکر این است که در جامعه تبدیل به گفتمان شود. اگر اندیشه‌ای تبدیل به فرهنگ شد، مردم با آن انس می‌گیرند و از نابهنجاری اجتماعی فاصله می‌گیرند.

captcha