موسوعه آیات و روایات فقه پزشکی تدوین می‌شود
کد خبر: 3585912
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳

موسوعه آیات و روایات فقه پزشکی تدوین می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از تدوین موسوعه آیات و روایات فقه پزشکی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی قاسمی، مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اجرای طرح پژوهش و استنباط در فقه پزشکی خبر داد.

وی گفت: در این طرح که در قالب 30 صفحه تدوین شده است روش مطالعه فقه پزشکی به عنوان کار میان رشته‌ای است که دانش‌پژوهان می‌توانند قدرت استنباط خود را تقویت کنند.

قاسمی بیان کرد: طرح بانک استفتائات فقه پزشکی در بیش از 900 صفحه نیز در دست تدوین قرار دارد و چندین هزار استفتاء از مراجع محترم تقلید در این زمینه جمع‌آوری شده است.

وی از تدوین موسوعه آیات و روایات فقه پزشکی خبر داد و عنوان کرد: آیات و روایات مرتبط با فقه پزشکی در این موسوعه گردآوری همچنین متن آیه و تفسیر و شان نزول آن با دلالت و کاربرد آن مشخص می‌شود.

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: همچنین روایات تاثیرگذار و تعیین دلالت و سند آن در این زمینه و اینکه چه روایاتی اثرگذار هستند از دیگر کارهایی است که در قالب این موسوعه انجام می‌شود.

قاسمی از پروژه حقوق بیمار با تاکید بر رازداری خبر داد و افزود: سه نفر از محققان در 120 صفحه در حال تدوین این اثر هستند همچنین نقش اذن و رضایت در فقه پزشکی از دیگر طرح‌های در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای میان‌رشته‌ای فقه و پزشکی تدوین و تالیف دانشنامه فقه پزشکی است افزود: این دانشنامه در ۵۰۰ صفحه تدوین شده است که البته چون کارگروهی نبوده است تالیف آن مدت مدیدی زمان برده است.

قاسمی تصریح کرد: در این دانشنامه بر روی ۴۰ موضوع کمتر کارشده، در عرصه فقه پزشکی تحقیق شده و نظرات مراجع استخراج و یا اخذ شده است.

captcha