میزان عمر انسان با کمالات درونی سنجیده خواهد شد
کد خبر: 3585994
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
امام جمعه شهر کرج:

میزان عمر انسان با کمالات درونی سنجیده خواهد شد

کانون خبرنگاران نبأ: آیت‌الله حسینی همدانی در اولین درس اخلاق مدرسه علمیه دارالسلام گفت: گردش خورشید و ماه که عمر ما آدمیان محسوب نخواهد شد بلکه چنین مواردی عمر زمین را افزایش خواهد داد با این حال باید دانست عمر هر انسانی را با کمالات موجود در وجودش می‌سنجند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم اولین درس اخلاق مدرسه علمیه دارالسلام تهران در سال 96 روز دوشنبه 7 فروردین‌ماه با سخنرانی آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهر کرج با حضور مدیریت، معاونت، اساتید و طلا ب این حوزه در سالن اجتماعات برگزار شد.

بر اساس گزارش ایکنا، قبل از شروع درس اخلاق یکی از طلاب پایه اول این حوزه آخرین جلسه اخلاقی را با زبان انگلیسی برای حاضرین قرائت کرد.
آیت‌الله حسینی همدانی با تبریک سال جدید و آرزوی رقم خوردن بهترین توفیقات برای طلاب گفت: امیداوارم سال پر نوری برای همه شما باشد تا با دقت بیشتری وظائف تحصیلی خود را انجام دهید با این حال سعی در بیشتر کردن خود داشته باشم به این معنی که حرکات رفتاری ما سبب زیاد شدن کمال درونی شود، این توصیه بنده کلام علامه طباطبایی(ره) است که دائماّ به همراهان خود می‌گفتند.
وی ادامه داد: استاد ما حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی روزی در درس خود فرمودند گردش خورشید و ماه که عمر ما آدمیان محسوب نخواهد شد بلکه چنین مواردی عمر زمین را افزایش خواهد داد با این حال باید دانست عمر هر انسانی را با کمالات موجود در وجودش می‌سنجند، از خدا بخواهیم در سال جدید خداوند متعال تحولی در درون ما ایجاد کند.
استاد اخلاق در ادامه سلسله مباحث جلسات گذشته به بحث رذائل و فضائل قوه شهویه پرداخت و گفت: در جلسات قبل درباره آثار قوه غضب، شجاعت به طور کلی صحبت کردیم در این جلسه درباره استفاده صحیح از قوه شهوت که رفتاری عاقلانه است نکاتی را بیان خواهیم کرد، اگر انسانی طبق موازین شرعی با قوه شهوت رفتار کند شخصیتی عفیف نامیده خواهد شد البته شهوت فقط به موضوعی خاص اطلاق نمی‌شود بلکه هر کاری که انسان به آن میل پیدا می‌کند نشان از وجود قوه شهوت خواهد بود.
حسینی همدانی ادامه داد: اگر انسانی عفیف نامیده شد دیگر دنبال جاه‌طلبی، ستایشگری از او، مدگرا، تکبر، نخواهد بود، یکی از مواردی که با رعایت آن شخص عفیف نامیده می‌شود رعایت کم خوری و پرخوری خواهد بود، در حدیث معراج که خداوند به طور مستقیم با پیامبر سخن گفته است صفات کم خوری و سکوت را عامل موفقیت مومنان در رسیدن به مقام های معنوی می‌پندارد، حتی علمای اخلاق هم در موارد متعدد اشاره داشته‌اند اگر می‌خواهید حکمت الهی در وجودتان نمود داشته باشد به خوراک خود توجه کنید.
وی افزود: اولاّ به ماهیت غذا و اینکه در چه محلی مشغول به خوردن آن هستیم بیشتر توجه کنیم اینگونه نباشد که وقتی از شخصی خواستند چه غذایی خورده است از فرط پرخوری نتوانست حرفی بزند! متأسفانه در جامعه امروزی نه تنها کشور ایران افراد زیادی پرخوری می‌کنند در حالیکه قدیم به اندازه خوراک خود بسیار دقت داشتند، مهمان فرد 113 ساله‌ای بودم به من گفت ناراحتم از اینکه تنها دو سال از فیض روزه ماه رمضان محروم شده‌ام! دیدم تنها غذای او گوشت ماهیچه و اندکی نان بود.
استاد خارج فقه و اصول گفت: طلاب عزیز سعی نکنید خارج از محیط مدرسه علمیه و یا خانه از غذاهای بیرون استفاده کنید زیرا هر شخصی موالات اسلامی را رعایت نمی‌کند، بنده نیز مدتها سعی می‌کردیم تا از مواد غذایی خارج از خانه استفاده نکنم ولی حال به دلیل مشغله های کاری گاهی مجبور می‌شوم، باید دانست گناه آثار وضعی به دنبال دارد به عنوان نمونه چون که نمی‌دانیم شخص نانوا یا فروشنده کالا در چه حالتی مشغول به این کار است سعی کنیم از اشخاص موجه خرید داشته باشیم.
اثرات پرخوری در روایات اسلامی
آیت‌الله حسینی همدانی گفت: در روایات بسیار درباره صفت ناپسند پرخوری سخن به میان آمده مثلا پیامبر اکرم(ص) فرمودند اسرار ملکوتی عالم بر دل کسی که شکم پر باشد نخواهد رسید، در این عالم باطنی عجیب و حقیقت های جالبی وجود دارد که انسان پرخور نمی‌تواند آن را درک کند به بیانی دیگر در حال خواب غفلت به سر خواهد برد.
شاگرد آیت‌الله وحید خراسانی ادامه داد: یا در فرمایشی دیگر امام صادق(ع) فرمودند انسانی که شکمش سیر باشد سرکشی می‌کند و بنده هنگامی به خداوند نزدیک است که سبک بال باشد! انسانی که خوراکش زیاد باشد قوه های درونیش تحریک خواهد شد و به همین دلیل روح او اذیت می‌شود، بعد امام ادامه دادند زیان هیچ جیزی برای دل مومن بدتر از پرخوری نیست زیرا قساوت قلب و هیجان شهوت را برای او ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: قلبی که قسی شود همانند سنگ خواهد شد زیرا اگر باران بسیار زیادی به روی سنگ ببارد اثری در او ایجاد نخواهد کرد چراکه ماهیت او با باران ناسازگار است حال انسانی که در برابر موعظه های علماء، بزرگان، اهل بیت(ع) ایستادگی می‌کند هیچ فرقی با سنگ زمنی نخواهد داشت بلکه در مواردی از آن نیز موجودی عجیب تر خواهد بود.
شاگرد آیت‌الله العظمی بجهت(ره) ادامه داد: لقمان به پسرش فرمود اگر شکمت پر شود قوه تفکر می‌خوابد و حکمت و دانایی از بین می‌رود و حال شیرینی مناجات با خدا از درونت سلب خواهد شد! در حالات پیامبر گفته شده هیچگاه ایشان با شکمی مملو از غذا از روی سفره بلند نشدند بلکه قسمتی از معده خود را برای هضم غذا قرار می‌دادند.
نماینده ولی فقیه در شهر کرج در پایان درباره اثرات گرسنگی از دیدگاه ملا احمد نراقی(ره) این چنین کفت: اگر شخصی گرسنگی را به خود بچشاند صفا و رقت به او بخشیده می‌شود، ذهن را تند و قوی خواهد کرد، از مناجات با خدا خوشحال خواهد شد، شکست نفسی در مقابل با رزائل به دست می‌آورد و حالات ملکوتی ملائکه خداوند به او اهدا خواهد شد.
یادآور می‌شود، سلسله جلسات درس اخلاق مدرسه علمیه درالسلام تهران با سخنرانی آیت‌الله حسینی همدانی روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت 9:30 صبح برگزار می‌باشد، علاقمندان جهت شرکت می‌توانند به آدرس میدان شهدا، خیابان شکوفه، مقابل سازمان دارایی و مالیات کشور، انتهای کوچه بهبود مراجعه کنند.
محمد ایمانی‌مهر
captcha