طبیعت زیبای کهگیلویه و بویراحمد؛ پایمال فرهنگ نازیبای بوته کنی
کد خبر: 3586134
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

طبیعت زیبای کهگیلویه و بویراحمد؛ پایمال فرهنگ نازیبای بوته کنی

گروه اجتماعی: بوته کنی گیاهان مرتعی در کهگیلویه و بویراحمد بخش زیادی از طبیعت زیبای این منطقه را با فقر پوشش گیاهی روبرو کرده و این معضل همچنان تهدیدی برای حفظ گونه‌ای خوراکی و گیاهی این استان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، اگرچه برداشت گیاهان دارویی و خوراکی جرم محسوب می‌شود، اما هفته گذشته 2 متخلف ریشه کنی گیاهان مرتعی در منطقه دره کوره دشتروم از توابع شهرستان بویراحمد دستگیر و پس از تشکیل پرونده و سیر مراحل قضایی تا پایان تعطیلات روانه زندان شدند.
پنج دستگاه موتورسیکلت مربوط افراد سودجو از گونه‌های گیاهی که راکبان آنها متواری شده بود توسط یگان حفاظت منابع ملی کشف و با دستور مقام قضایی تحویل پارکینگ نیروی انتظامی شد.
از بیش از 2 هزار گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد 450گونه دارویی وخوراکی است.
با وجود اطلاع‌رسانی و اقدام‌های پیشگیرانه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اما این روزها در بازار شهرهای این استان انواع گیاه کوهی از جمله کنگر، بیلهر، انواع تره، موسیر و کارده عرضه می‌شود.
برخی جوانان روستایی فاقد شغل در حاشیه راه‌های اصلی کهگیلویه و بویراحمد اقدام به فروش گیاهان خوراکی به ویژه «بیلهر »و «کنگر» می‌کنند.
برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی سبب منقرض شدن این گونه‌ها در بسیاری از مناطق کهگیلویه و بویراحمد شده و رویشگاه این گیاهان ارزشمند اینک محدود به مناطق دوردست و کوهستانی شده و با این وجود هنوز از خطر برداشت بی رویه در امان نیستند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد گفت: با وجود تمامی اقدام‌های پیشگیرانه اما برداشت گیاهان خوراکی و دارویی به علت پراکندگی طبیعت از سوی سودجویان حتی شهرستان‌های مجاور ادامه دارد.
به ازای هر 20هزار هکتار طیبعت کهگیلویه وبویراحمد یک قرق‌بان فعالیت دارد.
جواد رحیمیان تصریح کرد: ریشه‌کنی گیاهان مرتعی از قبیل بیلهر، کرفس کوهی، تره کوهی و امثال این گیاهان ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
وی اظهارکرد: شماره تلفن 1504 آماده دریافت گزارش‌های مردمی درباره تخریب و تصرف در عرصه‌های ملی است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد با بیان اینکه چهار اکیپ شامل 12 نفر بر عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان حفاظت می‌کنند، ابراز کرد: با افرادی که اقدام به ریشه‌کنی گیاهان خوراکی و دارویی کنند، برخورد شدید قانونی خواهد شد.
رحیمیان بیان کرد: در ایام نوروز تا بیستم اردیبهشت سال 96 اکیپ‌های یگان حفاظت منابع طبیعی بر عرصه‌های رویشگاهی گونه‌های گیاهی از جمله در مناطق مله شوره، بیدسردره، دره کوره، درشک، نرماب و کوه‌های مارگون نظارت دارند.
براساس گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد 18 اکیپ ثابت و سیار کار نظارت بر منابع ملی را برعهده دارند.
مسئولان و کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بر همکاری بیشتر مردم، شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران برای جلوگیری از برداشت بی رویه گیاهان خوراکی تاکید دارند.
مساحت عرصه‌های منابع ملی کهگیلویه و بویراحمد یک‌هزار و 300 هکتار است که حدود 400 هزار هکتار مربوط به شهرستان بویراحمد است.

منبع: ایرنا
captcha