نشانی از اسلام و انقلاب در سینمای ما وجود ندارد/ خانه‌نشینی هنرمندان دغدغه‌مند
کد خبر: 3592234
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
جمال شورجه:

نشانی از اسلام و انقلاب در سینمای ما وجود ندارد/ خانه‌نشینی هنرمندان دغدغه‌مند

گروه هنر: جمال شورجه با تشریح دلایل ناکامی جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: با وجود اینکه در کشور ما انقلاب اسلامی رخ داده، اما در سینمای ایران، نه نشانی از اسلام و انقلاب می‌توان مشاهده کرد نه جمهوریت! چرایی این امر هم مشخص است، آن‌هم اینکه اکثر فیلم‌سازان ایرانی دغدغه موضوعاتی با محوریت انقلاب اسلامی را ندارند.

جمال شورجه، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره جشنواره جهانی فیلم چنین اظهار نظر کرد: من باورم را در این زمینه پیش‌تر اعلام کردم، برای همین باز هم همان حرف‌ها را تکرار می‌کنم. بعد از جدا سازی بخش بین‌الملل از سینمای ایران، دستاوردهای حاصله برای این رویداد (فستیوال فجر) مطلوب نبوده است، چون باور دارم بخش بین‌الملل در سایه نزدیک با مسابقه ایران است که بهتر و بیشتر دیده می‌شد، البته این اتفاق (جداسازی بخش بین‌الملل) به هیچ‌وجه به معانی رد زحماتی که برای این رویداد کشیده شده، نیست، چون مطمئناً کسانی که چنین تصمیمی گرفتند بر این باور بوده‌اند که این جداسازی می‌تواند تأثیرات خوبی در بهتر دیده شدن جشنواره داشته باشد. خواسته‌ای که متأسفانه رخ نداد.

وی افزود: برای اینکه جشنواره جهانی فجر نتوانسته به موفقیت لازم دست پیدا کرد دلایل مختلفی را می‌توان ذکر کرد، اما یکی از مهم‌ترین آنها این است که در جشنواره فجر معمولاً کارهایی به نمایش در می‌آید که پیش‌تر دیده شده‌اند. برای مثال اکثر فیلم‌های ایرانی قبلاً در بخش اصلی جشنواره که ایام دهه فجر برگزار می‌شود به نمایش در آمده‌اند و فیلم‌های مطرح خارجی نیز اکثراً دیده شده‌اند، پس نباید انتظار چندانی از آن داشت، البته ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا در جشنواره فیلم‌ها به گونه‌ای انتخاب نمی‌شوند که نمایششان برای اولین بار باشد؟ جواب به این پرسش کاملاً مشخص است، آن‌هم اینکه هم فیلم‌سازان داخلی و هم فیلم‌سازان خارجی، اولویت نخست‌شان برای نمایش آثارشان، این جشنواره نیست.

این کارگردان ادامه داد: من برگزاری جداگانه این جشنواره را همچنین مغایر با شعار اقتصاد مقاومتی می‌دانم، چون معتقدم اگر این رویداد در همان زمانی که بخش سینمای ایران برگزار می‌شود، اجرا می‌شد بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کرد. نکته دیگر به انتخاب آثار بر می‌گردد. در این جشنواره معمولاً فیلم خارجی به گونه‌ای انتخاب شده که تنها قشر دانشجو و مخاطبان حرفه‌ای سینما را مد نظر قرار داده و در آن مردم جایی ندارند، برای همین هم نباید انتظار داشته باشیم که توده مردم از آن استقبال کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جشنواره فیلم فجر در دو بخش خود (بینالملل و سینمای ایران) توانسته تصویرگر ارزش‌های انقلاب باشد؟ تأکید کرد: من نه‌تنها جشنواره فجر را در رسیدن به این خواسته موفق نمی‌دانم بلکه معتقدم کلیت سینمای ما در این زمینه موفق نبوده است. در کلامی می‌توان گفت با وجود اینکه در کشور ما انقلاب اسلامی رخ داده، اما در سینمای ایران نه نشانی از اسلام و انقلاب می‌توان مشاهده کرد نه جمهوریت! چرایی این امر هم مشخص است، آن‌هم اینکه اکثر فیلم‌سازان ایرانی دغدغه موضوعاتی با محوریت انقلاب اسلامی را ندارند.

شورجه ورود دولت در عرصه فیلم‌سازی را ضروری توصیف کرد و گفت: برای اینکه فیلم‌های فاخری با محوریت انقلاب اسلامی در کشورمان داشته باشیم نیاز است تا دولت خود مستقیماً در تولید شرکت کند، یعنی با دادن سفارش به فیلم‌سازان خبره و معتقد شرایط را به گونه‌ای رقم زند که به طور سالیانه دو یا سه فیلم شاخص در حوزه انقلاب اسلامی داشته باشیم. دلیلم نیز برای این خواسته این است که هیچ‌گاه بخش خصوصی دست به تولید کارهای ارزشی نخواهد زد برای همین تا زمانی که دولت در این امر دخیل نباشد نباید انتظار بهبود وضعیت را داشت، البته در این عرصه مشارکت و همکاری مجلس، سپاه، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند نقش مهمی در تولید و ارتقای سینمای انقلاب ایفا کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بخشی از بودجه سینما به تولید فیلم‌های ارزشی اختصاص پیدا نمی‌کند؟ چنین توضیح داد: به نکته خوبی اشاره کردید، چون در همین شرایط موجود نیز باز هم شاهدیم بودجه‌ها به طور عادلانه در سینما تقسیم نمی‌شود، یعنی برخی به راحتی می‌تواند وام‌های بلندمدت بگیرند، اما عده‌ای دیگر سال‌هاست در انتظار وامی اندک، خانه‌نشین شده‌اند، نکته تأسف‌آور اینجاست که کسانی عمدتاً خانه‌نشین شده‌اند که دغدغه انقلاب دارند!

شورجه در بخش دیگری از سخنان خود به برخی انحرافات اشاره کرد و گفت: ممکن است عده‌ای ادعا کنند در کشور ما هر ساله کارهای متعددی با محوریت اسلام و قرآن تولید می‌شود، پس چگونه می‌توان این آثار را ندید؟ جواب به این مطلب را این‌گونه می‌دهم. هر فیلمی که در ظاهر شکل دینی یا اسلامی داشت به‌واقع کاری ارزشمند نیست، زیرا برخی از این تولیدات خواسته یا ناخواسته مبلغ اسلام سکولار هستند. اندیشه‌ای که آبشخور غرب است و از نگاه انقلاب کاملاً مردود. نکته دیگر اینکه وقتی از سینمای انقلابی سخن می گوییم به این معنا نیست که تنها می‌بایست فیلم‌هایی با محوریت آمریکا یا اسرائیل ساخته شود، البته این‌گونه تولیدات لازم هستند، اما باید از فیلم‌هایی که در آن چهره واقعی اسلام و انقلاب مدنظر قرار گرفته نیز غافل نشد. به ویژه در شرایط فعلی که عده‌ای کج‌اندیش و مزدور می‌خواهند تصویری نادرستی از اسلام را در جهان اشاعه دهند.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: از تمام گفته‌های خود می‌خواهم یک نتیجه بگیریم آنهم این است که، پرداختن به فتنه‌های داخلی و خارجی بهترین مسیری است که به واسطه آن می‌توان به سینمایی دست یافت که در آن آرمان‌های انقلاب و اسلام مدنظر قرار گرفته است.
captcha