جشنواره جهانی فجر تصویر‌گر زیبایی‌های اسلام است
کد خبر: 3593033
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
داور بخش بین‌المذاهب جشنواره جهانی فجر:

جشنواره جهانی فجر تصویر‌گر زیبایی‌های اسلام است

گروه هنر: مایکل لوگان مدرس دروس مذهبی در یکی از ‌دانشگاه‌های کشور لهستان گفت: جشنواره فجر توانسته با تصویر زیبایی‌های اسلام به نوعی مبلغ ارزش‌هایی باشد که کمتر فرصت خودنمایی در کشورهای دیگر را پیدا می‌کند.

مایکل لوگان داور بخش بین‌المذاهب سی‌و‌پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان اینکه اخلاقیات انسانی و دینی بزرگترین امتیاز سینمای ایران است، اظهار کرد: من همیشه سینمای ایران را دنبال می‌کنم چون آن را سینمایی در جهت الهی و دینی می‌دانم. در سینمای ایران مفاهیمی فریاد زده می‌شود که در هیچ جای دنیا آن را نمی‌بینیم آن هم ارزش‌های انسانی و دینی است.

وی افزود: من در کشور لهستان در دانشگاهی درس مذهبی تدریس می‌کنم و همیشه به شاگردانم توصیه می‌کنم برای این‌که ببینید چگونه سینما می‌توانند اخلاقیات انسانی را به ارزش‌های دینی نزدیک کند فیلم‌های ایرانی ببینند. برای مثال آثار مجید مجیدی گواه بارز این ادعاست. در فیلم‌های این سینماگر برجسته به زیبایی مفاهیمی فریاد زده می‌شود که در کتاب مقدس و قرآن کریم به روی آنها تاکید شده است.

لوگان افزود: سینمای ایران تنها نگاهی غیر مستقیم به موضوعات دینی ندارد، بلکه به صورت مستقیم هم توانسته کارهای خوبی را تولید کند برای مثال فیلمی نظیر «ملک سلیمان» مثال روشنی در این زمینه است.

این مدرس دروس مذهبی تاکید کرد: سینمای جهان به ویژه هالیوود معمولاً نگاهی شعاری به موضوعات و مفاهیم دینی دارد، حتی در بسیاری از این تولیدات جدای از نگاه شعاری، نگاهی سیاسی در کارهای مذهبی‌شان لحاظ می‌شود. برای مثال چندی پیش فیلمی با محوریت زندگی حضرت موسی (ع) ساخته شد، اما آنچه که روی پرده رفت تحریفی آشکار از زندگی این پیامبر الهی بود، حتی می‌توان ادعا کرد که در این کار به مقدسات مردم بسیاری از کشورهای دنیا توهین شده است.

وی با بیان این‌که، سینمای ایران نگاهش به دین برپایه صلح استوار شده، گفت: متاسفانه به دلیل تبلیغات ناشایست این‌گونه مصطلح شده که اسلام دینی است که خشونت را تشویق می‌کند در صورتی‌که اگر کوچکترین آشنایی با آموزه‌های اسلامی داشته باشیم متوجه کذب بودن این ادعا خواهیم شد. برای همین این رسالت سینما است که نیات بدخواهان را افشا کند. خواسته‌ای که توسط سینماگران ایرانی در حال وقوع است.

این فیلمساز در تکمیل توضیح خود افزود: چندی پیش فیلم «محمد رسول الله» روی پرده تعدادی از کشور‌های دنیا رفت این فیلم را خوشبختانه من تماشا کردم و از آن لذت کافی نیز بردم، چون جدا از زیبایی‌های ظاهری و حرفه‌ای، چهره‌ای که از حضرت محمد(ص) در فیلم ترسیم شده، کاملاً واقعی و دوست داشتنی است، حتی می‌توان گفت استفاده فیلمساز از عوامل مطرح سینمای جهان در فیلم محمد(ص)، باعث شده این فیلم سینمایی، جز آثار مثال زدنی در تاریخ سینمای ایرانی به حساب آید.

وی با تاکید بر اینکه اسلام ستیزی غرب در برخورد با این فیلم سینمای کاملا روشن و عیان است، گفت: این فیلم (محمد رسول الله) برای حضور در بخش مسابقه اسکار پذیرفته نشد، در صورتی‌که برای درک داشته‌های فنی این فیلم، نیازی به سواد سینمای نبود. منظورم این است که فیلم «محمد رسول الله» به اندازه‌ای خوب و فاخر است که نمی‌توان آن را ندید. پس وقتی این اثر از بخش مسابقه اسکار کنار گذاشته می‌شود این نکته فریاد زده می‌شود که غرب هیچگاه از سر دلسوزی به اسلام و ایران نگاه نمی‌کند.

این فیلمساز درباره کیفیت جشنواره فجر نیز چنین بیان کرد: اگر بگویم فستیوال فجر یک رویداد کاملاً حرفه‌ای و با استاندارد است سخنی به گزافه نگفته‌ام، حتی بی‌راه نیست ادعا کنم جشنواره فجر امروز یکی از مهمترین اتفاقات سینمایی در جهان محسوب می‌شود به نحوی‌که فیلمسازان با اشتیاق در آن حضور می‌یابند.

وی اضافه کرد: این جشنواره به بسیاری از ما (مهمانان خارجی) هزینه‌ بلیت و هتل نداده است، بنابراین مطمئن باشید اگر جشنواره جهانی فیلم فجر کیفیت لازم را نداشت ما حاضر نبودیم برای آن هزینه کنیم، اما امروز این اتفاق «جشنواره فجر» به نحوی در میان فیلمسازان جا باز کرده که برای حضور در آن از جیب نیز خرج می‌کنند.

این مدرس علوم دینی در پاسخ به سوالی دیگر، مبنی بر این‌که عده‌ای معتقدند جشنواره فجر فستیوالی توریستی برای فیلمسازان خارجی است! گفت: با این نظر به هیچ وجه موافق نیستیم، چون همانگونه در توضیح فوق گفتم ما از سرمایه شخصی خود برای حضور در جشنواره هزینه می‌کنیم پس برایمان کارکرد توریستی ندارد. حتی باید بگویم در زمانی که این جشنواره برگزار می‌شود فستیوال‌های دیگری نیز در دنیا برگزار می‌شود که از ما برای حضور در آن دعوت می‌کنند، ولی به دلیل کیفیت بالای جشنواره فجر ما پیشنهادهای دیگر را رد می‌کنیم.

لوگان در پایان سخنانش تاکید کرد: این رویداد سینمای بسیاری از مردم را به هم نزدیک می‌کند مردمی که شاید دارای اعتقادات گوناگونی باشند به ویژه در بخش بین‌المذاهب جشنواره فجر، این اتفاق را به وضوح شاهد هستیم. نکته پایانی این‌که جشنواره‌، توانسته تصویر‌گر چهره‌ای زیبای از اسلام باشد برای همین هجمه‌های که این روزها از سوی غرب در مواجهه با اسلام رخ می‌دهد به نوعی بی‌تاثیر می‌‌ماند.

captcha