وقف با رویکرد اجتماعی و فرهنگی اولویت اوقاف خراسان شمالی در سال جدید
کد خبر: 3593294
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰

وقف با رویکرد اجتماعی و فرهنگی اولویت اوقاف خراسان شمالی در سال جدید

گروه معارف: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت ثبت وقف با رویکرد اجتماعی و فرهنگی در سال جدید، گفت: سال گذشته در مجموع 90 وقف جدید در این استان به ثبت رسید .

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام سیدمحمد جواد رئوف سید نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، با اشاره به ثبت 90 وقف جدید در سال 95 در خراسان شمالی، اظهارکرد: وقف‌های مذهبی، فرهنگی، ساخت مسجد، حسینیه و دارالقرآن، کمک به نیازمندان، کمک به بیماران، امور فرهنگی و غیره ازجمله موقوفات جدیدی هستند که در سال گذشته در استان به ثبت رسیده است .
وی با اشاره به سنددار شدن 697 موقوفه در استان طی سال گذشته، افزود: در سال گذشته 697 موقوفه و رقبه سنددار شدند و با پیگیری‌های مستمر تعداد 62 مورد هم صدور حکم به نفع موقوفات استان در محاکم قضایی صادر شده و تعداد 14 مورد اجرای احکام به نفع موقوفات استان انجام گرفت .
وی عنوان کرد: پارسال 13 هزار و 215 مترمربع عملیات عمرانی اعم از احداث، بازسازی، مرمت و مقاوم‌سازی در امامزادگان و موقوفات و رقبات استان با هزینه 14 میلیارد ریال انجام شد که از این تعداد چهار هزار و 611 مترمربع عملیات عمرانی با هدف بازسازی و تعمیر موقوفات و رقبات در سطح استان صورت گرفته است .
وی ادامه داد: در زمینه ساخت و توسعه بقاع متبرکه استان سه هزار و 678 مترمربع و در زمینه بازسازی و مرمت و مقاوم‌سازی بقاع متبرکه چهار هزار و 926 مترمربع عملیات عمرانی انجام شده است .
رئوف سیدنژاد با بیان اینکه یک هزار و 504 مورد تجدید و تمدید اسناد اجاره موقوفات و رقبات طی سال گذشته در استان انجام شده است، عنوان کرد: طی سال گذشته پنج هزار و 554 مترمربع زمین موقوفه در قطعات مختلف به‌عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در سطح استان تعیین شده است .
وی خاطرنشان کرد: تعداد کل موقوفات استان بیش از پنج هزار مورد است که از این تعداد چهار هزار و 633 مورد موقوفه و مابقی آن هم مساجد، حسینیه و مدارس علمیه هستند .
رئوف سیدنژاد با بیان اینکه در ایام نوروز امسال و همزمان با اجرای طرح آرامش بهاری 11 وقف در این استان به ثبت رسیده است، افزود: ارزش ریالی این وقف‌ها بیش از پنج میلیارد ریال است .
وی عنوان کرد: از شروع سال جاری هدف و نیت واقفان بر اساس نیازهای روز جامعه و با رویکرد اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است و واقفان با نیت کمک به نیازمندان، کمک به تأمین جهیزیه زوج‌های جوان نیازمند، حوزه درمان و دارو، کمک به بیماران سرطانی، ساخت خانه خالم، توسعه امام‌زاده‌ها وقف را انجام داده‌اند .
مدیرکل اوقاف وا مور خیریه خراسان شمالی با تأکید بر وقف با رویکرد اجتماعی و فرهنگی، اظهار کرد: باید وقف‌های جدید با هدف نیازها و مسائل روز جامعه صورت پذیرد و رویکردی اجتماعی و فرهنگی داشته باشد تا به این طریق مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و روز جامعه کاهش یابد .
captcha