فرنوش باقری، مدیرکل
دفتر برنامهریزی و نظارت راهبردی معاونت هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی در
گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) به تبیین اهمیت سند ششم توسعه جهاد
دانشگاهی پرداخت.
وی در این راستا گفت: هر سازمانی، نه فقط جهاد دانشگاهی، هر جایی که ماهیت سازمان دارد باید درباره آینده خودش فکر کند و بهترین راه و بهترین آینده را برای خودش تعریف بکند و بر همین اساس همه تلاشش را بکند تا به آن آیندهای که ترسیم کرده برسد. جهاد دانشگاهی، واحدهای تابعه و سازمانهای ما مستثنی از این قاعده نیستند. ما دنبال این هستیم که همه هماندیشی بکنند در سازمانها و واحدهای تابعه و یک برنامه 5 ساله برای خودشان بنویسند. در واقع باید فکر کنند و بگویند ما برای 5 سال آینده میخواهیم کجا باشیم و چه کارهایی بکنیم که به آنجایی که میخواهیم برسیم. این که چگونه میخواهیم برویم را قالب برنامههای عملیاتی مشخص میکند.
باقری در خصوص نحوه نظارت سازمان مرکزی بر اهتمام واحدهای تابعه نسبت به سند ششم نیز گفت: اول برای اینکه این اهتمام را در بقیه به وجود بیاوریم، ما سعی میکنیم اول خودمان این کار را بکنیم. اول خودمان الگویی باشیم برای این تفکر. اول خودمان برنامهریزی کنیم، مبتنی بر برنامه اقدام بکنیم. دوم اینکه ما اهداف 5 ساله ششم جهاد دانشگاهی را تدوین کردیم، به همه واحدها ابلاغ کردیم، از تمامشان خواهش کردیم برنامه 5 ساله خودشان را بر اساس برنامه جهاد دانشگاهی تنظیم کنند. برای اینکه مطمئن باشیم که آنها این کار را کردهاند و درست انجام شده، ما چند محور را در دستور کار داریم.
وی افزود: نخست اینکه در جلسات توجیهی که شنبه 9 اردیبهشت برای واحدهای استانی و امروز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه برای واحدهای تهرانمان برگزار میشود، آنها پیشنویس برنامههای 5 سالشان را میآورند. اینجا با همدیگر بررسی میکنیم و اشکال میکنیم و ایرادات کارشان را میگوییم. به همین دلیل اسم این جلسه را گذاشتهایم جلسه توجیهی. بعد از اینکه ابهامات برطرف شد، سوالاتشان را پرسیدند و ایرادات را گفتیم، مسئولان واحدها میروند آن برنامهشان را نهایی میکنند. مجددا بعد از یک ماه فرصتی به آنها میدهیم تا برنامهشان را نهایی کرده و به ما بدهند. ما یک زمانبندی تعیین میکنیم که رئیس آن سازمان به همراه معاونین بیایند در دفتر مرکزی و به ما در حضور معاونین برنامههای خودشان را بیان کنند. در واقع وقتی برنامه نهایی خودشان را اعلام میکنند، معاونین دفتر مرکزی هم آنها را میبینند، نظراتشان را میگویند و در نهایت برنامه آن واحد را تایید میکنند. این تایید هم باز به این منزله است که آن برنامهای که تدوین شده در راستای اهداف دفتر مرکزی و جهاد دانشگاهی است. این هم دومین کاری است که در دستور کار است، برای اینکه مطمئن شویم اهداف تبیین شده و در راستای اهداف دفتر مرکزی حرکت میکنند.
وی در ادامه گفت: قدم سوم برای این کار این است که ما هرسال یکبار یک گروهی که نماینده همه حوزهها در آن هستند، یعنی نماینده آموزش، نماینده فرهنگی و غیره، به همه واحدها مراجعه میکنیم و طبق یک تقویم زمانبندی شده، واحد را ارزیابی میکنیم. بر اساس همان برنامهای که قبلا به ما دادهاند و تاییدش را گرفتهاند. تیمی که برای ارزیابی میرود، گزارشی تنظیم میکند و میگوید این واحدی که ارزیابی شده چه مقدار پیشرفت داشته، چقدر اهدافش تحقق پیدا کرده، چقدر برنامههایش تحقق پیدا کرده، و از این مسائل یک گزارش تنظیم میکنند. ما بر اساس این گزارش واحدهایمان را به تفکیک حوزهها و بر اساس میزان تحقق اهدافشان رتبهبندی میکنیم، و این رتبهها را اعلام میکنیم. اما در خصوص اینکه این گزارش کجا استفاده میشود باید عرض کنم که در تصمیمگیریهایی که در دفتر مرکزی میشود، مثلا در عزل و نصبها، این عملکرد واحدها را میبینند. در زمانی که میخواهند کمکهای مالی یا اعتباری بکنند به واحدها حتما گزارش عملکردشان را میبینند، در تمامی این مراحل تصمیمگیری و تصمیمسازی در دفتر مرکزی به این گزارش واحدها توجه میکنند.
باقری در پاسخ به این سوال که کدام واحدها بهترین عملکرد را داشتهاند اظهار کرد: اجازه دهید این مطلب را الان نگویم. بخاطر اینکه میدانم واحدهای خوبمان کداماند و واحدهای ضعیفتر کدام هستند، ولی چون قول دادیم که به خودشان اعلام بکنیم، به خودشان اعلام کردیم.
یادآور میشود،
جلسه توجیهی برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی به منظور رفع
ابهامات واحدها در تدوین برنامه با حضور مسئولان سازمان جهاد دانشگاهی روز شنبه ۹ اردیبهشتماه برای واحدهای استانی برگزار شد و امروز دوشنبه ۱۱
اردیبهشتماه برای واحدهای مستقر در تهران از ساعت ۸:۳۰ صبح در محل دانشگاه علم و
فرهنگ به نشانی تهران، بلوار اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل اتوبان شهید همت، خیابان
قموشی (پارک) در حال برگزاری است.