ملاک ارزیابی واحدهای جهاد دانشگاهی حرکت در مسیر سند توسعه است
کد خبر: 3593670
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
مدیر دفتر برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی:

ملاک ارزیابی واحدهای جهاد دانشگاهی حرکت در مسیر سند توسعه است

گروه دانشگاه: باقری ضمن اشاره به نقش سند ششم توسعه جهاد دانشگاهی در پیشبرد اهداف این نهاد دانشگاهی، اظهار کرد: معیار تصمیم‌گیری سازمان مرکزی در خصوص واحدها و سازمان‌های تابعه، میزان اهتمام آنها به سند توسعه است.

فرنوش باقری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین­‌المللی قرآن (ایکنا) به تبیین اهمیت سند ششم توسعه جهاد دانشگاهی پرداخت.

وی در این راستا گفت: هر سازمانی، نه فقط جهاد دانشگاهی، هر جایی که ماهیت سازمان دارد باید درباره آینده خودش فکر کند و بهترین راه و بهترین آینده را برای خودش تعریف بکند و بر همین اساس همه تلاشش را بکند تا به آن آینده­‌ای که ترسیم کرده­‌ برسد. جهاد دانشگاهی، واحدهای تابعه و سازمان­‌های ما مستثنی از این قاعده نیستند. ما دنبال این هستیم که همه هم­‌اندیشی بکنند در سازمان­‌ها و واحدهای تابعه و یک برنامه 5 ساله برای خودشان بنویسند. در واقع باید فکر ­کنند و بگویند ما برای 5 سال آینده می­‌خواهیم کجا باشیم و چه کارهایی بکنیم که به آنجایی که می­‌خواهیم برسیم. این که چگونه می­خواهیم برویم را قالب برنامه­‌های عملیاتی مشخص می­کند.

باقری در خصوص نحوه نظارت سازمان مرکزی بر اهتمام واحدهای تابعه نسبت به سند ششم نیز گفت: اول برای اینکه این اهتمام را در بقیه به وجود بیاوریم، ما سعی می­کنیم اول خودمان این کار را بکنیم. اول خودمان الگویی باشیم برای این تفکر. اول خودمان برنامه‌ریزی کنیم، مبتنی بر برنامه اقدام بکنیم. دوم اینکه ما اهداف 5 ساله ششم جهاد دانشگاهی را تدوین کردیم، به همه واحدها ابلاغ کردیم، از تمامشان خواهش کردیم برنامه 5 ساله خودشان را بر اساس برنامه جهاد دانشگاهی تنظیم کنند. برای اینکه مطمئن باشیم که آنها این کار را کرده­‌اند و درست انجام شده، ما چند محور را در دستور کار داریم.

وی افزود: نخست اینکه در جلسات توجیهی که شنبه 9 اردیبهشت برای واحدهای استانی  و امروز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه برای واحدهای تهرانمان برگزار می‌شود، آنها پیش‌نویس برنامه‌های 5 سالشان را می­‌آورند. اینجا با همدیگر بررسی می­‌کنیم و اشکال می­‌کنیم و ایرادات کارشان را می­‌گوییم. به همین دلیل اسم این جلسه را گذاشته­‌ایم جلسه توجیهی. بعد از اینکه ابهامات برطرف شد، سوالاتشان را پرسیدند و ایرادات را گفتیم، مسئولان واحدها می­‌روند آن برنامه­‌شان را نهایی می­‌کنند. مجددا بعد از یک ماه فرصتی به آنها می­‌دهیم تا برنامه­‌شان را نهایی کرده و به ما بدهند. ما یک زمانبندی تعیین می­‌کنیم که رئیس آن سازمان به همراه معاونین بیایند در دفتر مرکزی و به ما در حضور معاونین برنامه‌های خودشان را بیان کنند. در واقع وقتی برنامه نهایی خودشان را اعلام می­‌کنند، معاونین دفتر مرکزی هم آنها را می­‌بینند، نظراتشان را می­‌گویند و در نهایت برنامه آن واحد را تایید می­‌کنند. این تایید هم باز به این منزله است که آن برنامه­‌ای که تدوین شده در راستای اهداف دفتر مرکزی و جهاد دانشگاهی است. این هم دومین کاری است که در دستور کار است، برای اینکه  مطمئن شویم اهداف تبیین شده و در راستای اهداف دفتر مرکزی حرکت می­‌کنند.

وی در ادامه گفت: قدم سوم برای این کار این است که ما هرسال یکبار یک گروهی که نماینده همه حوزه‌­ها در آن هستند، یعنی نماینده آموزش، نماینده فرهنگی و غیره، به همه واحدها مراجعه می‌کنیم و طبق یک تقویم زمانبندی شده­، واحد را ارزیابی می­‌کنیم. بر اساس همان برنامه­‌ای که قبلا به ما داده­‌اند و تاییدش را گرفته­‌اند. تیمی که برای ارزیابی می­‌رود، گزارشی تنظیم می­‌کند و می­‌گوید این واحدی که ارزیابی شده چه مقدار پیشرفت داشته، چقدر اهدافش تحقق پیدا کرده، چقدر برنامه­‌هایش تحقق پیدا کرده، و از این مسائل یک گزارش تنظیم می­‌کنند. ما بر اساس این گزارش واحدهایمان را به تفکیک حوزه­‌ها و بر اساس میزان تحقق اهدافشان رتبه­‌بندی می­‌کنیم، و این رتبه­‌ها را اعلام می­‌کنیم. اما در خصوص اینکه این گزارش کجا استفاده می­‌شود باید عرض کنم که در تصمیم­‌گیری­‌هایی که در دفتر مرکزی می­‌شود، مثلا در عزل و نصب­‌ها، این عملکرد واحدها را می­‌بینند. در زمانی که می­‌خواهند کمک­‌های مالی یا اعتباری بکنند به واحدها حتما گزارش عملکردشان را می­‌بینند، در تمامی این مراحل تصمیم­‌گیری و تصمیم‌سازی در دفتر مرکزی به این گزارش واحدها توجه می­‌کنند.

باقری در پاسخ به این سوال که کدام واحدها بهترین عملکرد را داشته­‌اند اظهار کرد: اجازه دهید این مطلب را الان نگویم. بخاطر اینکه می­دانم واحدهای خوبمان کدام­‌اند و واحدهای ضعیف­تر کدام هستند، ولی چون قول دادیم که به خودشان اعلام بکنیم، به خودشان اعلام کردیم.

یادآور می­شود، جلسه توجیهی برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی به منظور رفع ابهامات واحدها در تدوین برنامه با حضور مسئولان سازمان جهاد دانشگاهی روز شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه برای واحدهای استانی برگزار شد و امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه برای واحدهای مستقر در تهران از ساعت ۸:۳۰ صبح در محل دانشگاه علم و فرهنگ به نشانی تهران، بلوار اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل اتوبان شهید همت، خیابان قموشی (پارک) در حال برگزاری است.

captcha