تدوین برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی در افق برنامه ششم توسعه کشور
کد خبر: 3593687
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی عنوان کرد:

تدوین برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی در افق برنامه ششم توسعه کشور

گروه دانشگاه: شریفی‌زاده با تاکید بر تفاوت سند ششم توسعه جهاددانشگاهی با اسناد قبلی، گفت: موضوع آمایش‌های استانی و ماموریت‌های جدیدی که توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای تحقق نقشه جامع علمی کشور به عهده جهاد دانشگاهی گذاشته شده، در این سند مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی عنوان سندی 5 ساله است که در آن ضمن تبیین ارزش‌های بنیادین و ماموریت‌های اصلی جهاد دانشگاهی، اهداف 5 ساله واحدهای مختلف سازمانی در حوزه‌های علم و فناوری، آموزشی، فرهنگی، اشتغال، زیربنایی و...، چارچوب اهداف کلان و  سیاست‌های مصوب ارکان جهاد دانشگاهی مشخص و تنظیم  می‌گردد. در هر دوره اهداف و برنامه‌های پیشنهادی واحدها و سازمان‌های تابعه، تدوین و طی فرایندی به تایید ارکان جهاد دانشگاهی می‌رسد که ملاک ارزیابی عملکرد آنها خواهد بود. گفتنی است برای  دستیابی کامل به اهداف ترسیم شده در این سند، راهبردهای نظارتی نیز پیش‌بینی شده است.

سندی که جهاد دانشگاهی برای تبیین و اجرایی کردن آن، جلسات توجیهی را امروز شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه برای واحدهای استانی و روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه برای واحدهای مستقر در تهران در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌کند. در همین راستا با معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

احمد شریفی‌زاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با تاکید بر نقش جهاد دانشگاهی در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای انقلابی در کشور است که حدود چهار دهه از عمرش می‌گذرد و در حوزه‌های مختلف فناوری، فرهنگی، اشتغال و آموزش فعالیت‌های چشم‌گیری داشته و دارد. از سالیان قبل در مجموعه جهاد دانشگاهی با نگاه به آینده و نقشی که برای ایفای نیازهای مهم کشور عهده دار خواهد شد، برنامه‌های توسعه سه ساله‌ای را تدوین می‌نمود و تاکنون نیز پنج برنامه را پشت سر گذاشته است. در ابتدا بر اساس چشم انداز تهیه شده علاوه بر مشخص کردن روش‌های تدوین برنامه، بر سه ساله بودن هر برنامه  تاکید می‌شد. تقریبا در هر سه سال، برنامه‌های جهاد تنظیم می‌شد و دفتر مرکزی در نهایت عملکرد هر واحد سازمانی را مورد ارزیابی قرار می‌داد.

شریفی‌زاده در ادامه سخنان خود به تغییر بازه زمانی سند ششم نسبت به اسناد گذشته اشاره کرد و گفت: اسناد، قبلا سه ساله تهیه می شد اما الان بازه آن ۵ساله شده است و آغاز آن نیز با برنامه 5 ساله توسعه کشور همزمان شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به هرحال هر سازمانی نیاز به این دارد که افق‌های کاری‌اش را ترسیم و برای رسیدن به آن تلاش کند. بخصوص نهادی مثل جهاد دانشگاهی که می‌خواهد در زمینه‌های مختلف توسعه داشته باشد، لازم است ابعاد و اهداف توسعه پایدار خود را دقیقا ببیند و به توازن توسعه حوزه‌های مختلف کاری خودش توجه نموده و ابعاد آن را درست ترسیم نماید تا بتواند به آن دست پیدا کند. بر این اساس اصل بر این است که متناسب با نیازهای کشور و اسناد بالادستی وظایفی که بر عهده دارد را در یک برنامه دست یافتنی تهیه نماید. مثلا در حوزه‌های پژوهشی مشخص شده است که جهاد در چه موضوعاتی بعنوان قطب باید حضور جدی پیدا کند یا در خصوص انتقال فناوری چه حوزه‌هایی را مد نظر قرار دهد. اینها موضوعاتی است که در اهداف کلان ترسیم و به واحدهای جهاد اعلام می‌شود و بر اساس آن، واحدها قرار است که برنامه‌های خودشان را ارائه کنند. این برنامه ملاک ارزیابی فعالیت واحدهای جهاد قرار خواهد گرفت.

معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار کرد: نکته‌ای که مهم است جهاد در همه استان‌های کشور حضور دارد و یک مجموعه‌ای است که هم در ابعاد فرهنگی و هم در ابعاد پژوهش و فناوری و اشتغال و آموزش فعالیت داشته و دارد. موضوعی که در برنامه ششم به آن توجه ویژه شده است موضوع آمایش‌های استانی است که هر واحد استانی برنامه توسعه خود را براساس آمایش استان مربوطه و متناسب با مزیت‌ها و ظرفیت‌های خود و آن استان  تنظیم خواهد  نمود و برنامه‌هایشان باید در جهت رفع نیاز استان باشد.  این موضوع نافی حضور در برنامه های کلان کشور و در بخش های ملی نخواهد بود و آن موضوع جدایی است که هم در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و هم در واحدهای استانی که امکان و توان لازم را دارند پیگیری خواهندشد.

وی در پاسخ به این سوال که سند ششم نسبت به سایر اسناد گذشته چه تغییراتی داشته است، بیان کرد: یکی اینکه بازه زمانی آن به ۵سال افزایش یافته است و هم‌راستا و همزمان با برنامه ششم توسعه کشور شده است. دوم اینکه وظایفی را شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق نقشه جامع علمی کشور به جهاد محول کرده که در این برنامه قرار است به آن توجه ویژه‌تری صورت پذیرد.  علاوه برآن، توسعه متوازن و پایدار  فعالیت‌های جهاد و حضور موثرتر جهاد در فعالیتهای استانی از موضوعاتی است که به آن پرداخته شده. همچنین عمق‌بخشی و افزایش کیفیت  فعالیت‌ها از جمله نکات مهمی است که به آن تاکید زیادی شده است تا برنامه هر واحد سازمانی بر این اساس  تنظیم گردد.

یادآور می­‌شود جلسه توجیهی برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی به منظور رفع ابهامات واحدها در تدوین برنامه با حضور مسئولان سازمان جهاد دانشگاهی روز شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه برای واحدهای استانی و روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه برای واحدهای مستقر در تهران از ساعت ۸:۳۰ صبح در محل دانشگاه علم و فرهنگ به نشانی تهران، بلوار اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل اتوبان شهید همت، خیابان قموشی (پارک) برگزار می­‌شود.

captcha