گنبد سلطانیه؛ صاحب بزرگترین کتابت جهان اسلام
کد خبر: 3593808
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
در آیین نکوداشت مرحوم احمد نجفی‌زنجانی عنوان شد:

گنبد سلطانیه؛ صاحب بزرگترین کتابت جهان اسلام

گروه فرهنگی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: بزرگ‌ترین کتابت جهان اسلام از لحاظ اندازه و ارتفاع که طول الف تا 4.5 متر ثبت شده در قسمت داخلی گنبد سلطانیه نگاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، شامگاه دیروز 5شنبه 7 اردیبهشت ماه آیین نکوداشت مرحوم میرزا احمد نجفی‌زنجانی به همت شهرداری زنجان و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انجمن خوشنویسان استان و جهاد دانشگاهی زنجان با حضور اساتید این حوزه و 30 نفر از کاتبان قرآن کریم از سراسر کشور در سالن اجتماعات شهید نوری جهاددانشگاهی زنجان برگزار ‌شد.

مرحوم حاج میرزا احمد نجفی‌زنجانی متولد ۱۲۸۷ هجری شمسی و از اساتید پیشکسوت کتابت قرآن بود و از فعالیت‌های هنری وی می‌توان به کتابت بیش از ۱۰۰ جلد کتاب مذهبی و درسی و پنج بار کتابت قرآن مجید و ۳۵۰ کتیبه در اماکن متبرکه عراق سوریه و ایران اشاره کرد. مرحوم حاج میرزا احمد نجفی زنجانی در سال ۱۳۶۱ در تهران دار فانی را وداع گفت و در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

در این مراسم یحیی رحمتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از راز و رمزهای ماندگاری خطاطی و خوشنویسی در ایران و جهان در مکمل بودن آن برای سایر رشته‌های هنری است، تصریح کرد: اگر آرایه‌های هنر معماری اسلامی را بدون خطاطی در نظر بگیریم، این آثار گنگ خواهد بود.

رحمتی با بیان اینکه بدون زیبا نوشتن، انتقال دانش و کتابت امکان‌پذیر نخواهد بود، تاکید کرد: تاریخ هنر ایران بعد از اسلام دچار تحول شد و این امر را در آرایه‌‌های هنری می‌توان دید.

این مسئول تاکید کرد: از آثار مهم قبل از اسلام تخت جمشید و از آثار برجسته دوره بعد از اسلام گنبد سلطانیه را می‌توان نام برد که هر کدام شناسنامه عصر خود بودند و آنچه حائز اهمیت است بزرگ‌ترین کتابت از لحاظ اندازه و ارتفاع در گنبد سلطانیه وجود دارد که طول الف تا 4.5 متر ثبت شده که در قسمت داخلی گنبد نگاشته شده است.

رحمتی با بیان اینکه بعد از اسلام به دلیل مسائل فقهی، نقش و نگارینه‌های جسم افراد در بناها جای خود را به خوشنویسی و نقوش اسلامی دادند، گفت: خوشنویسی، هنری با اصالت در ارزش‌های اسلامی است که متاسفانه امروزه جای خط و خوشنویسان خوب در عرصه هنر اسلامی خالی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه برگزاری چنین همایش‌هایی فرصتی برای گرد هم آمدن هنرمندان این عرصه است، تصریح کرد: رواج استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری در تولید آثار خوشنویسی باعث شده تا از حس زیبایی‌شناسی این هنر کاسته شود که ضروری است به صورت جدی‌تری این مساله مورد توجه قرار گیرد.

captcha