اصحاب رسانه طرفدار مظلوم باشند
کد خبر: 3593889
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴
دادستان شهرستان رشت:

اصحاب رسانه طرفدار مظلوم باشند

گروه اجتماعی: حجت الاسلام مصطفوی نیا با بیان اینکه اصحاب رسانه باید طرفدار مظلوم باشند، عنوان کرد: خبرنگاران باید با حفظ حریم ها و موارد قانونی با کسانی که نسبت به بیت المال جسارت و دست اندازی دارند، مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین علی مصطفوی نیا، دادستان شهرستان رشت روز گذشته، 7 اردیبهشت در کارگاه بسیج رسانه استان گیلان که با موضوع «مطبوعات و انتخابات» برگزار شد، بر التزام به قانون تاکید و اظهار کرد: اصحاب رسانه نقش مهمی در رشد و تعالی جامعه دارند؛ همین طور می توانند باعث انحطاط و سقوط جامعه شوند.

وی از رسانه ها خواست در حرفه خود خطوط قرمز تعریف کنند و افزود: اگر خبرنگاران از خطوط قرمز عبور کنند، خیلی زود از منظر اخلاق، قانون و مردم سقوط می کنند لذا تعیین چارچوب در ارسال و تحلیل اخبار و تعریف خط قرمزها الزامی است.

دادستان شهرستان رشت انتشار اخبار بدون ذکر منبع معتبر را غیر اخلاقی و غیر حرفه ای دانست و تصریح کرد: خبرنگاری یک حرفه مقدس است لذا عبور از خط قرمزها در جامعه اسلامی امر خلاف قانون محسوب می شود.

حجت الاسلام مصطفوی نیا با اشاره به انتخابات مهم و بزرگ پیش رو، گفت: انتخابات حماسه بزرگی است که نگاه همه باید متوجه این حادثه باشد و مقام معظم رهبری همه را دعوت به ادای حق و تکلیف فرمودند لذا پرداختن و برجسته کردن برخی از اخبار در این عرصه و زمان شایسته نیست. در واقع خبرنگاران باید با بصیرت به انتخاب سوژه هایی بپردازند که انتخابات را تحت الشعاع قرار ندهد.

وی با بیان اینکه اصحاب رسانه باید در هر شرایطی طرفدار مظلوم و بیزار از ظالم و فاسد باشند، عنوان کرد: خبرنگاران باید با حفظ حریم ها و موارد قانونی با کسانی که نسبت به بیت المال جسارت و دست اندازی دارند، مقابله کنند.

حجت الاسلام مصطفوی نیا اضافه کرد: رسانه ها باید عدم اجرای قانون انتخابات از سوی مدیران و مسئولان دولتی را بیان کنند، زیرا براساس قانون کارمندان دولت حق ندارد در ساعات اداری فعالیت های تبلیغاتی انجام دهند. داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنان نیز به هیچ عنوان مجاز به هتک حرمت رقبای خود نیستند، زیرا انتقام گیری به بهانه نقد عملکرد و بیان زندگی شخصی افراد بدون سند و مدرک اقدامی ناپسند است.

دادستان شهرستان رشت افترا و نشر اکاذیب از سوی خبرنگاران را مصداق تخلف انتخاباتی دانست و خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه نباید اقدام به نشر اکاذیب و تشویش اذهان کنند و این کار خلاف رسالت خبرنگاری است و منجر به تضعیف جایگاه رسانه در جامعه می شود.

وی از خبرنگاران خواست بدون ذکر نام و سمت افراد دولتی نسبت به برجسته سازی اعمال خلاف قانون اقدام کنند و یادآور شد: قانون گرایی و قانون مداری یک افتخار است و نباید به بهانه گرم کردن تنور انتخابات خلاف قانون عمل کنید، زیرا رسانه ای شدن برخی از موضوعات به صلاح نیست.

حجت الاسلام مصطفوی نیا همچنین خواستار عدم تعیین مصداق «اصلح» در انتخابات برای مردم شد و اضافه کرد: خبرنگاران بدون هرگونه حب و بغض نسبت به کاندیداها، آگاهی مردم را بالا ببرند و به نقد برنامه های کاندیداها به صورت کارشناسی بپردازند تا زمینه برگزاری انتخابات پرشور و سالم را فراهم کنند.

captcha