اقتصاد دانش‌بنیان اساس تحقق اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3593901
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰

اقتصاد دانش‌بنیان اساس تحقق اقتصاد مقاومتی است

گروه اجتماعی: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گیلان بر ضرورت نهادینه‌ شدن اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود:‌ اقتصاد دانش‌بنیان پایه و اساس تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، ‌محمدحسین اصغریان، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گیلان دیروز در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی،‌ به فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال‌های اخیر تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد:‌ تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی نشان از اهمیت آن است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک اصطلاح و لغت جدید در ادبیات اقتصادی است که مخصوص ایران است، افزود: این بدان معنا نیست که اقتصاد سایر کشورها مقاوم نیست بلکه لغت اقتصاد مقاومتی در هیچ ادبیاتی اقتصادی وجود ندارد و برای نخستین بار در ایران مطرح شده است.

اصغریان با بیان اینکه علت طرح اقتصاد مقاومتی بدلیل وجود تفاوت در مولفه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی با سایر کشورها است، ‌خاطرنشان کرد: به طور مثال ژاپن از اقتصاد بسیاری قدرتمندی برخوردار است و ضرورتی ندارد که همه نیازهای خود را تامین کند؛ چرا که تحریم بر آن تحمیل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آلمان توانایی تولید و تامین نیازهایش را ندارد و وابسته به واردات نفت است،‌ خاطرنشان کرد:‌ این یک نقطه آسیب برای اقتصاد آن کشور است و نیازمند اقتصاد مقاومتی نیست چون مولفه‌های حکومت و قدرتش به گونه‌ای نیست که توسط کشورها تحریم شود.

اصغریان با بیان اینکه بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری تنها راه نجات اقتصاد کشور اقتصاد مقاومتی است،‌ گفت:‌ اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در برابر چالش‌ها، تهدیدات و تحریم‌های دشمنان با سرعت و قدرت تمام به مسیر خود ادامه دهد.

وی به تحمیل تحریم‌های سخت و ناعادلانه دشمنان علیه ایران اشاره و تصریح کرد: شدت تحریم‌های تحمیل شده بر ایران در هیچ برهه‌ای از زمان و تاریخ و کشوری مصداق ندارد. تحریم‌های دشمنان علیه ایران بسیار هدفمند و هوشمندانه بوده است.

اصغریان با اشاره بر اینکه هیچگاه نباید دشمن را نادان تصور کنیم چرا که ضربه خواهیم خورد، ‌ادامه داد: دشمنان همواره درصدد هستند تا با هر بهانه‌ای مانع از رسیدن ایران به توسعه شوند.

وی با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی با محورهای مدنظر مقام معظم رهبری به برنامه‌های دولت برای اجرا تبدیل شده است، گفت:‌ عملکرد ‌دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی مطلوب بوده است.

اصغریان بر ضرورت نهادینه‌ شدن اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود:‌ اقتصاد دانش‌بنیان پایه و اساس تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه تکیه کشور باید بر توان تولید و امکانات داخل و با نگاه صادرات‌محور باشد،‌ ابراز کرد: مردمی کردن یکی دیگر از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار گیلان در پایان با بیان اینکه بنا است در سال جاری حدود ۱.۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها تعلق گیرد، اظهار کرد: باید زمینه‌ها را برای بهره‌مندی حداکثری از منابع و ظرفیت‌ها در راستای ایجاد اشتغال در روستاها فراهم کنیم.

 

 

captcha