قرابت با فرهنگ رضوی موجب باورپذیرتر بودن روایت تئاتر رضوی شده است
کد خبر: 3594469
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
کامران شهلایی:

قرابت با فرهنگ رضوی موجب باورپذیرتر بودن روایت تئاتر رضوی شده است

گروه هنر: همه ما به‌نوعی فرهنگ ناب رضوی را حداقل در تشرف به مشهد مقدس و پابوسی امام رضا(ع) تجربه کرده‌ایم؛ امری که موجب می‌شود هم هنرمندان روایت باورپذیری از فرهنگ رضوی را در آثار نمایشی خود داشته باشند و هم مخاطبان ارتباط خوبی با آن برقرار کنند.

کامران شهلایی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» از جمله تأثیرگذارترین جشنواره‌های تئاتر دینی است و به جرئت می‌توانم بگویم در حوزه تئاتر موضوعی، سرآمدترین رویدادی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: این جشنواره در طول 11 دوره برگزاری خود شاهد فراز و فرودهای زیادی بوده است اما از آنجا که همواره به امر مقدسی اهتمام داشته و موضوع فرهنگ و سیره رضوی را ملاک نظر خود قرار داده است، توانسته از این سیر به سلامت گذر کرده و اکنون در شرایطی به سر ببرد که جامعه تئاتری از هنرمندان مستعد و تازه‌کار تا هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای نسبت به شرکت در آن رغبت خوبی از خود نشان دهند.

شهلایی تصریح کرد: از جمله مسائل مهمی که موجب می‌شود این‌چنین آثار نمایشی تئاتر رضوی مورد توجه قرار گیرد و در جریان برگزاری جشنواره و همچنین اجراهای عمومی شاهد این نکته باشیم که استقبال خوبی از سوی مخاطب نسبت به تماشای آن صورت گیرد، این است که همه ما به نوعی این فرهنگ ناب را تجربه کرده و آثار نمایشی عمدتاً حاصل مشاهدات ما حداقل در تشرف به مشهد مقدس و پابوسی امام رضا(ع) است؛ امری که اخیراً به طور مثال در تئاتر با موضوع دفاع مقدس و روایت جنگ تحمیلی یافت نمی‌شود و دلیل آن هم این است که نسل کنونی تئاتری فعال در حوزه دفاع مقدس، آثار نمایشی در این حوزه را براساس مکتوبات و آثار و یادگارهای جنگ به نگارش درآورده و تولید می‌کنند و نه آنکه خود از نزدیک این واقعه را حس و لمس کرده باشند.

کارگردان تئاتر در ادامه گفت: رویکرد مناسبی از سوی دبیرخانه جشنواره در دوازدهمین دوره اتخاذ شده است مبنی بر اینکه در آن به موضوعات روزمره و زندگی اجتماعی و معاصر هم اشاراتی شود که البته باید این مسئله موجب نشود تا از روایات تاریخی نیز غافل شویم چرا که مقاطع تاریخی به ویژه با موضوع زندگی حضرت‌رضا(ع) دارای وجوه و بار دراماتیک غنی است.

شهلایی افزود: تجمیع دو جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» و«نمایشنامه‌نویسی رضوی» در قالب یک جشنواره نیز اقدام مؤثری است که به نظر می‌رسد تبعات مثبت آن بیشتر متوجه نمایشنامه‌نویسی باشد؛ ما همچنان در حوزه نمایشنامه‌نویسی چه در حوزه تئاتر عمومی و چه تئاتر موضوعی و دینی مشکلات فراوانی داریم که باید در عرصه‌هایی همچون جشنواره «تئاتر رضوی» به آن توجه فراوانی شود.

وی با اشاره به اینکه قصد دارد در مسابقه نمایشنامه‌نویسی دوازدهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» شرکت کند، در پایان گفت: این جشنواره می‌تواند انگیزه زیادی برای کشف استعدادها در حوزه نمایشنامه‌نوسی و هدایت و تقویت آنها ایجاد کند؛ حمایت مالی از طریق در نظر گرفتن جوایز نقدی چشمگیر راهکاری است که قادر است به بهبود شرایط این حوزه از تئاتر کمک کند.

امیر سجاد دبیریان

captcha