میراث کهن مهمان نوازی برگ برنده گردشگری است
کد خبر: 3594476
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
احمدی‌پور:

میراث کهن مهمان نوازی برگ برنده گردشگری است

گروه جامعه: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: فرهنگ ایران، فرهنگی انسانی و اخلاق مدار است و بی شک میراث کهن مهمان نوازی نیز برگ برنده آن در گردشگری محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش گفتمان فرهنگ مهمان نوازی با رویکرد توسعه گردشگری پیش از ظهر امروز، 10 اردیبهشت‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دانشکده مدیریت برگزار شد.

احمدی‌پور با حضور در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی همواره به مهمان نوازی فرا خوانده است گفت: این سنت دیرین فرهنگی در تمام جنبه‌ها و سطوح مختلف حیات فرهنگی و اجتماعی ایرانیان ریشه دارد و به حق باید آن را بخشی از میراث فرهنگی این سرزمین و میراث جهانی دانست. از سوی دیگر در جای جای فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی، اقوام و فرهنگ‌های مختلف ایران، اهمیت مسئله رسیدگی و احترام به مهمان به چشم می‌خورد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در دنیای امروز هیچ پدیده‌ای مانند گردشگری معرف سیمای فرهنگی یک کشور نیست، در واقع گردشگری علاوه بر نقش اقتصادی منحصر به فردی که در ایجاد اشتغال، توسعه پایدار و درآمدزایی دارد، بهترین زمینه برای گفت‌و‌گو و آشنایی ملت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون با یکدیگر است. فرهنگ‌ها در بستر گردشگری با یکدیگر آشنا می‌شوند و به دور از جنجال و تنش‌های سیاسی دولت‌ها به زبان انسانی مشترک می‌رسند.

وی بیان کرد: تجربه گردشگری ایران به خوبی نشان داده است که برخورد محترمانه و مهمان دوستانه مردم ایران تا چه حد توانسته‌ تصویر واقعی کشور را به سایر فرهنگ‌ها و ملت‌ها معرفی کند. امروزه صنعت گردشگری و مهمان پذیری به یک صنعت پر رونق برای کشورهایی که دارای جاذبه‌های سیاحتی هستند تبدیل شده است و بهره گرفتن بیشتر از این صنعت امری ضروری است.

وی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال به درستی و با تیزبینی اشاره داشتند مشکلاتی همچون گرانی، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی ریشه در فقر اقتصادی دارد. تبعیض‌ها و نابرابری‌ها، بیکاری و برخی مشکلاتی که جوانان ایران اسلامی به آن دست گریبان هستند تنها با توجه به اقتصاد مقاومتی و با تکیه بر تولید و اشتغال است که قابل حل می‌شود و انتخاب هوشمندانه نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال برای سال 96 به خوبی راه حل مسائل حاد امروزی کشور را به دست می‌دهد. تأکید ایشان در مسئولیت همگان چه در برابر حق و چه در برابر خلق جای هر نوع توجیح برای سلب مسئولیت را از بین می‌برد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از اصلی‌ترین و مهمترین راه‌ها برای تقویت توان اقتصادی کشور را توسعه و ایجاد اشتغال برای قشر جوان با توجه به صنعت گردشگری دانست و تصریح کرد: گردشگری، مهمان پذیری و مهمان داری، تکریم در راه مانده‌ای که سر زده می‌رسد و احترام به مهمان قبل از آنکه در قالب صنعتی پر سود و درآمدزا مورد توجه دنیا قرار بگیرد بسیار در پیشتر در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاه ویژه و خاص داشته است و برای قدمت آن هرگز نمی‌توان تاریخی مشخص ارائه داد. مهمان نوازی یکی از برترین مکارم اخلاقی است که در آن نه تنها مهمان روزی خود را می‌برد و از روزی انسان نمی‌کاهد بلکه بر آن می‌افزاید.

وی با بیان اینکه در معماری اصیل ایرانی شاهد هستیم که یکی از مهمترین ارکان خانه‌ها بخش مهمان خانه است گفت: متاسفانه در معماری امروزی کمتر به این مورد  توجه می‌شود، امروزه کشورهای غربی با الگو برداری از فرهنگ مهمان نوازی و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی ویژه توانسته‌اند اقتصاد گردشگری خود را توسعه بخشند و به طبع از سود اقتصادی بیش از بیش بهره‌مند شوند. امروزه صنعت گردشگری رمز خروج ما از اقتصاد نفتی است لذا توجه به این عرصه می‌تواند گره گشایی مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و بازار آسیب پذیر آن باشد.

احمدی‌پور ادامه داد: اکنون که این صنعت در زمره صنایع پر درآمد به شمار می‌رود بر ما است که با تکیه بر فرهنگ غنی ایران به بازنگری جدی در این صنعت پرداخته و با تلفیق بیشتر عناصر بومی و ایرانی با این صنعت به نوعی جاذبه بیشتری را برای گردشگران ایجاد کرده و نگذاریم که فرهنگ غنی ایرانی به فراموشی سپرده شود. صنعت مهمانداری در عرصه فرهنگی هم می‌تواند بسیار اثرگذار باشد؛ این صنعت به نحو بسیار عمیق و تأثیرگذار می‌تواند به گسترش ارتباط بین فرهنگی بیانجامد که تبلیغ فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌تواند از اثرات بسیار مهم و پربار آن باشد.

وی با تأکید بر اینکه امروز با جرأت و با افتخار می‌توان گفت که گفتمان گردشگری گفتمان ملی دولت تدبیر و امید بوده و خواهد بود اظهار کرد: امروز فضای گردشگری کشور بیش از هر زمان دیگر پذیرای سرمایه‌های انسانی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف است. فرهنگ ایران، فرهنگی انسانی و اخلاق مدار است و بی شک میراث کهن مهمان نوازی نیز برگ برنده آن در گردشگری خواهد بود، بنابراین گفتمان فرهنگ مهمان نوازی و استفاده از این ظرفیت فرهنگی کشور باید در دستور کار تمام نهادها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی کشور قرار بگیرد.

captcha