ضرورت معرفی لایه‌های عمیق فرهنگ ایرانی در جریان گردشگری
کد خبر: 3594565
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
مسجدجامعی تأکید کرد:

ضرورت معرفی لایه‌های عمیق فرهنگ ایرانی در جریان گردشگری

گروه جامعه: عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت معرفی لایه‌های پنهان عمیق فرهنگ ایرانی در جریان گردشگری برای مسافران تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش گفتمان فرهنگ میهمان نوازی با رویکرد توسعه گردشگری، پیش از ظهر امروز، 10 اردیبهشت‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در دانشکده مدیریت برگزار شد.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با حضور در این مراسم با اشاره به این که روحیه مهمان‌نوازی از دیرباز مشهود است، گفت: در همه آئین‌های دینی، بخشی به نام پذیرایی و مهمان نوازی موجود است و وجود کاروانسراها در مسیرها نشان از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها از گذشته دارد.

وی افزود: گاهی سرمایه‌گذاری سنتی در عرصه گردشگری بیشتر از سرمایه‌گذاری مدرن است. برای مثال مراسم‌ها را در کاروانسرای عباسی که به نام هتل عباسی است، برگزار کنیم. توسعه گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم نیست تنها باید به فهم جدیدی از فرهنگ ایرانی برسیم. و اعداد و ارقام بزرگ را وارد این عرصه نکنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی لایه به لایه است تصریح کرد: در دوره‌ای از مسئولیتم یکی از مهمانان خارج از کشور را برای مشاهده سفره افطار به منزلمان دعوت کردم، با سفره و غذاهای سنتی از آن‌ها پذیرایی انجام شد؛ این سفره آنقدر برایشان جذاب بود که چندین مقاله در این رابطه نوشتند. بنابراین در گردشگری باید این کالبد را به معانی پنهانی نزدیک کنیم.

مسجدجامعی اظهار کرد: به لحاظ علمی مهم است که مفاهیم پنهانی فرهنگ ایرانی را برای خارجیان انتقال دهیم. همچنین در گردشگری باید لایه‌های پنهان عمیق فرهنگ ایران را آشکار کنیم تا در جریان فرهنگ کشور باشند.

رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز با حضور در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به این موضوع که گردشگری ارتباط مستقیم با عنصر مهمان‌نوازی دارد، گفت: مهمان‌نوازی خاصیت فرهنگی ملت‌ با موتور محرک جذب مهمان است، بنابراین هدف‌گذاری استفاده از منابع حوزه‌های مختلف در جذب گردشگری باید رخ دهد.

وی افزود: تعاملات روشن و دقیق گردشگری، باید هم درون خانواده و هم در مجموعه فرهنگی تأثیرگذار کشور همچون دانشگاه، معتمدین و سیستم مذهبی کشور صورت گیرد. همچنین این سرمایه کشور باید متجلی باشد تا بتوان تحرکش را در سیاست‌گذاری کلان سطح ملی انتقال یابد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: ما در کلان سیاست‌گذاری‌های کشور سیاست‌هایی داریم که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و سند چشم‌اندازی که همه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی بر آن هدف‌گذاری شده است. همچنین برنامه ششم توسعه که به واسطه سند چشم‌انداز پنج ساله تقسیم و باید اجرایی شود. مقام معظم رهبری در بندهایی از سیاست‌های ابلاغی به موضوع پنج برابری شدن ایران‌گردی خارجیان کشور اشاره کرده‌اند و این بند دعوت نامه عمومی در بستر مهمان‌نوازی است. همگان باید این دعوت‌نامه عمومی را بپذیرند و برای جزئیات آن برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: آن چیزی که فرهنگ ایران اسلامی تعریف کرده نشان از این است که فرهنگ میهمان نوازی با رعایت اصول و شاخص‌های اخلاقی‌ امکان پذیر است. چهار سال از تلاش‌های دولت یازدهم می‌گذرد و شرایط خوبی در رتبه‌بندی مجازی بدست آورده‌ایم که می‌توان به امنیت، بسته‌های سفر، جذابیت‌های سفر اشاره کرد. 

وی افزود: رشد گردشگری سبب اشتغال، توانمندسازی جوانان، مهاجرت معکوس و پایدار شدن کسب و کار می‌شود و ما به دنبال این هستیم تا با استفاده از همه ابزارها و نهادها جریان یکپارچه و هدایت‌کننده گردشگری کشور را منسجم کنیم.

رحمانی‌ موحد اظهار کرد: در صنعت گردشگری در سال 2011 رتبه 114 را در جهان داشتیم که این رتبه در پایان سال 2016 با صعود 21 پله‌ای به 93 رسید. همچنین تا پایان سال 2005 برای نخستین بار، دو و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به حوزه گردشگری اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: بخشی از بازار گردشگری را در سال‌های 94 و 95 از دست دادیم، چرا که یکی از کارهای مهم در گردشگری زیارت، بازار جنوب خلیج فارس بود و فعالیت‌های خوبی را شاهد بودیم اما متأسفانه به واسطه نگاه سیاسی و غیرحرفه‌ای دچار آسیب شد و حدود 50 درصد از ظرفیت‌های سال‌های 94 و 95 را از دست دادیم. همچنین در ارتباط با حوزه عربستان 90 درصد در بازار گردشگری شکست خوردیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: از این همایش دستورالعمل و شاخصی در صنعت گردشگری برای همه سطوح استانی تدوین و ابلاغ می‌شود. همچنین پیشنهاد می‌کنم از نتیجه این همایش منشور جامع مهمان‌نوازی را تدوین کنیم تا برای همه سطوح به صورت یکپارچه اجرایی شود و ریسمان مشترک همه فعالیت‌های این حوزه باشد.


captcha