کارکرد پیام‌های اخلاقی اسلام در مقابله با اسلام‌هراسی
کد خبر: 3596896
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

کارکرد پیام‌های اخلاقی اسلام در مقابله با اسلام‌هراسی

گروه معارف: برگزیده کشوری دومین المپیاد علمی مبلغان زباندان سراسر کشور با اشاره به ضرورت ابلاغ پیام اسلام به زبان‎‌های مختلف، راهکار مقابله با اسلام‌هراسی را پرهیز از مسائل تفرقه‌انگیز و انتقال پیام‌های اخلاقی اسلام به غیر مسلمانان ذکر کرد.

سید محمد حسینی راغب، دارنده رتبه پنجم دومین المپیاد علمی مبلغان زباندان سراسر کشور در بخش زبان انگلیسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به قرار داشتن آموزش زبان‌های خارجی در دستورکار حوزه، اظهار کرد: پیام اسلام قرار نیست تنها به محدوده جغرافیایی ایران یا زبان فارسی محدود بماند و می‌تواند به زبان‌های مختلف دنیا ابلاغ شود، همانطور که امام(ره) خطاب به صداوسیما فرمودند که پیام اسلام باید به تمامی جهانیان برسد.
وی افزود: مدتی است که حوزه علمیه متحول شده و به ضرورت آموزش زبان‌های خارجی پی برده است و در حال حاضر مراکز حوزوی مربوطه به خوبی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما به فعالیت و حمایت بیشتر نیاز دارند.
حسینی راغب با اشاره به سابقه چهار ساله خود در زمینه تبلیغ بین‌المللی به زبان انگلیسی گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه تبلیغ با آن مواجه هستیم، عدم حمایت سازمان‌های حوزوی از اعزام طلاب به دیگر کشورها است. برای مثال، یک تیم ورزشی ملی که به یک کشور خارجی می‌رود، چقدر هزینه می‌کند، اما زمانی که قرار است یک طلبه به خارج اعزام شود، برایش چرتکه می‌اندازند، یعنی آنقدر برایش حساب و کتاب می‌چینند که او اصلا از انجام کار منصرف می‌شود یا اینکه به راحتی امکان اعزام او را فراهم نمی‌کنند. از یک طرف هزینه‌هایی را که برای یک تیم فوتبال صرف می‌شود، می‌بینیم و از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم که برای ابلاغ پیام دین کار خاصی صورت نمی‌گیرد.
این طلبه حوزه علمیه قم بیان کرد: برای یک طلبه یادگیری زبان عربی از اوجب واجبات است، یعنی اگر طلبه‌ای نتواند به زبان قرآن با مردم تکلم کند، مثل این است که چیزی نمی‌داند. هر طلبه‌ای هم که می‌خواهد در فضای بین‌المللی فعالیت کند، به هر کشوری که برود، درصد زیادی از مخاطبینش مهاجران عرب زبان هستند. من به طلابی که می‌خواهند به زبان‌آموزی رو بیاورند، توصیه می‌کنم که یک سال برای فراگیری مکالمه عربی وقت بگذارند، خیلی به کارشان می‌آید. از لحاظ مادی نیز برای طلاب مفید است، چون می‌توانند تدریس و ترجمه کنند.
وی ادامه داد: طلاب در کنار زبان عربی می‌توانند به سراغ زبان سومی نیز بروند. شاید گفته شود که زبان انگلیسی اشباع شده، ولی انتقادی که من دارم این است که بعضی از طلاب به یادگیری زبان انگلیسی می‌پردازند، ولی در آن غوطه‌ور نمی‌شوند و از سنین بالا به آن روی می‌آورند، در نتیجه نمی‌توانند به خوبی این زبان را تکلم کنند. لازم است زبان‌آموزی از سنین پایین صورت بگیرد که بهتر جواب می‌دهد، ولی اگر از سنین بالا شروع به زبان‌آموزی کردند، حداقل با قوت پیش رفته و در آن غوطه‌ور شوند.
حسینی راغب اضافه کرد: همه اینها نیازمند حمایت حوزه است. اگر فرصت‌های مطالعاتی شش ماهه و یک ساله در کشوری دیگر به فراگیران داده شود، می‌توانند به خوبی زبان خود را تقویت کنند؛ اما حوزه بلندنگر نیست، یعنی فقط به هزینه‌ها توجه می‌کند و این مسئله را در نظر نمی‌گیرد که یک مبلغ با تکلم بسیار عالی چقدر می‌تواند به حال اسلام و تشیع مفید باشد.
این مبلغ بین‌المللی تصریح کرد: برای مقابله با اسلام‌هراسی باید از وارد شدن به مسائل تفرقه‌انگیز پرهیز کرد. یک سری مسائل اختلافی در میان شیعه و سنی وجود دارد و بعضی از دوستان در آن غوطه‌ور می‌شوند که برای فضای خودش خوب است، ولی در فضای بین‌المللی جواب نمی‌دهد. در فضای بین‌المللی بیشتر باید بر پیام‌های اخلاقی اسلام تأکید کنیم، نه اینکه از ابتدا به سراغ مسائل اختلافی برویم. بسیاری از غیر مسلمانانی که با آنها ارتباط داشتیم، این پیام‌ها را نشنیده بودند و برایشان بسیار جالب بود. بنابراین اگر بتوانیم این پیام‌ها را به آنها منتقل کنیم، فضای اسلام‌هراسی از بین می‌رود و ما تجربه این موضوع را داشته‌ایم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۷:۳۵
0
0
با سلام و تشکر ویژه از طلبه توانمند و خوش ذوق حوزه علمیه
جناب استاد راغب عزیز
برای ایشان و تمامی مبلغین داخل و خارج کشور آرزوی سلامتی و دوام توفیقات دارم
طلبه حوزه قم
captcha