29 اردیبهشت نشانه حرکت روبه رشد جریان عقلانیت و مردمسالاری دینی بود
کد خبر: 3602515
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
غلامرضا کریمی:

29 اردیبهشت نشانه حرکت روبه رشد جریان عقلانیت و مردمسالاری دینی بود

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه انتخابات 29 اردیبهشت حرکت روبه رشد جریان عقلانیت و تعمیق مردمسالاری دینی در کشور بود، گفت: مشارکت بالای مردم باعث اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و تقویت کشور در حوزه امنیتی شد و نشان داد روند تغییر نخبگان در ایران به صورت کاملا روان و آرام انجام می‌گیرد و با چالش خاصی مواجه نیست.

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تحلیل خود از حضور گسترده مردم در انتخابات 29 اردیبهشت و تأثیرات و دستاوردهای منطقه‌ای و بین‌المللی‌ آن گفت: انتخابات دوازهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نشان داد که جریان عقلانیت و نهادینه شدن مردمسالاری دینی مسیر روبه رشدی را طی کرده و بیانگر الگوی موفقی از توسعه‌یافتگی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: میزان مشارکت بالای مردم حکایت از آن دارد که مردمسالاری شکل‌‌گرفته در ایران در طی 38 سال گذشته از نوع اصیل است و اثرگذاری ویژه‌ای در داخل و محیط منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

کریمی درباره این آثار گفت: مشارکت بالای مردم از آنجا که انتخابات ایران تحت رصد و بررسی دقیق تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای خارجی به ویژه غربی قرار دارد به نوعی باعث اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران شد و حوزه امنیتی ایران را تقویت کرد و نشان داد روند تغییر نخبگان در ایران به صورت کاملا روان و آرام انجام می‌گیرد و با چالش خاصی مواجه نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: البته فشارهای بین‌المللی علیه ایران به ویژه با سفر ترامپ به عربستان و رژیم صهیونیستی افزایش یافت و مواضع تندی علیه ایران از سوی برخی مقامات عربی و ترامپ اتخاذ شد. اما برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی در ایران نشان داد  که امید در ایران زنده است و مردم با شور و عقلانیت ویژه‌ای این پیام را ارسال کردند که خواهان تعامل با محیط منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.

وی تأکید کرد: ادبیاتی که برخی از سران کشورهای منطقه با حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای نسبت به ایران بیان می‌کنند در تقابل با ایران قرار دارد و به نوعی یک کاسبکاری برای کشورهایی مانند آمریکاست که بتوانند منابع مالی کشورهای اسلامی از جمله عربستان را با فروش گسترده تسلیحات به سمت خود جلب کنند.

کریمی یادآور شد: الگویی که ایران در پرتو این انتخابات و انتخابات‌های گذشته ارائه داد به انسجام داخلی زیاد و حمایت از نظام سیاسی انجامید که این نشان‌‌دهنده رشد و بلوغ نظام مردمسالاری دینی است.

کریمی درباره همزمانی دو اتفاق مهم برگزاری انتخابات در ایران و مشارکت بالای 70درصد مردم از یک‌سو و سفر ترامپ به عربستان و امضای قرارداد تسلیحاتی 480 میلیارد دلاری و تحلیلی که از تقابل این دو رخداد می‌توان ارائه داد، گفت: مسیری که حضرت امام(ره) برای جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ترسیم کرده و در قانون اساسی نیز بر آن تأکید شده است وجود دو بال جمهوریت و اسلامیت در کنار هم است. جمهوریت مبتنی بر آرا و نظر مردم است و نظام جمهوری اسلامی تا به امروز تلاش کرده که نظر مردم در گردش نخبگان و طراحی نظام سیاسی به بهترین شکل مطرح شده و اثرگذار باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: از طرف دیگر رقابت‌های و تقابل‌های جریانات سیاسی و نامزدهای انتخاباتی در ایران به مانند برخی کشورهای منطقه صوری و شکلی نیست و کاملا جدی است و مردم تعیین‌کننده نهایی بالاترین مقام اجرایی کشور هستند و این حتی کشورهای توسعه‌ یافته اروپایی را که سابقه 200 سال دموکراسی دارند به تعجب و شگفتی واداشته است که چگونه کشوری در خاورمیانه و در کانون این حجم بحران در اطراف خودش، چنین انتخاباتی برگزار می‌کند و گردش نخبگان با کمترین تنش و در کمال امنیت و آرامش صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: در مقابل این الگو، نظام‌های سیاسی نیز وجود دارند که متأثر از رأی و نظر مردم نیستند و با بهره‌گیری از حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای می‌خواهند تسلط خود را بر مردم و منطقه اعمال کنند و از این طریق به دنبال تأمین امنیت هستند. غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها نیز با وجود ادعای حمایت از دموکراسی، در جایی که منافعشان ایجاب کند حتما آمال‌ و آرزوهای توده‌های مردم را به راحتی زیر پا می‌گذارند و به جهت کسب منافع بیشتر با رژیم‌های دیکتاتوری و نظام‌هایی که فاقد هرگونه پشتوانه مردمی هستند همکاری کرده و از آنها حمایت می‌کنند.

کریمی ابراز کرد: البته فردی مانند دونالد ترامپ چندان به دموکراسی اعتقادی ندارد و سابقه کاری وی نشان می‌دهد که فردی تجارت‌پیشه و معتقد به روش‌های تجارت‌مسلکانه است و طبیعی است به دنبال منافع مالی بیشتر برای آمریکاست که قراردادهای سنگین نظامی در سفر به عربستان به منظور جذب حجم زیاد منابع مالی عربستان به سمت آمریکا نمونه این رویکرد است.

کریمی درباره روی کار آمدن دولت دوازدهم و نوع برخورد ترامپ با جمهوری اسلامی ایران با توجه به اظهارات تند وی علیه ایران در عربستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران مسیر و جهت حرکت خود در سیاست خارجی را به صورت شفاف و روشن اعلام کرده و آن هم تعامل سازنده با محیط بین‌المللی است. مکالمه تلفنی دکتر روحانی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور جدید فرانسه، و تعاملاتی که با اتحادیه اروپا در جریان است و همچنین افزایش حجم مبادلات و قراردادهای مالی و تجاری از فردای انتخابات براساس گفته‌های رئیس بانک مرکزی، گواه آن است که ایران به دنبال تنش نیست و خواهان آن است که از مسیر عقلانیت تعامل با محیط بین‌المللی را ادامه دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: اما آمریکایی‌ها در مقابل به دنبال تنش‌آفرینی در منطقه از طریق ایران‌هراسی هستند تا بتوانند منافع مالی بیشتری را برای بهبود اوضاع اقتصادی داخلی خود کسب کنند و لذا برخی از کشورهای منطقه را تحریک می‌کنند که به این تقابل‌ها دامن بزنند.

وی تصریح کرد: سیاست اصولی ایران آن است که تنش‌ها در منطقه کاهش یابد و من بعید می‌دانم تمام صحبت‌هایی که ترامپ در عربستان و اسرائیل مطرح کرد جنبه عملیاتی پیدا کند و باید گفت این صحبت‌ها بیشتر یک خوراک تبلیغاتی برای امید دادن به رژیم‌های مرتجع و دیکتاتوری منطقه بود و مسلما زمانی که ترامپ به آمریکا برگردد و در فرآیند کار قرار بگیرد امکان عملیاتی کردن تمام این سخنانش به ویژه علیه ایران را ندارد.

کریمی در پایان اظهار کرد: البته با یکدست شدن کنگره و دولت آمریکا و مواضع تندی که دو طرف نسبت به ایران دارند احتمالا در این دوره با شدت عمل‌ نسبت به جمهوری اسلامی ایران برخورد کنند اما از آنجایی که نظام سیاسی ایران و دولت جدید برخاسته از آرای گسترده مردمی است ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران غیر ممکن خواهد بود.            

captcha