مرگ برای مومنان، راهی برای رسیدن به بهشت است
کد خبر: 3604126
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
آیت‎الله‎العظمی سبحانی:

مرگ برای مومنان، راهی برای رسیدن به بهشت است

گروه اجتماعی: مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مباحث اعتقادی در اسلام از جمله مرگ بیان کرد: مرگ برای مومن انتقالی از یک خانه محقر به قصری بهشتی است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) ازقم، آیت‎الله العظمی سبحانی امروز هفتم خردادماه در درس تفسیر سوره ملک در مدرسه حجتیه گفت: سوره ملک، سوره مکی است؛ اسباب نزول اولین مساله ای است که به ما نشان می‎دهد که این مساله مکی است؛ نکته دیگر سوره‎هایی که در آن اصول اصلی دین بیان شده است، سور مکی است و سوری که در آن به مباحث جزیی تر و جنگ‎ها بیان شده است، مدنی هستند.
وی افزود: اهل سنت بیان می کنند که سوره هلی اتی در مکه نازل شده است ولی مضمون این آیه نشان می دهد که این سوره در مدینه نازل شده است؛ یکی از نشانه‎های ما به رغم اینکه آیات اول بیانگر مکی بودن این سوره است، آیه زکات امام و اهل بیت به یتیم و مسکین و اسیر است زیرا در زمان مکه، اسیری وجود نداشت.
این مرجع تقلید در بیان تفسیر اولین آیه سوره ملک گفت: آیه اول سوره ملک، بر این مبنی است که قدرت و سلطنت در عالم آفرینش از آن خداست و اگر حکومتی نیز وجود دارد از جانب خداست.
وی تصریح کرد: انسان‎های مادی، مرگ را پایان دنیا می‎دانند ولی مومنین از سوی خدا این نکته را متوجه شده‎اند که موت، دریچه حضور انسان برای عالم دیگر است؛ هر مرگی نیز به واسطه ملک الموت انجام می‎شود؛ ملک الموت اسباب مرگ است که از سوی خداوند تعیین شده است.
وی اظهارکرد: موت مادی به معنی فنای انسان است ولی موت الهی، انتقال انسان از یک موضع به یک موضع دیگر است؛ موت مخلوق خداست و واسطه این جریان نیز جناب ملک الموت است که ما را از خانه‌ای به خانه دیگر منتقل می‎کند؛ خداوند بیان می‎کند که دنیا برای مومنان زندان است و با مرگ به قصر منتقل می‌شوند ولی دنیا برای انسان‎های کافر و بدکار، همچون قصری است که با مرگ از آنجا خارج شده و به خانه تاریک و آتشین می‎روند.
وی گفت: همه آیات قرآن به هم مربوط هستند ولی به شرطی که انسان، دارای فهم قرآنی باشد؛ برخی از ادبا، فهم حافظی دارند و ارتباط اشعار حافظ را به خوبی درک می‎کنند ولی کسانی که با قرآن مانوس هستند تمام روابط آیات را متوجه می‎شوند.
این مرجع تقلید اظهارکرد: حیات در این دنیا به حسب امتحان بندگان است؛ در اینجا این سوال مطرح می‎شود که خداوندی که از همه چیز آگاه است چه نیازی به آزمایش و امتحان بندگان دارد؟ در این زمینه خود قرآن نیز به این مساله اشاره می‎کند که دنیا برای بالفعل کردن توان بالقوه انسان است؛ کمال بالقوه حضرت ابراهیم با امتحان قربانی کردن فرزند، به ظرفیت بالفعل رسید.
وی گفت: امتحانات الهی همیشه با ابتلائات سخت حاصل می‎شود؛ یک انسان با ذبح حضرت اسماعیل امتحان می‎شود وگرنه ابتلائات کوچک را نمی‎توان در ظرف این امتحانات قرار داد؛ حضرت ابراهیم زن و فرزند خود را در صحرا رها کردند زیرا امر، امر خدابود.
آیت‎الله سبحانی اظهارکرد: امام حسین(ع) کمال بالفعل خود را با امتحان بزرگ خویش در کربلا تحصیل کرد؛ ابن سعد در دوران جوانی از شنیدن این خبری که او قاتل امام خواهد شد تعجب کرد و به امام نیز عرض کرد که امکان چنین مساله ای وجود ندارد ولی وی در سالهای بعد به حسب گندم ری حاضر شد که در خون امام شریک شود.
وی گفت: بسیاری از افراد به کمیت اهمیت می‎دهند؛ این افراد سه ماه را روزه می‎گیرند و 51 رکعت نماز در روز می خوانند ولی برخی دیگر نیز هستند که به جای کمیت، به کیفیت اهمیت می دهند یعنی در نماز خود به غیر از خدا به هیچ چیز توجه ندارند؛ پس باید کوشش کنیم که در عین توجه به کمیت، به کیفیت نیز توجه داشته باشیم.
این مرجع تقلید یادآورشد: برخی از افراد هستند که در زمان تنگنا می خوانند که این کار درست نیست بلکه نماز باید در زمان فراغت خوانده شود که ذهن انسان در مسایل دیگر درگیر نباشد؛ از نکات بسیار مهم در نماز، مساله خضوع و خشوع است که باید در نماز همه ما وجود داشته باشد.
وی گفت: دادن زکات در حین عبادت، عبادت است؛ امام علی(ع) بزرگی بودند که به حدی در نماز غرق راز و نیاز می‎شدند که اصلا متوجه درآوردن تیر از پای خودشان نمی‎شدند ولی همین امام، زمانی که فقیری در حین نماز به ایشان رجوع می‎کند، به او انگشتر خود را دادند.
captcha