قصه‌های کهن و مبارزات مردم تبریز در تئاتر کشور حضور ندارد
کد خبر: 3608519
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹

قصه‌های کهن و مبارزات مردم تبریز در تئاتر کشور حضور ندارد

گروه فرهنگی: مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور گفت: متأسفانه قصه‌های کهن و مبارزات مردم تبریز در تئاتر کشور حضور نداشته و اگر این اتفاق رخ دهد، هویت فرهنگی کهن شهر تبریز احیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، به نقل از حوزه هنری استان، وحیدلک، مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور امروز در تبریز در خصوص جایگاه استان، به ویژه شهر تبریز در رشته تئاتر و هنرهای نمایشی، اظهار کرد: در بین 31 استانی که در حوزه نمایش کار می‌کنند، آذربایجان‌شرقی  و بویژه شهرهای تبریز، مرند و مراغه فعال‌تر هستند و حضوری پر رنگ در نمایش کشور دارند و از این بابت آذربایجان‌شرقی جزء 10 استان برتر در عرصه تئاتر است.  
وی ادامه داد: خوشبختانه هنرمندان نمایش آذربایجان‌شرقی در بخش‌های نمایش عروسکی و میدانی صاحب سبک بوده و آثار ارزنده‌ای تا به حال تولید کرده‌اند.  
وی در ادامه با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی پتانسیل‌های خوبی برای تولید نمایش‌های برتر دارد، افزود: این استان دارای فرهنگ بومی خاصی است و این فرهنگ ریشه‌های کهنی دارد که هنرمندان عرصه نمایش باید به آن توجه کنند و در تولید نمایش از این ریشه‌ها استفاده کنند.  
لک، با بیان این که آذربایجان‌شرقی روزگاری جشنواره تئاتر وحدت را داشته است، گفت: خوشبختانه رشد تئاتر در شهرستان‌های این استان از رونق خوبی برخوردار بوده و نسل‌های خوبی تربیت شده که امیدواریم خون‌های تازه‌ای در رگ هنرهای نمایشی استان تزریق شود.  
مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در ادامه گفت: متاسفانه قصه‌های کهن و مبارزات مردم تبریز در تئاتر کشور حضور ندارد، اگر این موضوع نیز به نمایش این استان اضافه شود، هویت فرهنگی کهن شهر تبریز احیا شده و از این ‌رو تبریز به سبک ویژه‌ی خود دست می‌یابد همانند اتفاقی که در موسیقی (موسیقی عاشیقی) این شهر رخ داده است.  
لک، تشریح کرد: در آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود داشته و قدم‌های بالفعل خوبی نیز برداشته شده است تا به نقطه مطلوب برسد، این استان می‌تواند در سطح کشور و بین المللی مسئولیت پذیر بوده و نقش موثری ایفا کند.  
وی با بیان اینکه متاسفانه با شرایط ایده آل و شایسته‌ی شهر تبریز فاصله زیادی داریم، بیان کرد: آذربایجان‌شرقی و شهرستان‌های این استان در عرصه تئاتر بخوبی وارد شده و نشان داده‌اند که می‌توانند نقش موثری در این عرصه داشته باشند.  
لک با تاکید بر جایگاه آموزش در تئاتر شهرستان‌ها، گفت: آموزش تئاتر در تبریز باید از اولویت‌های کاری مسئولان فرهنگی کشور و استان باشد، چرا که تبریز در تاریخچه نمایش، پیشتاز بوده و این شهر اولین نمایش‌ها را به خود دید، بنابراین تبریز می‌تواند در کنار پایتخت، مرکز خوبی برای رشد تئاتر باشد.  
وی تشریح کرد: باید به صورت کوتاه مدت و درازمدت نیازهای آموزشی و جایگاه واقعی هنرمندان تئاتر شهرستان بسنجیم، چرا که بخش اعظم سرمایه‌های تئاتر کشور که اکنون در رده اول و در تهران به فعالیت مشغول‌اند، شهرستانی هستند.  
وی خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که هنرمندان تئاتر شهرستانی از استعداد و پتانسیل ویژه‌ای برخوردارند و در صورت آموزش صحیح و فعالیت مستمر می‌توانند تئاتر محل زندگی خودشان را نیز در حد تئاتر حرفه‌ای بالا ببرند. تفاوت تئاتر پایتخت و شهرستان‌ها نیز همینگونه است و در تئاتر پایتخت هنرمندان از اساتید درجه اول در قالب دانشکده‌های هنری یا آموزشگاه‌ها به طور مستمر بهره‌مند می‌شوند و از سرمایه مهمی به نام تماشاگر حرفه‌ای برخوردارند.  
مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور تاکید کرد: جشنواره فجر و حضور نمایش‌های خارجی در پایتخت، کلاس درس بزرگی است که فعالان عرصه‌ی تئاتر را به راحتی با تئاتر روز دنیا پیوند می‌دهد، اما این اتفاقات در تئاتر استان‌ها رخ نمی‌دهد و در نتیجه تقسیم‌بندی تئاتر حرفه‌ای تهران و تئاتر آماتوری شهرستان بیش از پیش خود را نشان می‌دهد، از طرف دیگر در شهرستان‌ها فضاهای نمایشی درخوری نداریم و این مسئله هم هنرمندان عرصه تئاتر را رنج می‌دهد.  
گفتنی است، وحید لک، مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور به همراه محمدرضا آزاد و رضا صمدپور از هنرمندان عرصه نمایش برای بازبینی نمایش‌های راه یافته به جشنواره تئاتر سوره ماه در تبریز حضور یافتند.
captcha