فعالیت تولیدی یک مربی قرآن/ شروع کار با ده میلیون تومان وام قرض‌الحسنه
کد خبر: 3610836
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
معرفی فعالان اقتصاد مقاومتی/

فعالیت تولیدی یک مربی قرآن/ شروع کار با ده میلیون تومان وام قرض‌الحسنه

گروه اقتصاد: حسین مهدوی‌نیا، روحانی و مربی قرآن، یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی است که فعالیت خود را با وام قرض‌الحسنه ده میلیون تومانی آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر با نامگذاری سال‌ها با عناوین اقتصادی و مخصوصا تأکید بر تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، نقشه راه لازم برای مسئولان کشور را ترسیم کرده‌اند. در این راستا بر همه مسئولان و اقشار جامعه لازم است در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند. قطعا یکی از لوازم اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب هم بارها بر آن تأکید کرده‌اند حمایت از تولیدکنندگان داخلی است؛ تولیدکنندگانی که بعضا با کمترین امکانات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی به فعالیت می‌پردازند. به همین دلیل بنا داریم در قالب سلسله مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی به بررسی فعالیت افرادی بپردازیم که در زمینه اقتصاد مقاومتی مشغول تولید و فعالیت هستند.
حسین مهدوی‌نیا، روحانی و فعال قرآنی ساکن تهران است که به فعالیت اقتصادی روی آورده و در زمینه تولید عسل در منطقه پاکدشت به فعالیت می‌پردازد. برای بررسی بیشتر وضعیت فعالیت این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی، با وی به گفت‌وگو نشستیم که وی در ابتدا به بحث درباره آغاز فعالیت خود پرداخت و گفت: ما در زمینه پرورش زنبور عسل و عمدتا تولید عسل فعالیت داریم و کار خود را از حدود سه سال قبل آغاز کرد‌ه‌ایم.

دوشنبه// فعالیت تولیدی یک مربی قرآن/ شروع کار با ده میلیون تومان وام قرض‌الحسنه
وی ادامه داد: فعالیت ما هنوز بسیار گسترده نشده است ولی این کار ظرفیت آن را دارد که اگر قصد گسترش آن را داشته باشیم اشتغال‌زایی بالایی داشته باشد و ان شاءالله در آینده تصمیمات لازم در این زمینه را اتخاذ خواهیم کرد.
مهدوی‌نیا درباره وضعیت حمایت از جانب مسئولان اظهار کرد: ما از جانب هیچ نهادی حمایت نمی‌شویم و کار را به تنهایی شروع کرده و با همت خود ما صورت گرفت. البته در ابتدای کار، یک وام قرض‌الحسنه ده میلیون تومانی از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دریافت کردیم که به نام زنبورداری هم دریافت نشد.
این فعال قرآنی یادآور شد: این شغل برای بنده و برادر بنده شغل دوم محسوب می‌شود؛ چراکه هم خود بنده و هم برادرم مشغول فعالیت‌های دیگر هستیم و به همین دلیل هنوز به تولید انبوه نرسیده‌ایم. البته عسلی که ما تولید می‌کنیم کاملا طبیعی است و با شکر تولید نمی‌‌شود و همین امر سبب شده است تولید ما کاهش پیدا کند و همان استانداردهایی که کندوهای ایرانی دارند که در سال بین 10 تا 15 کیلو عسل طبیعی می‌توان از آن تولید کرد برای ما هم همین‌گونه بوده است و با داشتن حدود 60-70 کندوی زنبور عسل میزان تولید ما هم مشخص است.
مهدوی‌نیا در پاسخ به این پرسش که چه باعث شد که با وجود فعالیت در کسوت روحانیت و مربی قرآن به فعالیت اقتصادی نیز بپردازید؟ عنوان کرد: چیزی که باعث شد این بود که بنده به روحانیت به عنوان شغل نگاه نمی‌کنم که منبع معاش ما باشد و از ابدا هم دوست نداشتم منبع مالی زندگی بنده از این طریق باشد. البته منظورم این نیست که اگر اینچنین باشد، نامناسب است بلکه علاقه شخصی بنده این بود که مایل نبودم از این طریق کسب درآمد کنم و به همین دلیل از ابتدای درس خواندن و سپس ملبس شدن به لباس روحانیت به دنبال پیدا کردن منبع درآمدی در کنار ترویج و تبلیغ دین باشم و با مشورت‌هایی که صورت گرفت، به این سمت رفتم.
این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی خود ادامه داد: بنده مسئول مجموعه فرهنگی بقیه‌الله(عج) هستم که حدود 80 عضو دارد و در زمینه تبلیغ و ترویج دین فعالیتی دارد و برای کودکان، کلاس‌های قرآنی و آموزشی و تفریحی برگزار می‌کنیم.
وی درباره نقش چنین اقداماتی در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بحثی که رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی مطرح کردند کاملا واضح است و هر کسی در هر زمینه‌‌ای از جمله کشاورزی، دامداری، صنعتی و خدماتی فعالیت دارد و ما هم گوشه کوچکی از این کار هستیم باید به گونه‌ای عمل کنیم که تولید ملی را افزایش داده و محتاج کشورهای خارجی نباشیم.

دوشنبه// فعالیت تولیدی یک مربی قرآن/ شروع کار با ده میلیون تومان وام قرض‌الحسنه
مهدوی‌نیا اظهار کرد: این امر باعث می‌شود ضربه‌پذیری اقتصاد کاهش پیدا کند و البته تحقق این مسئله دارای مقدماتی است که از جمله باید تولید را افزایش دهیم و طبیعتا ما هم در حد توان خود مشغول این فعالیت هستیم و در حد توان خود به اقتصاد کمک می‌کنیم بنابراین اگر همه مردم به این فکر باشند که در حد توان خود به اقتصاد کشور کمک کنند طبیعتا اهداف رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.
وی افزود: این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی در ادامه به بحث درباره خواسته‌ای خود و سایر فعالان این عرصه از مسئولان کشور پرداخت و گفت: همانگونه که عرض کردم، کار ما محدود‌تر از بسیاری از فعالان در این عرصه است اما براساس ارتباطی که در چند سال اخیر با زنبورداران داشته‌ام، واقعیت این است که گلایه بسیاری از مسئولان دارند که هم حمایت اولیه برای کسانی‌که قصد انجام این کار را دارند وجود ندارد و هم اینکه حمایت‌های ثانویه از جانب وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و این امر باعث می‌شود کسانی‌که عسل طبیعی و ناب تولید می‌کنند با کسانی‌که در عسل آنها ناخالصی وجود دارد تفاوت چندانی در جامعه بین آنها وجود ندارد و متقلبین می‌توانند به راحتی عسل خود را عرضه کنند.
مهدوی‌نیا در پایان گفت: از سوی دیگر بسیاری افراد مجبورند عسل‌های با کیفیت خود را با قیمت پائین‌تر بفروشند و مشکل دیگر آنان در زمینه پرورش زنبور عسل است چون در بسیاری کشورهای دنیا، وقتی پروانه برای زنبوردار صادر می‌شود و مثلا دویست کندو در جایی قرار می گیرد، تا چند کیلومتر آن طرف‌تر نباید کندوی دیگر قرار بگیرد اما در ایران چنین مسئله‌ای رعایت نمی‌شود و به افراد اجحاف می‌شود. از سوی دیگر در ایران، منطقه ایزوله‌ای برای پرورش زنبور عسل وجود ندارد و این هم از مشکلات دیگر است.
captcha