تفسیر مهدوی سوره عصر
کد خبر: 3611818
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
استاد حوزه علمیه تشریح کرد:

تفسیر مهدوی سوره عصر

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه ضمن تفسیر مهدوی سوره مبارکه عصر به مسئله طول عمر امام اشاره کرد و گفت: امام زمان(عج) چون بر زمان ولایت دارد زمان در او تاثیر نمی‌گذارد و با چهره جوان ظهور می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام  و المسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی، دیشب 30 خردادماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر آیات مهدویت به تفسیر سوره مبارکه عصر و ارتباط آن با موضوع مهدویت پرداخت.
وی افزود: مفاد اصلی این سوره آن است که انسان‌ها همگی در دنیا در خسران و ضرر به سر می‌برند مگر کسانی که ایمان و عمل صالح دارند و یکدیگر را به حق و صبر توصیه می‌کنند.
صافی گلپایگانی با بیان اینکه مهمترین خسران برای هر انسانی از دست رفتن عمر او در مسیری غیر از مسیر عبودیت الهی است عنوان کرد: خداوند فرصت محدودی را در دنیا در اختیار همه قرار داده تا هر کسی بنابر استعداد خود از این فرصت بهره ببرد و کسی که از این عمر در جهت از بین بردن حقیقت انسانی خود سود بگیرد در خسران واقعی خواهد بود.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی در تفسیر این سوره در کتاب المحجه سیدهاشم بحرانی با بیان اینکه مولف این کتاب آیات و روایات مرتبط با حضرت مهدی(عج) را جمع‌آوری کرده است بیان کرد: در روایتی که در این کتاب بیان شده از امام صادق(ع) نقل شده است که منظور از «عصر» در این سوره چیست؟ که حضرت فرمودند منظور عصر خروج حضرت مهدی(عج) است.
وی افزود: اینکه خداوند به زمان ظهور حضرت مهدی(عج) قسم خورده است نشانگر ارزشمندی این عصر و زمان است.
صافی گلپایگانی ادامه داد: در ادامه این روایت در مورد افرادی که مصداق خسران هستند سؤال شده و امام نیز پاسخ داده‌اند که کسانی که دشمن اهل بیت(ع) هستند در خسران هستند و گرنه شیعه علی بن ابیطالب(ع) که بهترین راه را در مسیر زندگی دنیا برگزیده است چرا باید در خسران باشد.
وی گفت: در این روایت از عمل صالح از امام سؤال شده است و امام مواسات با برادران دینی را ملاک عمل صالح دانسته و مواسات یعنی اینکه هر چیزی را که انسان برای خود می‌پسندد برای دیگران هم بپسندد و هر چه را برای خود نمی‌پسندد برای دیگران هم نخواهد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کسی که به ائمه ایمان آورده است مصداق برادر دینی است تصریح کرد: همچنین براساس این روایت از امام در مورد توصیه به حق و صبر سؤال شده که امام پاسخ دادند  توصیه به حق توصیه به امامت است و در روایات متعدد نیز حق بر وجود مبارک امام علی(ع) تفسیر شده است.
وی اظهار کرد: صبر نیز توصیه دوستان و موالیان امام علی(ع) در دوره غیبت است که مشکلات بر شیعیان فشار می‌آورد و امامشان در غیبت است لذا همدیگر را به صبر در سختی توصیه می‌کنند.
صافی گلپایگانی  در ادامه به مفهوم امام عصر، ولی‌عصر و امام زمان پرداخت و اظهار کرد: امام زمان یعنی امامی که زمان در اختیار اوست و یا صاحب عصر کسی است که بر عصر یعنی زمان هم ولایت دارد و هر آنچه پدیدآورنده زمان است تحت سیطره او قرار دارند بنابراین وقتی سخن از امام عصر است منظور این است که همان طور که زمان بر انسان اثر گذاشته و کودک را به جوان و جوان را به میانسال و میانسال را به پیر تبدیل می‌کند در مورد امام زمان، چون ایشان صاحب زمان است زمان بر او اثری ندارد.
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: به همین دلیل در روایات داریم که امام زمان با اینکه در سن پیری هستند ولی در چهره یک فرد جوان تقریبا 40 ساله ظهور می‌کنند.
صافی گلپایگانی با بیان اینکه مسئله طول غیبت و عمر امام با این برداشت قابل حل است به روایت دیگری در کتاب کمال‌الدین شیخ صدوق اشاره و تصریح کرد: امام صادق(ع) در این روایت فرمودند که غیبت برای ششمین فرزندان من و دوازدهمین ائمه اثنی عشر است وکه اولین آن امام علی(ع) و آخرین آن‌ها حضرت مهدی(عج) است که ایشان با لقب مخصوص از ایشان نام می‌برند.
وی  ادامه داد: در روایت دیگری از یکی از علمای حنفی مذهب مطلبی از امام صادق(ع)، امام باقر و امام کاظم(ع) آورده است که فرمودند امر امامت آنقدر ادامه خواهد یافت تا به امامت امام مهدی(عج) می‌رسد.
وی با اشاره به روایتی در کتاب کمال‌الدین از امام رضا عنوان کرد: یکی از اصحاب از امام رضا(ع) می‌پرسد که آیا صاحب‌الامر که در برخی احادیث آمده است شما هستید و امام جواب فرمودند که من هم صاحب امر هستم چون هر امامی در دوره خود صاحب الامر است ولی من آن امامی نیستم که وقتی جهان از ظلم و ستم پر است ظهور و جهان را از عدل و داد پر می‌کند.
صافی گلپایگانی گفت: همچنین در برخی روایات به ویژگی‌های ظاهری آن امام توجه شده است از جمله اینکه در زمان ظهور به شکل یک جوان ظهور می‌کنند و قوت بدنی بسیار بالایی دارند که می‌تواند با یک صیحه، کوه را متلاشی کند و همه آفرینش به اذن الهی در خدمت او قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه غیبت امام همراه با حکمت‌هایی است که ممکن است  برخی از آن‌ها را بدانیم تاکید کرد: البته فلسفه غیبت امام تا زمان ظهور برای ما روشن نیست.
captcha