دایرةالمعارف قرآن لایدن؛ اثری علمی با قابلیت نقد
کد خبر: 3612109
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مازیار عنوان کرد:

دایرةالمعارف قرآن لایدن؛ اثری علمی با قابلیت نقد

گروه ادب: سرویراستار ترجمه دایرة‌المعارف قرآن گفت: دایرة‌المعارف قرآن لایدن اثری علمی است که قابلیت نقد و ارزیابی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امیر مازیار، سرویراستار ترجمه دایرة‌المعارف قرآن در نشست نقد و بررسی این دایرة‌المعارف که ظهر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: از 10 سال پیش تاکنون تصمیم گرفتیم مجموعه مطالعات اسلامی را به طور جدی‌تر دنبال کنیم؛ مجموعه‌ای که به ترجمه و تألیف آثاری در حوزه مطالعات اسلام‌شناسی بپردازد. از این رو به سراغ دایرة‌المعارف قرآن لایدن رفتیم که می‌توان گفت مهم‌ترین کاری است که غربیان و قرآن‌پژوهان درباره قرآن انجام داده‌اند.
دایرةالمعارف قرآن؛ اثری علمی با قابلیت نقد
وی افزود: این کتاب اگرچه دایرةالمعارف است اما همه معارف را دارا نیست و کتاب کمک‌کاری برای پژوهشگر است که می‌تواند اطلاعات مناسبی درباره حوزه پژوهش خود به‌دست آورد و با دیدگاه‌ها و نظرات موجود آشنا شود؛ از این‌رو به هیچ وجه جایگزین کتاب‌ها و مقالات اصلی که مداخل براساس آنها نوشته شده، نیست. همچنین با توجه به اینکه در هر دایرةالمعارفی گزینش در کار است و در این اثر نیز به این صورت بوده و قرار بود هزار مدخل در آن باشد که به 700 مدخل کاهش یافته است.
مازیار در ادامه به ویژگی‌های یک اثر علمی اشاره کرد و گفت: هر اثر علمی قابلیت نقد را دارد و این مجموعه نیز از این ویژگی برخوردار بوده و مبتنی بر روش‌های علمی است و می‌توان آن را مورد نقد قرار داد،‌ از سوی دیگر نویسندگان آن، هر چه تلاش کنند بی‌طرفانه بنویسند، امکان‌پذیر نخواهد بود و نویسنده چه سنی یا شیعه و یا مسیحی و ... در نگارش خود، جهت‌گیری خواهد داشت اما کار باید مبتنی بر استنادات و استدلال‌های علمی باشد و چنین اثری قابلیت ارزیابی علمی دارد.
وی در ادامه انواع مداخل موجود در این دایرةالمعارف را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از انواع مداخل در رابطه با مفاهیم است، که به مواردی مانند زکات، خدا، ادوات، جانوران و گیاهان و ... پرداخته است؛ دسته‌ای از مداخل دیگر مربوط به اعلام، دسته‌ای مربوط به علوم قرآنی و دسته‌ای هم در رابطه با جایگاه قرآن در مناطق مختلف جهان است. در این راستا مفصل‌ترین مداخل مربوط به علوم قرآنی است.
مازیار تصریح کرد: کارهایی که قدمای ما در حوزه قرآن انجام داده‌اند، از بالاترین استاندارد در زمانه خود برخوردار بوده اما در زمان حاضر اندکی از این موضوع دور افتاده‌ایم و اطلاعات بین ادیانی ما ضعیف است و دست ما در رابطه با مطالعه درباره مسیحیت و یهودیت و ... خالی است. هنوز دغدغه و توجه جدی به این موضوعات وجود ندارد؛ از این‌رو در رابطه با قرآن نیز اطلاعات چندان کامل نیست؛ چرا که قرآن هم در سلسله ادیان قرار می‌گیرد و باید درباره آنها مطالعات بیشتری کرد.

captcha