استفاده درست از عقل مستلزم خضوع در برابر خداوند است
کد خبر: 3612359
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
آیت‌الله هادوی تهرانی:

استفاده درست از عقل مستلزم خضوع در برابر خداوند است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقل حسابگر دنیوی، عقل واقعی نیست گفت: استفاده درست از عقل مستلزم بندگی و عبادت و خضوع و خشوع در برابر خداوند است و عقلی که در برابر خالق سر تعظیم فرود نیاورد عقل نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز اول تیرماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه اسراء گفت: در آیه 61 سوره مبارکه اسراء«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا» خداوند داستان خلقت آدم(ع) را مطرح کرده است که در برخی آیات دیگر نیز با توضیحات بیشتری آمده است.

وی افزود: در این آیه اشاره دارد که همه فرشتگان بر آدم(ع) سجده کردند اما ابلیس که البته در زمره جنیان بود و امر به سجده شده بود این کار را نکرد و در چرایی این مسئله گفت که من از آدم که از گل آفریده شده است برتر هستم.

هادوی تهرانی بیان کرد: ملائکه که منطقه وجودی آنان از جن هم بالاتر است نگفتند ما جایگاه و مقاممان بالاتر است و وقتی امر شد دستور الهی را پذیرفتند زیرا از درک و معرفت بیشتری برخوردار بودند.

این استاد حوزه عنوان کرد: از این آیات نتیجه می‌گیریم که برخی افراد که سخن از عقل حسابگر دنیوی که امثال معاویه هم داشتند می‌گویند عقل واقعی نیست بلکه شیطنت و بیراهه است؛ استفاده درست از عقل مستلزم بندگی و عبادت و خضوع و خشوع در برابر خداوند است و عقلی که در برابر خالق سر تعظیم فرود نیاورد عقل نیست.

استاد فقه و اصول حوزه اظهار کرد: ابلیس نیز با همین عقل شیطنت و حسابگری مادی استدلال می‌کند در صورتی که این عقل، کوتاه‌نگر و در نهایت حساب و کتاب چند روزه دنیا را می‌تواند بکند.  

هادوی تهرانی ادامه داد: شیطان بعد از آنکه از خداوند مهلت هم گرفت باز به تهدید رو آورد و گفت که اگر مرا آزاد بگذاری همه فرزندان آدم را مگر عده اندکی از آنان را گمراه خواهم کرد و خداوند هم وعده عذاب به ابلیس و پیروان او را می‌دهد.

وی افزود: مال حرامی که وسط مال حلال انسان می آید نتیجه مشارکت ابلیس در اموال انسان است و باعث می شود تا برکت آن از بین برود مانند شیری که یک قطره نجاست در آن بیافتد؛ حقی که به موقع ادا نشود هم غصب است؛ گاهی از مال دیگران اختلاس و تصرف و غصب می‌شود ولی گاهی ظاهرا مال برای انسان است ولی خمس و وجوهات شرعی آن پرداخته نشده است.

هادوی تهرانی بیان کرد: مالی که خمس داده نشده است مال غیر است و کسی نمی‌تواند در آن تصرف کند البته فقیه عادل با کفایت وکالت و ولایت بر مصرف این وجه دارد و می‌توانید از او اجازه بگیرید حتی سهم سادات هم که الزامی بودن آن مورد بحث است و بنده معتقدم اختیار آن با امام و نایب امام است  در آن هم نمی‌شود بدون اجازه تصرف کند.

وی به نقل از میرزاجوادآقای ملکی تبریزی تاکید کرد: ایشان در یکی از کتب خود آورده است که برخی در طهارت آنقدر حساسیت به خرج می دهند که به وسواس می‌افتند ولی در تعلق خمس به مال اینقدر شک نمی‌کنند در حالی که در این مسئله خداوند امر کرده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به بحث مشارکت شیطان در اولاد عنوان کرد: در روایت آمده است که اگر کسی هنگام نزدیکی با همسرش «بسم الله» نگوید شیطان هم در ایجاد مولود مشارکت دارد.

وی با بیان اینکه کار شیطان دادن وعده‌های پوچ و توخالی است افزود: انسان هم در خوب و هم بد توانایی زیادی دارد و از یکطرف می‌تواند مانند پیامبر به مرتبه‌ای برسد که هیچ فرشته‌ای در آن مرتبه راه ندارد و می‌تواند به جایی برسد که ابلیس باید از او درس بگیرد.   

captcha