انتقاد شدید آیت‌الله العظمی وحید خراسانی از تضعیف کتاب بحارالانوار
کد خبر: 3612416
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

انتقاد شدید آیت‌الله العظمی وحید خراسانی از تضعیف کتاب بحارالانوار

کانون خبرنگاران نبأ: کانال اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، مرجع عالیقدر جهان تشییع متنی از فرمایشات چند سال گذشته این مرجع درباره کسانی که سعی در تضعیف کتاب شریف بحارالانوار را داشته‌اند را منتشر کرد.

وحبه گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، کانال اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، مرجع عالیقدر جهان تشییع متنی از فرمایشات چند سال گذشته این مرجع درباره کسانی که سعی در تضعیف کتاب شریف بحارالانوار را داشته‌اند را منتشر کرد.
 
متن فرمایشات بدین شرح است:
آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در درس خارج فقه (ادامه بحث سند زیارت جامعه کبیره از کتاب شریف بحارالانوار) به خدمات احیاءگر مذهب شیعه علامه محمدباقر مجلسی(ره) پرداخته و فرمودند: چون در این زمان بی سودی زیاد شده و رجال شیعه ناشناخته ماندند وظیفه است که مفاخر این مذهب شناخته شوند لذا وظیفه انسانیت است که شکر منعم به جا آورده شود.
مرحوم علامه مجلسی(ره) کاری کرد که (لم یوجد له نظیر) و اهل فضل باید شکر این منعم را بمناید، بعضی بی سواد ها پیدا شده‌اند و به کتاب بحارالانوار به نظر تضعیف نگاه می‌کنند! دقت کنید این مذهبی را که ما به راحتی داریم به باد می‌دهیم او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیای آن چه کرد، کتاب جلاءالعیون و حیاۀ‌القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند.
از طرفی کتاب مرآت‌العقول را نوشت که اساطین محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر می‌کند، او با این علم رجال و دقت نظر کتاب بحارالانوار را جمع آوری کرد که مبادا یک گوهر از جواهر علم اهل بیت(ع) ضایع شود، در این کتاب روایات صحیح و ضعیف همه را جمع نمود و خدمتی کرد که تاکنون نشده و نخواهد شد.
بعضی بی سواد ها نگاه می‌کنند به روایاتی که سندش ضعیف است و درک نمی‌کنند کسی که خودش مرآت‌العقول را می‌نویسد و استاد کل می‌باشد به این نکته توجه داته ولی در ضعاف متونی است که دلالتشان از سند محکم تر است و این خدمتی می‌باشد که چنین فحل‌الفحولی به جامعه ارائه کرد.
شیخ بهایی(ره) با آن مقام علمی در آن زمان از محضر ایشان بهره ها برده و با این موقعیت شد شیخ الاسلام! سلاطین صفویه تا بتواند مذهب شیعه را احیاء کرد، این را بفهمید و به خاطر تمایل و خوشامد بعضی ها دست از عقاید این مذهب برندارید و به خاطر اغراض سیاسی، عظمت پهلوی شکسته شده را از یاد نبرید و حق کسی که گفت (صبرت و فی العین قذی و فی الحلق شچی) را از دست ندهیم.
24 مهر 1390
captcha